Explosiva barn - utbrott & konflikter
Hej!
Jag har två barn, 4 & 6 år. Livet med 6-åringen är allt som oftast harmoniskt och trevligt, självklart konflikter ibland men så är det ju med barn. 4-åringen däremot är en redig utmaning och har väl varit det de senaste 2 åren iaf (var väldigt lugn och glad som liten). Han är så arg och får konstanta utbrott och vår vardag kantas av ständiga konflikter. Förskolan har också uppmärksammat detta och han har väl egentligen inga kompisar.. Han är inte utredd för något men jag är helt övertygad om att han har någon form av funktionsnedsättning.
Jag läser böcker varje dag om barnpsykologi (med fokus på lågaffektivt bemötande och nära föräldraskap). Jag har fått en mycket större förståelse för varför han är så här och de strategier jag lärt mig hjälper mycket och jag kan verkligen se hur konflikterna minskar. Men jag behöver vara på min vakt 100% av tiden. Jag avleder säkert 100 konflikter/utbrott om dagen. Jag är så himla slut och jag orkar inte mer. Jag hatar allt som har med det här livet att göra. Jag hatar att jag inte ens kan gå och handla med mitt barn eller gå till lekparken utan att behöva avstyra flera utbrott. Jag hatar att jag inte kan leva ett normalt liv med min 6-åring utan att hon ska behöva stå tillbaka hela tiden för att han tar all min energi.
Jag eftersöker inga tips eller råd. Men det måste finnas fler där ute med barn med dessa svårigheter? Jag är så jävla ensam och behöver bara någon som kan förstå mig och hur vår vardag ser ut. Vänner och bekanta säger bara ?det blir bättre?... Finns ni? Låt oss höras via privat meddelande och stötta varandra i detta!