Inlägg från: Anonym (why) |Visa alla inlägg
  • Anonym (why)

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Hur kan man som mamma rättfärdiga att utsätta sin bebis för smärta, infektion och liknande bara för att man tycker något ser fint ut? Varför skaffar man ens barn om deras välmående betyder så lite för en?

• Anonym (why)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 15:10:22 följande:
    Fast vad är problemet?
    Ja vad är egentligen problemet med att göra illa sin oskyldiga försvarslösa bebis för att man själv tycker något är fint och känner grupppress från sin omgivning eller tror på tomten i himlen? Om något inte är olagligt är det självklart inte omoraliskt eller hur? Typ om du åker till Qatar så finner du det omoraliskt att kvinnor blir gravida utanför äktenskapet och att det är moraliskt att slänga dessa kvinnor och dess bebisar i fängelset men när flyget landar i Sverige har din moral ändrats eftersom lagarna är annorlunda? 
  • Anonym (why)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 15:37:50 följande:
    Snarare - Jag tycker det är omoraliskt vilket land jag än befinner mig i, men befinner jag mig i ett land där detta är lagligt så utgår jag ifrån att varje människa själv avgör om detta går emot personens moral eller inte, utan att jag personligen lägger mig i. I de länder där det är olagligt så finner jag det positivt. 

Samma sak gäller väl hål i öronen, det är lagligt och därmed varje förälders rätt att avgöra om det är moraliskt försvarbart eller inte. Om det kommer en dag och det blir förbjudet så är det en annan sak, och då positivt för er som är emot hål i öronen på barn.
    Du fortsätter hänvisa till lagen när folk diskuterar hur omoraliskt det är så uppenbarligen spelar det roll för dig. 

Okej så i ett land där det är lagligt att gifta bort sin 10-åriga dotter tycker du inte folk ska lägga sig i eller ha åsikter om moralen hos föräldrarna för det angår inte dem? Människor bör få behandla sina barn hur som helst så länge det är lagligt?

Varför är det bara upp till föräldrarna, det är det oskyldiga försvarslösa barnet som de tänker skada, inte sig själva.
  • Anonym (why)
    Kockobello skrev 2022-11-20 21:34:55 följande:

Du kan tycka att det ska vara frivilligt med giftermål.  Det kan man tycka om allt möjligt. Det är ett långt större ingrepp i människors liv att stjäla 50% av lönen under hela dennes livstid än att kräva giftermål vid familjebildning.

Varför bor du i Sverige om du tycker att det är ett större övergrepp att betala skatt än att slängas in i fängelset med din nyfödda bebis för att du hade mage att söka vård när du håller på och förblöda efter att pappan till barnet övergav dig? Har man så vidriga förlegade värderingar förstår jag inte varför man någonsin skulle välja att bo i Sverige. Finns över 100 länder i världen, varför bo någonstans som har helt andra grundläggande värderingar än en själv. 

Det är hemskt vilka värderingar som tillåtits frodas i samhället efter invandringen. Om du och ts inte bryr er om mänskliga och demokratiska rättigheter och är för att få skada era barn kan ni väl flytta till länder som delar er unkna människosyn.
  • Anonym (why)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 23:22:19 följande:
    Då kanske man bör sluta fråga mig om vad jag tycker i var och varannan tråd då majoriteten av mina åsikter är rätt impopulära och "medeltida" här på forumet. Håll er till TS bara. 
    Problemet är inte att du yttrar dina åsikter, problemet är dina åsikter och värderingar i sig. 

Kan du inte förklara varför du anser det vara okej/rättfärdigat att göra illa ditt barn för att du tycker något är fint? 
  • Anonym (why)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 07:25:56 följande:
    Men varför inte? Det är verkligen en skitsak, antingen gör man det eller så gör man det inte. Inget som behöver diskuteras och ältas.
    Är det så du ser på att göra illa ditt barn? "Varför inte?". Att göra illa sitt barn är alltså helt irrelevant i din tankeverksamhet?

Att du göra illa din oskyldiga försvarslösa bebis ÄR "varför inte" för normala människor. Det är inget som någon förutom psykopater anser vara en "skitsak". 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?