Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Hål i öronen på en ettåring?!

Är det dags för hårfärgning när ungen är 4 och en navelpiercing vid 10?

Blir det silikonpattar och fillers i läpparna i 13årspresent också?

Att folk inte kan vara nöjda med sina vackra barn så som Gud har skapat dem..

• Anonym (R)

Hur vore det om ts barn, när hon blir äldre, smyger sig på ts mitt i natten och tar hål i näsan på dig som en del av ett tiktok-prank?

Hade du, ts, tyckt att det vore helt okej trots att du aldrig uttryckt en önskan om att vara piercad i näsvingen och självfallet skulle bli chockad av den plötsliga smärtan i näsan? 

• Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:
    Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
    Bra att du funderar på att vänta. Jättebra verkligen: )

Men måste ändå ändra i min frågeställning tidigare och fråga dig igen (du får förlåta att jag drygar lite, det är med glimten i ögat). Om det hade varit din man som hade smygtagit hål i näsan på dig då?
    Hade det varit okej då?

Det är inte jättestor skillnad på smärta i öronen eller näsan. En aning absolut.
    Det jag försöker få fram är att det handlar om ett kanske oönskat övergrepp som du varken är beredd på eller samtyckt till, vilket din dotter inte heller kan göra. Så faktiskt en ganska rimlig jämförelse.
  • Anonym (R)

Fast det kanske bara är för att jag är svensk som näsan inte gjorde så mycket ondare än öronen. Vi har tydligen tunnare näsborrar...

OskyldigSolig

• Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 17:02:27 följande:
    Tycker ändå inte det är en rimlig jämförelse då en vuxen är en vuxen medan ett barn är ett barn, och det är ju de vuxna som avgör om barn ska ha hål i öronen eller inte. Även för lite äldre barn också, det görs ju aldrig utan föräldrarnas tillåtelse. 

Har du tagit din näspiercing/öronpiercing med pistol eller nål? 
    Både mina öronhål och hålet i näsvingen är tagna med pistol på vanlig salong för längesen. Var 10 när jag tog öronhål och 14 när jag tog hål i näsan.

Några år senare piercade jag även området mellan näsborrarna (septum) hos en piercare som gjorde det med nål, det gjorde däremot väldigt ont. Det är igenvuxet sen många år, öronhål och hål i näsvingen försvinner ju aldrig.
  • Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 11:57:15 följande:
    Nej, det är upplopp där vandalisering, mord och trakasserier sker och det var det jag kommenterade.
    Det finns nog folk där som gör både och. Kriminella och våldsmakare dras ofta till samhällsomstörtning eller bara enkla protester som blivit stora, gömda bland fredliga demonstranter kan de få utlopp för aggressioner mot samhället.

Om man tycker att protesten i Iran är viktig eller inte beror på hur man ser på det. Personlig klädsel kännas rätt självklart att lagarna inte ska styra utan ska vara personens eget val.
    Tror Gud blir gladare om man täcker sig av fri vilja inför "gudomliga lagar" än om det är reglerat av mänskliga lagar.
  • Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 13:05:57 följande:
    Ja men precis. Att tro att det här skulle handla om specifikt slöjan är väldigt naivt. Visst finns det människor som protesterar fredligt mot slöjkravet, men många är missnöjda över andra frågor i landet och drogs till dessa protester och såg sin chans att vara våldsamma. Så man förenklar det hela något enormt när man menar att demonstrationerna är fredliga.

Finner det bara så märkligt att samma människor som var emot upploppen som skedde i Sverige trots att ingen dog (men återigen fel ändå) samtidigt tycker det är okej att poliser i Iran dödas. Men inte mitt problem i slutändan, de kriminella fick/får sina straff efter upploppen i Sverige och de kriminella kommer säkert få sina straff i Iran också. 

Just det här med krav på kläder har ju inte med att Gud skulle bli "gladare" om någon följer hans regler frivilligt/med tvång.
    Det handlar om att ett land som är byggd på islamiska lagar (oavsett om det är Iran eller något annat land) inte kan uppmuntra till saker som strider mot Islam. Då handlar det om att klä sig anständigt för att andra ska slippa se synden eller bli uppmuntrade till att begå synd, när detta normaliseras i ett islamiskt samhälle.

Den större frågan egentligen som detta handlar om är inte om man ska bestämma över sin klädsel eller inte, utan om man tycker att religion och politik ska ha med varandra att göra eller om religion ska vara en privatsak. Tycker man inte att de ska ha med varandra att göra så är man troligtvis emot slöjkrav, och tycker man att de ska ha med varandra att göra så är man troligtvis för. Men det är en helt annan diskussion det.
    Jag måste nog säga att religion och politik inte bör blandas ihop. Religion ska vara en privatsak.
    Finns både kyrkor, synagogor, bahaitempel och sunnimoskéer i det shiamuslimska Iran.
    Trots att det är en "islamsk stat" så har de religionsfrihet (skulle tyvärr inte lita jättemycket på att den religionsfriheten efterlevs alla gånger) och folk borde därmed klä sig efter sin religion eller ickereligion.
    Tänk om alla i Sverige hade varit tvungna att klä sig på ett sätt? Tex gå ut nakna när det är varmt ute? ; )
    Vore det inte bättre att bara få klä sig hur man vill? I hela världen?
    Vet inte vad du har för speciellt hår och vem som beslutat att det är av sådant sexigt slag att du lockar alla heterosexuella män att begå synd om du är utan slöja. Mitt hår verkar inte ha den speciella påverkan på mina medmänniskor iaf...

Trist att man inte har alternativet att avsäga sig sin födelsereligion om man råkar födas som icketroende muslim som hellre vill vara ateist eller zoroastriker.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?