• molly50

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Gullvivor skrev 2022-11-20 14:04:43 följande:
    Det är fint. 
    Men det är inget måste såklart.
    Om du tycker det är så fint med hål i öronen på små barn så kan du väl skaffa dig en bebisdocka som du kan göra vad du vill med.
    Varför utsätta dina barn för detta för att du själv vill det?
    Vad händer om barnet,när det blir större,inte vill ha hål i öronen men tvingas att ha det för att du ville det?
    Jag tycker det är egoistiskt.
    Gullvivor skrev 2022-11-20 14:31:39 följande:
    Men nej snälla, börja inte med snusket igen. 
    Och när det gäller din andra fråga i det andra inlägget så har mitt barn inte frågat efter hål i öronen, men det är upp till föräldrarna att ta sådana beslut anser jag. 
    Jag tycker inte att det är upp till föräldrarna att ta sådana beslut när det gäller så små barn.
    Jag tycker man ska vänta tills barnet är stort nog att själv få bestämma om det vill ha hål i öronen.

• molly50
    Anonym (Solmåne) skrev 2022-11-20 15:49:16 följande:

Vi gjorde hål i öronen när vår flicka var 1 år. Det gick fort , hon blev ledsen men det är inget som är så farligt . Nu när hon är 11 år så säger hon att hon är glad att hon fick hål i öronen tidigt :) 
    gör det om det känns rätt för er , det är inget olagligt precis och trösta med nåt gott eller en napp !

Men bara för att det är lagligt så betyder det ju inte att det är moraliskt rätt,eller hur. 
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-20 20:10:31 följande:
    De får väl flytta till ett land där det är tillåtet. Varför skulle man skaffa barn som ogift i ett land där det inte är tillåtet?
    Varför ska det ens vara otillåtet?
    Vad gör en till en sämre förälder för att man råkar vara ogift?
    Jag tycker det är otroligt gammalmodiga normer.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:
    Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
    Det handlar om att du här något utan ditt barns godkännande.
    Därför kan det jämföras med att ditt barn (eller någon annan för den delen) skulle ta hål i näsan på dig när du sover.
    Så varför inte vänta tills barnet är stort nog at själv få bestämma om du anser dig själv ha rätten att få bestämma över din kropp?
  • molly50
    molly50 skrev 2022-11-21 19:23:48 följande:
    Det handlar om att du här något utan ditt barns godkännande.
    Därför kan det jämföras med att ditt barn (eller någon annan för den delen) skulle ta hål i näsan på dig när du sover.
    Så varför inte vänta tills barnet är stort nog at själv få bestämma om du anser dig själv ha rätten att få bestämma över din kropp?
    *Att du gör något utan ditt barns godkännande.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-21 20:33:28 följande:
    Skillnaden är att jag är vuxen och bestämmer över min kropp, jag tycker inte barn själva ska få bestämma helt och hållet över sig själva utan i slutändan är det föräldern som bestämmer. 

Som jag skrivit innan så är det en skitsak för mig egentligen, med andra ord kan jag låta bli också eftersom det inte är jätteviktigt. Och med tanke på att det fortfarande känns tveksamt så kommer jag nog som sagt vänta och inte göra det nu. 
    Som vuxen bestämmer man om barnen ska få ta hål i öronen,när barnen själva börjar fråga om det.
    Man tar inte det beslutet utan deras medgivande.
    Det är det som så många vänder sig emot.
    Men bra att du tänker vänta. Verkligen bra! 
  • molly50
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:05:25 följande:
    Orkar inte med moralkärringar som dig. Kommer inte svara på så fåniga kommentarer. Gå och gråt hos regeringen istället om du tycker detta är så fel för vi gör ingenting olagligt. 
    Att saker är lagliga betyder inte att det är rätt att göra.
    Det är inte olagligt att omskära små pojkar heller.
    Tycker du att det är ok också?
  • molly50
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:12:25 följande:
    Du är ju tappad om du jämför att få örhängen med att lära sig säga ifrån och berätta om man blir utsatt för sexuella övergrepp. 
    Begreppet "stopp min kropp" handlar om att man har rätt att säga nej till att andra rör ens kropp. Oavsett om det gäller sexuella eller andra övergrepp.
    Så det är ingen som har jämfört håltagning med sexuella övergrepp.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-23 08:35:16 följande:
    Frågan är snarare vem som avgör vad som är okej och inte, om lagen redan tillåter? Tycker inte du att det då är upp till varje individ? 
    Ja,det är klart att det är upp till varje individ att avgöra vad som är ok och inte så länge det är lagligt.
    Och det är ju också vad "stopp min kropp" handlar om.
    Men ett spädbarn kan ju inte själv avgöra det.
    Därför är det många som reagerar på att du och andra vill ta hål i öronen på era små barn.
    Tatueringar är inte heller olagliga.
    Skulle du då utsätta dina barn för det för att du tycker det är fint?
    Eller skulle du hellre välja att vänta tills barnet är stort nog att själv få bestämma om det vill ha en tatuering?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-23 14:05:41 följande:
    Måste säga att det var en märklig definition av ordet, som egentligen syftar på uttråkade människor som skriver provocerande saker i syfte att väcka reaktioner. Inte människor vars åsikter inte råkar vara de vanligaste i ett särskilt land.

Att vara för omskärelse och inte se hål i öronen som något "vuxet" och "farligt" är inte extremt. Att vara emot upplopp och dess konsekvenser är inte extremt. Dessutom är Partiet Nyans det största partiet utanför riksdagen med ca 28k röster, du menar att det skulle vara märkligt att en av dessa 28k befann sig på familjeliv såvida inte personen är ett troll?

Jaja, orkar inte ens diskutera detta mer då det är så tröttsamt att jämt behöva diskutera mig som person. Men om du har mer att skriva så skriv det gärna här och lätta på hjärtat så jag slipper det i andra trådar senare. 
    Jag tror ingen har påstått att håltagning i öronen är "farligt" eller "vuxet".
    Däremot så är det extremt att vilja utföra onödiga ingrepp på sina barn utan deras medgivande.
    Detta för att man själv anser det vara fint eller för att det är något Gud har sagt. 
    Åtminstone för den som inte delar din tro eller kultur.
    Det hoppas jag att du förstår. 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?