• molly50

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 23:20:42 följande:

Exakt. Sen brukar ju döttrar ta efter sin mamma. Är man själv mån om sitt utseende och tycker om kläder och smycken blir barnen intresserade av samma saker. Sen finns det ju ofta systrar eller kusiner med örhängen som inspirerar och som barnet vill ta efter. Folk här verkar tro att barnen ska få någon extrem infektion, tappa öronen, svälja örhängena, få operera upp hela magen, bli traumatiserade och sen inte kunna säga nej till sexövergrepp för resten av livet. Fun fact, det händer inte. Välj bara rätt örhängen och sköt hygienen så ska du se att det kommer gå jättebra. 

Det finns faktiskt barn som inte vill ha hål i öronen också.
    Och då är det oåterkalleligt när de ändå har fått det och tvingas gå med hålen för resten av sina liv. 
    Om man vill att barnen ska ha örhängen så finns det fina clips och stickers som barnen kan prova med först,och som inte gör ont.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-23 23:25:04 följande:
    Jag vet precis vad som försiggår i Iran, det finns en skillnad mellan civil olydnad och brottslingar som såg sin chans att visa sitt missnöje mot staten genom att starta upplopp, vandalisera och mörda. Att förvänta sig att jag ska stödja män som knivhugger en gravid kvinna som bär slöja, människor som bränner Koranen och fysiskt angriper imamer är bara så otroligt märkligt. Bryr mig inte ett dugg om att det sker i "demokratins" namn och att våldet kommer från den "goda sidan" och därmed tydligen okej enligt folk.

Uppfattas jag som extrem pga detta så är jag väldigt gärna extrem. 
    Di tycker alltså att det är ok att utöva våld mot,mörda eller fängsla kvinnor pga civil olydnad för att de inte vill bära slöja?
    Men det är inte ok att protestera mot de som fattar beslut om dessa ålderdomliga regler?
    Har jag fattat dig rätt då?
  • molly50
    mari123 skrev 2022-11-24 07:18:35 följande:
    Absolut! MEN OM man nu ska envisas med att ha örhängen på sin bebis(!) 
    Jag tror inte det finns speciellt många seriösa aktörer här som tar hål i öronen på bebisar.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:34:39 följande:
    Utöva våld och mord är fel oavsett vilken sida det gäller. Att människor fängslas när de bryter mot lagen är ju sånt som sker, inte bara i Iran. Bryter man mot lagen så får man ett straff. Ska varje enskild människa bestämma vilka lagar som är okej och inte att bryta mot så kommer det bli kaos i samhället. 

Protestera har jag inte skrivit något om, jag skrev om upplopp och det tycker jag är fel.
    Och jag tycker att när folk börjar protestera mot lagarna så är det kanske dags att börja lyssna?
    Det här med att kvinnor måste bära slöja och inte får leva fritt är ju lagar som hör hemma på medeltiden.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-24 08:50:48 följande:
    Det kan man absolut få tycka.
    Ja,och det är ju vad kvinnorna i Iran gör nu. 
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-24 11:57:15 följande:
    Nej, det är upplopp där vandalisering, mord och trakasserier sker och det var det jag kommenterade.
    Ja,mord på de kvinnor som vågar protestera. 
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-24 16:04:47 följande:
    Varför då? Märklig kommentar. 
    Män och kvinnor har inte samma klädregler.
    Och det är väl just det som är problemet.
    Att män har helt andra regler än kvinnor i dessa länder.
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-25 00:24:24 följande:
    Problemet är väl snarare många kvinnors behov av att efterlikna män istället för att förstå att könen är olika och att det därmed är fullt rimligt att reglerna skiljer sig åt beroende på kön. 
    När det handlar om att kunna leva fritt och klä sig som man vill så ska det inte vara någon skillnad.
    Det är inte en fråga om att efterlikna män.
  • molly50
    Anonym skrev 2022-11-28 08:10:57 följande:
    Ja? Det har jag ju sagt hela tiden? SLUUUUUTAAAA då!
    Här har vi en TS som tycker det är helt ok att ta hål i öronen på spädbarn och att könsstympa dem.
    Vad tycker du man ska ge för vettiga svar på det?
    Vi är många som har försökt,men TS vill ju inte ens svara på det. 
    Hon vill ju bara ha svar som ger henne medhåll. 
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-28 12:23:04 följande:
    Sopan är inte heller tvingad att under den heligaste månaden ta sig till områden där det bor flest muslimer och bränna Koranen. Då behöver man inte polisskydd och det är något man inte borde tillåta öht. Bränna böcker kan man göra hemma, om man vill. 

Jag vill inte begränsa din yttrandefrihet heller när du debatterar, demonstrerar och protesterar. Skulle du däremot börja bränna Koranen så skulle jag stå för att begränsa din rätt att göra det. 

Jag anser förresten inte att det är okej att kasta stenar på polis, om det var det du menade med att jag ömmar för kriminella. Som jag skrivit tidigare är jag emot upplopp.

Du kan väl förklara vad du menar så kan vi sedan avgöra om jag är ett unikum eller inte. Menar du typ tribe? Vad skulle isåfall vara så konstigt och unikt med att inte påverkas av dem? Hedersförtryck? 
    Jag försvarar inte koranbränningen.
    Men jag tänker samtidigt att Paludan kanske inte skulle fortsätta med det om folk slutade gå dit och starta upplopp.
    Om han inte längre fick någon uppmärksamhet för det han gör.
    Tror inte du det?
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?