Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

molly50 skrev 2022-11-24 08:23:45 följande:
    Di tycker alltså att det är ok att utöva våld mot,mörda eller fängsla kvinnor pga civil olydnad för att de inte vill bära slöja?
    Men det är inte ok att protestera mot de som fattar beslut om dessa ålderdomliga regler?
    Har jag fattat dig rätt då?
    Utöva våld och mord är fel oavsett vilken sida det gäller. Att människor fängslas när de bryter mot lagen är ju sånt som sker, inte bara i Iran. Bryter man mot lagen så får man ett straff. Ska varje enskild människa bestämma vilka lagar som är okej och inte att bryta mot så kommer det bli kaos i samhället. 

Protestera har jag inte skrivit något om, jag skrev om upplopp och det tycker jag är fel.
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-24 08:45:41 följande:
    Och jag tycker att när folk börjar protestera mot lagarna så är det kanske dags att börja lyssna?
    Det här med att kvinnor måste bära slöja och inte får leva fritt är ju lagar som hör hemma på medeltiden.
    Det kan man absolut få tycka.
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-24 11:49:16 följande:
    Ja,och det är ju vad kvinnorna i Iran gör nu. 
    Nej, det är upplopp där vandalisering, mord och trakasserier sker och det var det jag kommenterade.
  • Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-24 12:16:06 följande:
    Det finns nog folk där som gör både och. Kriminella och våldsmakare dras ofta till samhällsomstörtning eller bara enkla protester som blivit stora, gömda bland fredliga demonstranter kan de få utlopp för aggressioner mot samhället.

Om man tycker att protesten i Iran är viktig eller inte beror på hur man ser på det. Personlig klädsel kännas rätt självklart att lagarna inte ska styra utan ska vara personens eget val.
    Tror Gud blir gladare om man täcker sig av fri vilja inför "gudomliga lagar" än om det är reglerat av mänskliga lagar.
    Ja men precis. Att tro att det här skulle handla om specifikt slöjan är väldigt naivt. Visst finns det människor som protesterar fredligt mot slöjkravet, men många är missnöjda över andra frågor i landet och drogs till dessa protester och såg sin chans att vara våldsamma. Så man förenklar det hela något enormt när man menar att demonstrationerna är fredliga.

Finner det bara så märkligt att samma människor som var emot upploppen som skedde i Sverige trots att ingen dog (men återigen fel ändå) samtidigt tycker det är okej att poliser i Iran dödas. Men inte mitt problem i slutändan, de kriminella fick/får sina straff efter upploppen i Sverige och de kriminella kommer säkert få sina straff i Iran också. 

Just det här med krav på kläder har ju inte med att Gud skulle bli "gladare" om någon följer hans regler frivilligt/med tvång.
    Det handlar om att ett land som är byggd på islamiska lagar (oavsett om det är Iran eller något annat land) inte kan uppmuntra till saker som strider mot Islam. Då handlar det om att klä sig anständigt för att andra ska slippa se synden eller bli uppmuntrade till att begå synd, när detta normaliseras i ett islamiskt samhälle.

Den större frågan egentligen som detta handlar om är inte om man ska bestämma över sin klädsel eller inte, utan om man tycker att religion och politik ska ha med varandra att göra eller om religion ska vara en privatsak. Tycker man inte att de ska ha med varandra att göra så är man troligtvis emot slöjkrav, och tycker man att de ska ha med varandra att göra så är man troligtvis för. Men det är en helt annan diskussion det.
  • Gullvivor
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-24 14:36:44 följande:
    Då hoppas jag att även män går med slöja om det är på det viset.. 
    Varför då? Märklig kommentar. 
    Män och kvinnor har inte samma klädregler.
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-24 20:21:32 följande:
    Och det är väl just det som är problemet.
    Att män har helt andra regler än kvinnor i dessa länder.
    Problemet är väl snarare många kvinnors behov av att efterlikna män istället för att förstå att könen är olika och att det därmed är fullt rimligt att reglerna skiljer sig åt beroende på kön. 
  • Gullvivor
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-11-25 05:09:31 följande:
    Vill bara upplysa fröker Gullvivor om att det resonemang du för spär på rasismen än mer.
    Hur du som kvinna kan stå bakom all goja du vräker ur dig är för mig obegripligt.

Varför står du på förtryckarnas sida istället för på kvinnornas?

Är du verkligen en kvinna?

Och, jo jag vet att det är ot för tråden men nu är ämnet så ändrat så jag väljer att skriva detta ändå.
    Jag vill upplysa fröken sverigedemokrat om att rasister inte blir det helt plötsligt pga andras åsikter utan då har rasismen redan funnits där sedan tidigare. 

Vilka förtryckare? Jag står inte på förtryckarnas sida.
  • Gullvivor
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-11-25 11:46:49 följande:
    Fröken Sverigedemokrat?
    Jag kallar dig för ditt nick, vore lämpligt om du gjorde detsamma.

Eller ska jag kalla dig fröken nyans kanske?
    Jag skäms inte över vilket parti jag röstat på så det spelar ingen roll för mig, men jag tyckte det var anmärkningsvärt att en sverigedemokrat (med tanke på partiets historia) anklagar mig för att spä på rasismen, något som jag finner väldigt problematiskt.

Sedan förstår jag inte vad du menar skulle vara alternativet? Att jag ljuger och låtsas ha åsikter jag inte har och därmed mår dåligt bara för att andra ska vara nöjda? Slutar rasismen att existera då?
  • Gullvivor
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-25 13:08:19 följande:
    Herregud du är verkligen indoktrinerad. Om man nu som kvinna vill efterlikna män så må man väl göra det, det finns inte nåt fel i det.
    Jag jobbar på en mansdominerad arbetsplats och behöver inte efterlikna nån man för det. Och den enda som har problem med mitt kön är man och muslim.... Och jo det har han talat om för mig mitt framför vår chef 
    Jag skrev inte om individer utan kvinnor/män i grupp, eftersom kommentaren handlade om att problemet är att det är olika regler för män och kvinnor i en del länder, vilket inte är något problem. 

Det många länder behöver i exempelvis Mellanöstern är att man lärs sig respektera kvinnor och inte att man gör som i västvärlden och förvandlar kvinnor till män. Man får absolut tycka att det vore rimligt men jag håller iallafall inte med.
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-25 16:28:50 följande:
    Så Nyans högerextrema historia, som är så färsk att den knappast kan benämnas "historia", bekommer dig inte? Spär på rasism gör du förstås på flera vis: Genom högerextrema Nyans, och genom ditt spridande av reaktionära och fientliga hållningar, bl a mot kvinnor och barn. 
    Partiet grundades 2019 så vet inte vad du menar med historia faktiskt, eller vad som är så "färskt". 

Nej, att rasism förekommer beror enbart på människor som väljer att vara rasistiska och inte pga minoriteten som utsätts för det. Samma sak gäller sexism, homofobi, transfobi osv. Otroligt lågt att skylla på de utsatta bara för att man själv inte är smart nog utan blir rasistisk bara för att en annan människa med utländsk bakgrund har andra värderingar. 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?