Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Gullvivor skrev 2022-11-20 23:22:19 följande:
    Då kanske man bör sluta fråga mig om vad jag tycker i var och varannan tråd då majoriteten av mina åsikter är rätt impopulära och "medeltida" här på forumet. Håll er till TS bara. 
    De åsikter du uttrycker är impopulära och medeltida i stora delar av den demokratiska moderna jämställda världen år 2022. Inte bara på FL.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 07:25:56 följande:
    Finns absolut inga problem med mina åsikter, tycker bara det är självklart att följa lagen i landet man bor i. Precis som utländska som kommer till Sverige ska följa svensk lag, ska även utländska som åker till Qatar följa lagen.

Men varför inte? Det är verkligen en skitsak, antingen gör man det eller så gör man det inte. Inget som behöver diskuteras och ältas.
    Jo, det finns problem med dina åsikter.

Du skadar dina barn.

Du gör saker som ger dina barn smärta som de inte skulle behöva utstå. Det är något som de allra flesta sunda föräldrar blir arga på. Det är sådant som kommer ge lagändring över tid. Förr i tiden fick man aga sina barn i Sverige. Det får man inte längre. Det du gör nu är en version av det, du ger barn smärta utan att det är något skyddande.

Det är inte olagligt nu men det är fortfarande  ett förbannat otrevligt föräldrabeteende du står för. Därför får du ta att folk säger det åt dig. Normalt funtade föräldar försöker nänligen undvika att deras barn får ont.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 08:26:39 följande:
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.

Eh? Har du kollat runt på vuxna kvinnor i Sverige ser du att hål i öronen är vanligt. Men här görs det när man är gammal nog att välja själv.

Och tro mig, BVC reagerar. De noterar saker. Särskilt om du som mamma skulle både ha flera nyfödda med piercing och en omskuren son. Men de noterar mer än du tror.

Och detta med tjockleken kan du fetglömma. Det är en trådhypotes som är fel. Du kan ju ta ett samtal till 1177 och fråga om du inte tror det.

• Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:
    Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
    Det som är så dumt här är dina svar. Tror du att du är Gud över dina barn eller?
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 17:02:27 följande:
    Tycker ändå inte det är en rimlig jämförelse då en vuxen är en vuxen medan ett barn är ett barn, och det är ju de vuxna som avgör om barn ska ha hål i öronen eller inte. Även för lite äldre barn också, det görs ju aldrig utan föräldrarnas tillåtelse. 

Har du tagit din näspiercing/öronpiercing med pistol eller nål? 
    Det är de vuxna som bestämmer om barnen ska få ta hål i öronen när de frågar. Det är inte de vuxnas roll att göra hål i barnens öron utan att de önskat det.

SER DU INTE SKILLNADEN?
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 20:33:28 följande:
    Skillnaden är att jag är vuxen och bestämmer över min kropp, jag tycker inte barn själva ska få bestämma helt och hållet över sig själva utan i slutändan är det föräldern som bestämmer. 

Som jag skrivit innan så är det en skitsak för mig egentligen, med andra ord kan jag låta bli också eftersom det inte är jätteviktigt. Och med tanke på att det fortfarande känns tveksamt så kommer jag nog som sagt vänta och inte göra det nu. 
    Det här är så hemskt skrivet att jag hoppas att du får en socanmälan på dig.

Stopp min kropp har inte nått dig va? Barn må inte vara myndiga men de har likväl rättigheter. Att inte utsättas för kroppsliga övergrepp tex.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 20:29:27 följande:
    Du menar upploppen, och nej det är inget jag står bakom. Tillskillnad från en del andra som hejar på upplopp utomlands men blir förbannade när det sker i Sverige. 

Om ingen hade gjort uppror tidigare hade kvinnor fortsatt saknat rättigheter som att få rösta i väldigt många länder, däribland Sverige. 

Men det hade inte gjort dig något eller? Eller är du lite glad att du själv kan åtnjuta de rättigheter tidigare kvinnor gjort uppror för men själv vill du inte ge andra kvinnor samma rätt?

• Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 20:58:20 följande:
    Va? Varför antar du att jag är för att kvinnor saknar t.ex rösträtt? Har jag skrivit någonstans i tråden att jag tycker det är bra att kvinnor saknar rättigheter som jag själv åtnjuter? Vadå för rättigheter? 
    Du står inte bakom upploppen i Iran, och du vänder dig genomgående emot när folk ogillar saker som inte lirar med gällande lagstiftning.

Om du hade fått bestämma förr hade alltså rösträttskampen i Sverige tystats ned.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-21 22:05:24 följande:
    Ja du vill ju misshandla din dotter genom att ta hål i öronen på henne..... 
    ?och en son genom att omskära denne.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:05:25 följande:
    Orkar inte med moralkärringar som dig. Kommer inte svara på så fåniga kommentarer. Gå och gråt hos regeringen istället om du tycker detta är så fel för vi gör ingenting olagligt. 
    Stopp min kropp är inget din dotter får info om va?
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?