• Anonym (Uppgiven)

    Att prata om relationen

    Hej
    Jag och min fru har haft problem länge, flera år. Främst bristande sexlust från hennes sida, som också främt tidigare genererat i mycket konflikter och frustration. Nu ska vi till en terapeut omca en månad, jag funderar på om vi skulle prata lite om vår relation innan besöket
     Bör jag undvika det? Inte ställa så mycket kritiska frågor? Eller vara krass helt ärlig med var vi jag står? Eller bara vänta tills besöker och hålla låg profil (gilla läget)?

  • Svar på tråden Att prata om relationen
  • Anonym (Annan grundanledning?)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2022-11-19 01:56:56 följande:
    Hej

    Jag och min fru har haft problem länge, flera år. Främst bristande sexlust från hennes sida, som också främt tidigare genererat i mycket konflikter och frustration. Nu ska vi till en terapeut omca en månad, jag funderar på om vi skulle prata lite om vår relation innan besöket
     Bör jag undvika det? Inte ställa så mycket kritiska frågor? Eller vara krass helt ärlig med var vi jag står? Eller bara vänta tills besöker och hålla låg profil (gilla läget)?


    Hej! Om du och din fru har kommunikationsproblem är det nog bättre att ni väntar till tiden med terapeuten. Detta med tanke på att ni uppenbarligen har försökt i flera år och det ändå inte har fungerat. Det finns ju antagligen en anledning till att ni har tagit beslutet att gå till en terapeut. 

    Har ni någon gång pratat om era problem på riktigt? Är det bara hennes bristande sexlust som du anser är problemet? Håller hon med? Finns det kärlek kvar mellan er? Är det någon av er som har vanor som den andra stör sig på? Varför stör det i så fall? 

    Det kanske finns en anledning till att hon inte vill? Hur har ni det i vardagen? Många barn, djur, jobb stort hus och obefintlig egentid? Den kombinationen kan ju få sexlusten att torka ut fullkomligt. 
  • Anonym (Håller med)

    Jag håller med föregående talare, håll er flytande denna månad och prata hos terapeuten. Jag tror nästan det förväntas när man har tid inbokad att man väntar tills dess. Sedan kan ni få saker att prata om/fundera på tillsammans som uppdrag av terapeuten men skippa klagandet/skuldbeläggandet/vad det än må vara. 

  • Anonym (Uppgiven)

    TACKSAM för svar!

    Låter klokt.

    Om det finns kärlek kvar är jag lite osäker på. Från min sida finns en vilja att bygga upp något igen. Men ingen vilja att leva så här. Men osäker på om det finns förutsättningar kring det.

    Säkert är det så att det finns hinder hos henne som har med mig och vår relation att göra. Hon har dock rätt gott om egentid (gör i vart fall något utanför hemmet en eller flera gånger i veckan), sen har det ju med tiden förstås funnits en stor press (även om det inte uttryckts) på att få igång sexlivet. Blir ju tillslut uppenbart att livet inte kan se ut så här utan att en separation blir det enda rimliga. Tror dock vi har en helt okej uppdelning i hemmet, tar olika saker, men är rätt lika fördelar. 

    Tänker mycket på detta så därför jag tänkte prata med henne. Men avvaktar nog med det 🙂

  • Tukt

    Håller med de ovan. Lätt att det bara blir fler låsningar och konflikter om ni börjar försöka på egen hand.
    Sedan brukar terapi ta lite tid. Inte säkert det blir någon "förlösning" första gången ni är där. Inte heller alltid så att terapeuten matchar era behov. Så det kan behövas byta, vilket ofta blir rörigt.

  • Anonym (Uppgiven)

    Jo så är det förstås. Vi får hoppas på en god match mellan oss och terapeuten.

  • Anonym (53 årig man)

    Jag håller med - använd er av terapeutens professionella sätt att leda samtalet, det blir bättre än att ni ska försöka hitta ett bra sätt att samtala på egen hand nu. Har det funkat dåligt hittills är förmodligen inte förutsättningarna bättre nu.

    En duktig terapeut kan verkligen göra jättemycket för er i er situation.

    Se det som en styrka hos er båda att ni tar gemensamt ansvar för relationen att ni tar professionell hjälp.
    Ni vet inte var det kommer sluta men förändring och rörelse är alltid positivt när det låst sig.

    Jag har egen erfarenhet av lång relation där det var lång svacka - men det blev till slut bättre!

    Återkoppla gärna här i tråden om du känner dig bekväm och trygg med det hur det går för er.
    Lycka till!

  • Anonym (Uppgiven)

    Fint med en sådan erfarenhet. Hoppas på bättring. Att vi kan mötas.

    Forskning visar ju tyvärr att 50% av de som vänder sig till parrådgivning i slutändan väljer att separera. Men det har förstås med oss att göra 🙂

  • Anonym (53 årig man)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2022-11-19 10:10:53 följande:

    Fint med en sådan erfarenhet. Hoppas på bättring. Att vi kan mötas.

    Forskning visar ju tyvärr att 50% av de som vänder sig till parrådgivning i slutändan väljer att separera. Men det har förstås med oss att göra 🙂


    Även om din känsla just nu gör att det är svårt att se positiva öppningar för att ni ska kunna vara kvar i er relation tror jag inte att du ska tänka så.

    Invänta vad terapeuten kan hjälpa er med att komma fram till - men tänk inte att det är kört.
    Ibland kan det bästa alternativet absolut vara att dela på varandra - ibland kan även små förändringar göra jättemycket för er relation. Ni är på väg nu...

    Försök gå in i träffen med terapeuten med öppna ögon och se den hjälpen som en startplats för er och/ eller din resa mot nåt nytt och bättre.
  • Anonym (Uppgiven)

    TACK!

    Ska försöka tänka så. Blev faktiskt lite hoppfullt att läsa era kommentarer

  • Anonym (Uppgiven)

    TACK!

    Ska försöka tänka så. Blev faktiskt lite hoppfullt att läsa era kommentarer

Svar på tråden Att prata om relationen