• Anonym (M)

LVU för undervikt?

En flicka blev ju det för övervikt, trots kontroller etc.
    Kan de göra det vid undervikt också?

Barnet är 11 år och har pendlat mellan 19-21 kg i flera år.
    Dietisten klagar över att hon inte dricker tillräckligt med näringsdrycker, men de hjälper inte oavsett. Hon fick prova såna för vuxna, men de tvärvägrade hon.

• Svar på tråden LVU för undervikt?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Klippan) skrev 2022-11-19 11:29:43 följande:

Så enkelt är det inte att tvinga ett barn att äta mot sin vilja. 

Men i det läget ska man som förälder söka och ta emot all vård som står till buds. Gör man inte det, tex inte ger näringsdryck bara för att man själv anser det onödigt, tycker åtminstone jag att det rör sig om omsorgsbrist. 

Jag sa inte att det var enkelt men självklart ska man ta till alla medel och all hjälp man kan få. Det kan handla om liv och död i slutänden. 
    Anonym (M) skrev 2022-11-19 11:30:23 följande:

Dietisten hade inga problem med att hon inte klarade av den, utan återgick bara till att skriva ut de för barn... Men hon går som sagt inte upp i vikt av dem.
    Vi gör allt vi kan, men det hjälper inte. Vi brister absolut inte i vårt föräldraskap.

Det beror ju på hur ni hanterar situationen, och som det låter verkar ni rätt handfallna. Det vore ju bra om du berättade om alla tusen olika sätt ni har gjort för att få henne att äta mer, utreda om det finns bakomliggande sjukdomar mm, hur hennes ätande ser ut, hur ni hanterar konflikter som kan uppstå osv.
  • Anonym (G)

Hon kanske må bra av en sond. På det viset får hon i sig näring och det går att tvångsmata om det behövs. Äter hon inte av psykiska orsaker behöver ni få henne inlagd på en ätstörningsenhet, det är inget ni bör sköta själva risken är att det blir värre när man saknar utbildning och erfarenhet. 

• Anonym (Klippan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-19 11:36:48 följande:

Hon har alltid varit liten och smal, det största problemet är att hon fortsätter växa på längden utan att öka i vikt, så hon blir ju bara ännu smalare...

Skönt att hon växer på längden i alla fall! 

Vet ni orsaken till att hon inte går upp i vikt? 

• Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2022-11-19 11:44:27 följande:
    Jag sa inte att det var enkelt men självklart ska man ta till alla medel och all hjälp man kan få. Det kan handla om liv och död i slutänden. 
    Anonym (M) skrev 2022-11-19 11:30:23 följande:

Dietisten hade inga problem med att hon inte klarade av den, utan återgick bara till att skriva ut de för barn... Men hon går som sagt inte upp i vikt av dem.
    Vi gör allt vi kan, men det hjälper inte. Vi brister absolut inte i vårt föräldraskap.

Det beror ju på hur ni hanterar situationen, och som det låter verkar ni rätt handfallna. Det vore ju bra om du berättade om alla tusen olika sätt ni har gjort för att få henne att äta mer, utreda om det finns bakomliggande sjukdomar mm, hur hennes ätande ser ut, hur ni hanterar konflikter som kan uppstå osv.

Varför ska jag göra det här? Räcker det inte att veta att dietist och läkare är inblandade? Hon är pigg och välmående och väldigt stor i maten.
    Om vi är handfallna så är det för att vi i flera år redan gjort allt vård och vi kunnat komma på, utan att det gett något resultat.

• Anonym (Klippan)
    Anonym (G) skrev 2022-11-19 11:56:46 följande:

Hon kanske må bra av en sond. På det viset får hon i sig näring och det går att tvångsmata om det behövs. Äter hon inte av psykiska orsaker behöver ni få henne inlagd på en ätstörningsenhet, det är inget ni bör sköta själva risken är att det blir värre när man saknar utbildning och erfarenhet. 

Grejen är att TS inte berättat om flickan äter eller inte. Hon kan ju ha någon tarm- eller ämnesomsättningssjukdom och äta normalt men ändå inte gå upp i vikt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Klippan) skrev 2022-11-19 11:57:29 följande:

Skönt att hon växer på längden i alla fall! 

Vet ni orsaken till att hon inte går upp i vikt? 

Nej, hon har utretts för allt möjligt, både vården och våra tankar har kollats upp utan att de hittat något. De sa att "hon är väl helt enkelt liten"... Och det hade ju varit okej, om det inte vore för att glappet mellan kurvorna ökat så mycket på sistone.

• Anonym (Klippan)

Har ni provat att köra näringsdrycken i glassmaskin? Med bär och frukt kanske? 

• Anonym (Essense)
    Anonym (M) skrev 2022-11-19 11:59:03 följande:

Varför ska jag göra det här? Räcker det inte att veta att dietist och läkare är inblandade? Hon är pigg och välmående och väldigt stor i maten.
    Om vi är handfallna så är det för att vi i flera år redan gjort allt vård och vi kunnat komma på, utan att det gett något resultat.

Skillnaden mellan er och föräldrarna på nyheterna är ju att ni följer läkarens råd och dottern blir varken bättre eller sämre.

Föräldrarna på nyheternas dotter gick ner i vikt med föräldrastöd, men upp så fort stödet upphörde, dvs föräldrarna har inte förmåga att hjälpa sin dotter.

Dock tycker jag det är förkastligt att ta flickan frpn föräldrarna istället gör att sätta in det stöd som fungerade igen.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2022-11-19 11:59:03 följande:

För att just nu framstår det som att det enda ni gjort under alla dessa år är att besöka EN dietist och försökt ge näringsdrycker, som knappt hjälper. Läkare vet jag inte om jag läst om tidigare, vad har hen gjort egentligen? Bra att hon äter ordentligt åtminstone.
  • DVQ
    Anonym (Jo) skrev 2022-11-19 11:19:07 följande:

Det kan nog bli så ja. Som föräldrar är det ens skyldighet att se till att barnet äter det som dietisten sagt och så klart även annan mat för viktuppgång. Hon vägrar dricka hälsodrycker för vuxna - tough shit då! Då får man som vuxen se till att truga på alla möjliga sätt, t ex piffa till den så den smakar bättre eller muta med något hon verkligen vill äta som hon kan få efteråt eller vad som helst som kan funka. Man låter INTE en 11-åring styra där och säga nej. Klarar man inte av att få igenom sin vilja där så ja, då brister man antagligen i sitt föräldraskap.

Att väga så extremt lite under flera år och nu fortfarande vid 11 års ålder är fruktansvärt lågt, och farligt!

Du tror inte de flesta föräldrar skulle ha tänkt på att "piffa till" maten vid det här laget?

Min gissning är att en 11-åring som väger så lite antingen har medicinska problem eller någon form av ätstörning. Då kan truga och mutor snarast förvärra situationen. Barnet kan t ex äta för att göra föräldrarna nöjda och sedan kräkas upp maten.

Det kan säkert bli tal om tvångsomhändertagande i en sådan situation men det är knappast en första åtgärd. Så länge ni följer de råd ni får och tar emot all hjälp som erbjuds sitter det lååångt inne till att barnet skulle omhändertas.

Om dietisten är missnöjd med att hon dricker för lite näringsdryck får ni väl fråga vad alternativet är. Ni kan ju inte tvångsmata ert barn. Då måste det kanske till andra lösningar, t ex andra typer av näringskällor, en grundligare utredning av vad undervikten kommer sig av, eller i sista hand inläggning på sjukhus.
Svar på tråden LVU för undervikt?