Inlägg från: Anonym (Blomman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blomman)

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Anonym (M) skrev 2022-11-20 14:58:46 följande:

Många bra svar i tråden så jag avstår från att kommentera det uppenbara.

Läs på om håltagning med pistol... har sett influencerungar med sådana hål, det sitter helt snett och fult, ofta får de infektioner också. Mitt äldsta barn fick pierca öronen på en riktig piercingstudio när hon var 8. Hon var nog lite för ung för hon hade lite svårt att inte pilla på örhängena, så om lillasyster (som ännu inte är intresserad) någon gång önskar hål i öronen får hon vara minst 10 år eller så. Däremot blev det otroligt fint gjort, hygienen var på vård-nivå till skillnad från hos frisören och det läkte fint utan ärr, som det lätt blir med pistol.

En ettåring kommer garanterat pilla i öronen, och bättre kommer det inte bli om 1-2 år. Du får helt enkelt vänta tills hon är i skolåldern eftersom du missade luckan till barnmisshandel när hon var ett spädbarn.

Ot- Jag var 15 när jag tog hål nummer två i ett öra. På den tiden var det inget noga alls utan vi gick till klock/guld-butiken och pistol var enda sättet. Blev snett och går inte göra om. Att placera och använda pistol på ett spädbarns lilla örsnibb måste vara väldigt svårt. 
    Som det är nu med möjligheten att gå till piercare är en stor förbättring. Men vad jag sett så gör inte alla det på barn ändå. 
  • Anonym (Blomman)

Ts snickrar ihop en förklaring till protesterna för att kunna styrka sin egen sak. 
    1. EN  person påstod felaktigt att "nordiska" örsnibbar är tjockare och att det då skulle göra mer ont. Det tog ts genast som fakta och anledning till protesterna i tråden. Hon tror kanske att hennes barns örsnibbar är tunnare och sakna känselnerver pga dess ickenordiska ursprung
    2. EN person var SD och nu kan ts avförda resten av protesterna med att dra rasistkortet. 

De två åsikterna kommer överträffa övrigas och hon  kan vila lugnt i sin egen skeva övertygelse. Barnet är förloraren i detta. 

• Anonym (Blomman)
    Kockobello skrev 2022-11-20 16:02:39 följande:

Fast vad är det för slags folk som gör hål i öronen på små barn? Luktar wt, ärligt talat.

Här uppe i Skandinavien och norra Europa är det så vitt jag sett  inte kutym men det verkar vara vanligare ju längre söderut man kommer. De jag sett under 5 har aldrig varit svenska barn. Men de finns säkert. Vanligt verkar det inte vara tack och lov. 
    Jag fick vänta tills jag var 12, det året  gjorde i princip hela klassen det hos den lokala klock/guldaffären. 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 16:26:14 följande:
    Ingen aning.. är från Mellanöstern och då är det mycket vanligt med hål i öronen på småbarn. Mycket vanligt i andra delar av världen också. Allt är inte konstigt och fel bara för att det inte förekommer i västvärlden lika mycket.
    Då förstår du också varför du får sånt mothugg. Du befinner dig i ett forum i ett land där det inte är brukligt att ta hål öronen så tidigt. 
    Det är inte heller rätt och korrekt  bara för att det är vanligt i Mellanöstern. Det är ff ett ingrepp i barnets kropp som orsakar smärta och risk för  efterföljande problem. Oavsett om barnet är i Sverige eller Mellanöstern.

Hur många positiva svar på din ts har du fått hittills? 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 16:20:25 följande:
    1. Jag tog det inte som fakta men tyckte det lät troligt, då jag insåg att jag också märkt att svenskar jag sett brukar ha väldigt tjocka örsnibbar. Inget jag tänkt på men kändes som om bitarna föll på plats när personen skrev det där. Men förlåt om det inte stämmer. 

2. Jag har inte dragit något rasistkort, jag skrev inte ens att Mimmi var rasist? Bara att hon var sverigedemokrat eftersom hon tog upp SD. Jag tror inte att folk automatiskt som svarar här är det?
    1. Du tog genast till dig det eftersom det passade din agenda.  Men det stämmer alltså inte. 
    2. Jo då det gjorde du. 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 07:25:56 följande:
    Finns absolut inga problem med mina åsikter, tycker bara det är självklart att följa lagen i landet man bor i. Precis som utländska som kommer till Sverige ska följa svensk lag, ska även utländska som åker till Qatar följa lagen.

Men varför inte? Det är verkligen en skitsak, antingen gör man det eller så gör man det inte. Inget som behöver diskuteras och ältas.
    En skitsak att åsamka smärta och rädsla för sitt barn, riskera problem under läkning......
    Tvivelaktigt föräldraskap tycker jag. 

