• Anonym (Nyfiken)

När släpper de taget om sina barn?

Jag undrar hur era särbo/sambos är mot er när barnen är i närheten eller inte. 

Tex om ni åker på semester utan barn. Hör då barnen av sig ofta eller tvärtom, så att du aldrig känner dig prioriterad till hundar procent?

Eller på den barnfria veckan. Dyker barnen ändå upp och vill träffas eller behöver hjälp med något just när ni två är igång med något på egen hand eller har egna planer?

Hur gamla är de barnen? När tar detta slut, om det någonsin tar slut?

Min sambo har barnen varannan vecka och de är 16 och 18 år gamla, men de är långt ifrån självständiga på något sätt alls.

• Svar på tråden När släpper de taget om sina barn?
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Annika, också mamma) skrev 2022-11-29 15:27:53 följande:
    Att ungar ska får springa hur som helst mellan hemmen är bara irriterande.
    Stört tycker jag!
    Det är ju det här som är den springande punkten - är man inte enig om hur föräldraskap och relation till barn ska vara, ska man inte heller vara tillsammans. Att gå in i relation och sen ställa krav på hur föräldrar ska umgås med sina barn och vilka regler föräldrar ska ha för sina barn, är rent vansinne! 
  • Anonym (Annika, också mamma)
    Anonym (Vad?) skrev 2022-11-29 15:32:51 följande:
    Det är ju det här som är den springande punkten - är man inte enig om hur föräldraskap och relation till barn ska vara, ska man inte heller vara tillsammans. Att gå in i relation och sen ställa krav på hur föräldrar ska umgås med sina barn och vilka regler föräldrar ska ha för sina barn, är rent vansinne! 
    Därför väljer jag bort män med ungar.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Annika, också mamma) skrev 2022-11-29 15:36:06 följande:
    Därför väljer jag bort män med ungar.
    Och det är du fri att göra! Jag väljer bort hundägare, partyprissar och arbetsnarkomaner. Jag går inte in i en relation med någon som jobbar 80 timmar i veckan, och tänker att jag ska styra upp situationen. 
  • Anonym (vad)
    Anonym (Annika, också mamma) skrev 2022-11-29 15:27:53 följande:
    En del styvmödrar förstår nog fasen men tycker att det får vara någon ordning. Det är fler att ta hänsyn till än ungar som inte vet var de vill vara.

Utöver det är ts gubbes ena unge vuxen och borde bete sig därefter. Den andra borde också börja träna på att inte bete sig som ett småbarn.

Att ungar ska får springa hur som helst mellan hemmen är bara irriterande.
    Stört tycker jag!
    Att en partner ska komma och bestämma hur någons relation med sina egna barn eller någon annan viktig person i deras liv får se ut är bara stört. Ut med en sån kontrollerande och osund partner. Ut bara. 
    Anonym (vad) skrev 2022-11-29 15:37:56 följande:
    Att en partner ska komma och bestämma hur någons relation med sina egna barn eller någon annan viktig person i deras liv får se ut är bara stört. Ut med en sån kontrollerande och osund partner. Ut bara. 
    Ja du, jag går inte ens in så ingen behöver putta ut mig.
    Anonym (Vad?) skrev 2022-11-29 15:37:28 följande:
    Och det är du fri att göra! Jag väljer bort hundägare, partyprissar och arbetsnarkomaner. Jag går inte in i en relation med någon som jobbar 80 timmar i veckan, och tänker att jag ska styra upp situationen. 
    Det finns mer än småungar jag väljer bort ur mitt liv.
    Rökare är en dealbreaker också.

Hundar är däremot bara roligt, så länge jag slipper ta ansvar för dem.
  • Fridalouise
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-11-29 15:16:40 följande:
    Jag stör mig enbart på styvmödrar som inte förstår det jag skrev om. Hemmen är alltid deras hem, alla veckor året om tills de flyttar hemifrån. Jag hade mer än gärna haft hans barn och mitt eget på heltid men vi hade bara mitt barn på heltid då mitt barn inte har någon närvarande pappa tyvärr.
    Hans barn hade en jättefin mamma så självklart har barnet rätt till båda sina föräldrar alltid.

Bor hans barn på heltid med er? I annat fall lär ni väl ha hur mycket egentid som helst om det bara var 50% av tiden.
    Hmm...
    Jag hade svårt att få till besök från min pappa pch hans fru pga mammaveckorna inte var mammaveckor, Varje gång vi beslutade att min pappa och hans fru skulle komma och hälsa på (biljetter bokade etc) så fick det ställas in eftersom barnen plötsligt dök upp. 
    Finns många anledningar till att man bör säga nej till barn. Mitt barn måste följa regler som vi förldrar bestämt. Min partners barn bestämmer över oss. 
    Ändå verkar mitt barn mycket tryggare och mer tillfrefs än min partners barn. De kan göra saker bara för att demonstrera makt. Konstigt. 