Att det är lagligt betyder inte att det är lämpligt att ta hål i öronen på barn under 12. Någon lag mot just detta har  inte behövts eftersom det inte är vanligt bland svenskar. På spädbarn är det dessutom väldigt ovanligt. 
    Men om det ökar iom andra kulturers inflyttande kanske det ändras, vem vet? 

(Om du har i åtanke att vår bvc/sjukvård har starka åsikter om napp/sova med bäbisen/ryggläge osv så kan du vara 100 % säker på att hål i öronen på spädbarn aldrig kommer accepteras som norm) 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 08:26:39 följande:
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.
    Varför ska spädbarn har örhängen? Är det något barnet behöver? Ett behov vi missat här?

Du vänder ju det mesta till din fördel hela tiden. Varför tror du det är ovanligt bland svenskar? Det är ju för att vi inte tycker det är ok att göra det. Det är inte så att vi glömmer bort att göra det på spädbarnet.  Vid 11-12 är det vanligt däremot. Då kan barnet börja  önska själv och ha förståelse för skötsel. 

Varför tror du BVC inte sagt något? De tänker, det kan jag lova dig.  Är skadan redan skedd  finns ju inget att göra. Tror du bvc påminner om att nu är det "dags att ta tag i det här" (dina ord tidigare)   Nej precis... 
    Jag tror också de är mer vana numera men inte från svenskar och det är inget som någonsin kommer att föreslås. 

Det där med smärtan och tjocklek kan du glömma. Det är bara fånigt men jag förstår att du genast tog till dig det. Det passar din åsikt som handsken. 
    Det är INTE sant och det är alltså INTE därför vi undviker att göra det på bäbisar och småttingar. 
    Utbilda dig om kroppen, det tycks behövas i flera hänseenden. 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 09:26:57 följande:
    Det är ju helt sjukt att Gud som skapat oss ska bli ifrågasatt av människor. Vilka är vi människor ens för att ha någon rätt att säga att Guds ord är vidriga? 
    Du anser ju att en del av pojkars kropp skall skäras bort . Är inte det ett ifrågasättande av Guds skapelse? 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-29 19:03:31 följande:
    Du tänker att jag ska strunta i Guds ord om att omskära pojkar och istället lita på din tolkning av att ifrågasätta Gud? 
    Jag är inte den som ifrågasätter hur vi är skapta  och skär bort fungerande kroppsdelar som dessutom har ett tydligt syfte. Ett syfte som endast kräver kunskap i  biologi motsvarande lågstadienivå. 
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-30 10:03:32 följande:
    Så känner du antagligen för att du inte tror på Gud, du förstår därmed inte kärleken man har och med den kärleken kommer såklart uppoffringar. För Guds skull och för sitt eget bästa, eftersom Gud inte förbjuder sånt som är bra för en utan det finns alltid en anledning till hans ord. 

Människan bör sträva efter att lyda Gud och lägga sina egna behov åt sidan. Man gör ju det redan tillexempel när det gäller ens egna barn, och tänker på dem först, men tydligen är det något konstigt att göra samma sak för Gud som skapat oss och gett oss liv. 
    Tänker på dem först?  Genom att med smärta göra  hål i spädbarnets örsnibb för att du tycker det är fint med örhängen samt med smärta skära bort en fungerande kroppsdel....
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-30 10:56:45 följande:
    Du uttrycker dig om att det ju bara är att ge upp kärlek i deras fall, något du själv aldrig har behövt göra. Vad för uppoffringar har du själv behövt göra som du anser är lika som att aldrig få uppleva äkta kärlek i livet?

Du är en kall, hård, elak människa. Antingen gömmer du dig bakom religionen som skydd för att få leva ut dina fördomar eller så har du aldrig givits möjligheten i din uppväxt att reflektera. Du ser ned på livet vi har nu för att sätta alla dinakort på att nästa vända blir bättre, och du tycker det är rimligt att den som är homosexuell ska göra samma sak med skillnaden att den personen måste ge upp kärlek. 

Som sagt, jag är tacksam att leva i ett sekulärt samhälle, också med en huvudkyrka i landet -  som om den än inte är perfekt åtminstone är mänsklig nog att tillåta homosexuella att älska. Lustigt det där hur det är samma Gud som i vissa fall verkar kunna både acceptera och inte acceptera något.
    Jag tror det är avsaknaden av möjlighet till reflektion, eget tänkande och ett stort kulturellt/socialt grupptryck. Hjärntvätt sedan födsel...
    Din sista mening är talande....en Gud men här får alla oavsett sexuell läggning älska någon av samma kön, gifta sig i kyrkan, bli föräldrar och döpa sitt barn. Alla är lika mycket värda. 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-30 11:31:07 följande:

Ja, det förefaller mig konstigt att samma Gud skulle vara accepterande mot homosexuella kristna som levt goda liv i kärlek och uppfostrat barn, men fördömande mot muslimer som gjort exakt samma val. 

Verkligen...
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?