Om mitt ex har det supersnärjigt med tex flytt och byte av jobb förlägger han flytten medan barn är hos mig. Inte skulle jag då säga okej, dra till pappa just nu, om barnet fick ett infall och ville dit. Detsamma gäller omvänt, att jag planerar barn-inkompatibla saker när barnet är hos pappa. Skulle bli kaos annars. Vilket det är med min partners barn. 
    Fattar inte vissas inställning att barnen ska bestämma över de vuxna i allt...!? 
  • Anonym (Sisi)
    Fridalouise skrev 2022-11-29 23:24:12 följande:
    Hmm...
    Jag hade svårt att få till besök från min pappa pch hans fru pga mammaveckorna inte var mammaveckor, Varje gång vi beslutade att min pappa och hans fru skulle komma och hälsa på (biljetter bokade etc) så fick det ställas in eftersom barnen plötsligt dök upp. 
    Finns många anledningar till att man bör säga nej till barn. Mitt barn måste följa regler som vi förldrar bestämt. Min partners barn bestämmer över oss. 
    Ändå verkar mitt barn mycket tryggare och mer tillfrefs än min partners barn. De kan göra saker bara för att demonstrera makt. Konstigt. 

Om mitt ex har det supersnärjigt med tex flytt och byte av jobb förlägger han flytten medan barn är hos mig. Inte skulle jag då säga okej, dra till pappa just nu, om barnet fick ett infall och ville dit. Detsamma gäller omvänt, att jag planerar barn-inkompatibla saker när barnet är hos pappa. Skulle bli kaos annars. Vilket det är med min partners barn. 
    Fattar inte vissas inställning att barnen ska bestämma över de vuxna i allt...!? 
    Eh, varför kunde din pappa med fru inte komma pga bonusbarnen var hemma? Jättekonstigt. Om barnen varit dina, hade de inte kunnat komma då heller?
  • Anonym (Nyfiken)

Man "väljer" inte andras barn. Lika lite som de väljer en bonusförälder. Man kan bara göra det bästa möjliga för alla parter så att alla ska må så bra som möjligt. Vuxna barn VET att man ska respektera andra människor. Behöver pappan och hans nya kvinna ha lite egentid så kan man ju inte bara dyka upp titt som tätt bara för att man känner för det. Man är liksom fler som har behov och åsikter i hushållet än barn eller vuxna barn. Man ska såklart alltid ställa upp om det behövs och om det är något akut eller om de behöver prata just då. Men eftersom mamman är minst lika bra, om inte bättre, så förstår jag inte varför de behöver inta revir på båda ställena dagligen för att de är osäkra och rädda att kanske pappan eller mamman inte ska välja dem före allt annat. Det är så sjukt och egoistiskt att jag inte kan begripa det. Det är ju skillnad på akuta saker eller att ställa upp. Men när det är mammans vecka så måste man ju först stämma av med pappan som har en ny kvinna att det är ok menar jag!! 

Ni som inte håller med kommer nog aldrig lyckas ha ett normalt och fungerande förhållande med någon ny snubbe.

• Anonym (jo men)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2022-11-30 15:45:15 följande:

Man "väljer" inte andras barn. Lika lite som de väljer en bonusförälder. Man kan bara göra det bästa möjliga för alla parter så att alla ska må så bra som möjligt. Vuxna barn VET att man ska respektera andra människor. Behöver pappan och hans nya kvinna ha lite egentid så kan man ju inte bara dyka upp titt som tätt bara för att man känner för det. Man är liksom fler som har behov och åsikter i hushållet än barn eller vuxna barn. Man ska såklart alltid ställa upp om det behövs och om det är något akut eller om de behöver prata just då. Men eftersom mamman är minst lika bra, om inte bättre, så förstår jag inte varför de behöver inta revir på båda ställena dagligen för att de är osäkra och rädda att kanske pappan eller mamman inte ska välja dem före allt annat. Det är så sjukt och egoistiskt att jag inte kan begripa det. Det är ju skillnad på akuta saker eller att ställa upp. Men när det är mammans vecka så måste man ju först stämma av med pappan som har en ny kvinna att det är ok menar jag!! 

Ni som inte håller med kommer nog aldrig lyckas ha ett normalt och fungerande förhållande med någon ny snubbe.

ta upp det här med din man, inte med oss. berätta hur du känner kring situationen på ett respektfullt sätt.
Svar på tråden När släpper de taget om sina barn?