Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Anonym (KL) skrev 2022-11-25 16:40:53 följande:
    Varför är olika regler inte ett problem? Särskilt om regeln är lag eller så sträng kulturell norm att kvinnor och män, även barn, som bryter den trakasseras, misshandlas eller mördas?

Vilka är de olika "man" du refererar till? Och hur gjorde du ett slags samband där mellan Väst och Mellanöstern? 
    För att könen är olika? Det är normalt att ha olika regler då. Däremot ska man såklart inte trakasseras, misshandlas eller mördas för det. Om regeln är en lag så räcker ju fängelsestraff/böter eller liknande beroende på vad det är för lag det handlar om. 

Diskussionen handlade om att det skulle vara ett problem med olika regler/lagar i andra länder och då särskilt Mellanöstern. Jag menar att det inte är perfekt i Mellanöstern, långtifrån, men det handlar inte om att det skulle vara olika regler/lagar för könen utan pga att man ofta saknar respekt för kvinnor (kvinnosynen är dålig). Det går utmärkt att inte förtrycka kvinnor, men ändå hålla kvar i att män och kvinnor är olika och att kvinnor inte nödvändigtvis måste bli som män (jämställdhet) för att det ska vara okej. 
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-25 16:54:45 följande:
    Känner du inte till din högerextreme partiledare, som uteslöts ur Centern för just det? Till detta kommer ett antal salafistiska dömda ekonomiska brottslingar i partitoppen. Aldrig har ett parti varit mer likt SD i flera avseenden. Är du så instängd av din man att du får censurerad omvärldsinformation? 
    Han har redan förklarat sig och jag litar på förklaringen och har ett stort förtroende för honom. 

Jag antar att du syftar på B. Ali och jag gillar honom inte, men tyvärr kan man inte tycka om alla i något parti. Jag ser helheten istället och av det jag sett hittills så är jag mycket nöjd.

Tycker förresten att du har en mycket tråkig ton när du uttrycker dig, du får gärna sluta med det.
  • Gullvivor
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-25 16:57:13 följande:
    Nyans är mer rasistiskt och diskriminerande än SD. Och nej jag röstar inte på SD.
    Och vad kallar du invandrare som röstar på SD? Har en kollega från Bosnien som rösta på SD. Och hade även ett intressant möte med en arg pizzabagare i Göteborgs trakten som röstat på SD för han är så jävla trött på hur Mellanöstern män beter sig. Och han var själv invandrare. 
    1. Jag minns inte att jag kallat alla sverigedemokrater för rasister. 

2. Hur kan du ha missat hur stor rasism det finns bland invandrare? Det finns svenskar som ogillar invandrare, invandrare som ogillar andra invandrare (alltså invandrare från något annat land) och invandrare som ogillar svenskar. Invandrare är inte en homogen grupp från samma land. 
  • Gullvivor
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-11-25 17:58:11 följande:
    Nej, men det borde du göra. Du stödjer ett parti som vill göra Sverige till en kopia av "vissa" MENA-länder.

Jag är inte partiets historia, jag är en modern Sverigedemokrat.

Men ska vi hårddra det så ställer jag mig hellre bakom SDs historia, som är DÅTID, än att ställa mig hos nyans med deras medeltida "partiprogram".

Du vet att SD får många röster från invandrare va? 

Du spär på rasismen då du försvarar den (här) medeltida synen på kvinnor. Du vill ha hit MENAs äckliga syn på 50% av befolkningen... och du gnäller på SDs historia?
    Jag röstade på ett parti som står upp för minoriteter i landet. De står även upp för kvinnor men det verkar inte du tycka, vad i partiprogrammet anser du är emot kvinnor? Eller är det som vanligt bara fördomar?

Nej, du spär på rasismen om du väljer att se det så. 
    Jag vill inte ha hit Mellanösterns syn på kvinnor. Sluta hitta på nu. 
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-26 10:55:40 följande:

Kvinnor lärs att efterlikna män? I vilken värld då? Menar du att jag får rösta? Utbilda mig och ta min högre examina? Fortsätta jobba? Välja vem jag vill gifta mig med? Ha byxor? Ha kort hår?

Eller vad exakt menar du som är så fel i att en kvinna får göra det män har fått göra? 

Förklara dig.

Det är ju precis den synen som finns idag, att det är kvinnoförtryckande att inte kunna göra precis som män. Som ett exempel som togs upp tidigare så är det här med kläder. Nu menar jag inte när någon vill ha kort hår eller byxor, utan att man anser att det är kvinnoförtryckande att kvinnor inte kan visa lika mycket av sina kroppar som män. Eller så gäller det kanske bara när det handlar om Islam?
    Kropparna är olika, män och kvinnor är olika och därför är det inte ett dugg konstigt att det finns regler (eller lagar) som innebär att kvinnor ska täcka sig mer än män. 

Annars gäller det rent allmänt om att det är bättre kvinnosyn ju mer kvinnor blir som män enligt väldigt många. Ännu ett exempel (i Sverige) är det här med föräldraledigheten. Den är tydligen så viktig för "jämställdheten" att politiker vill lägga sig i hur den ska fördelas. Allt ska vara millimeterrättvisa och det män gör ska kvinnor också göra, trots att det går emot naturen eller drabbar familjen. 

Notera att jag inte bryr mig om hur individer gör. Denna fråga kom upp då en person beskrev att problemet är att det är olika regler för könen (mest ang klädregler) och det var därför jag skrev att problemet är att man vill efterlikna män, dvs få andra länder att ta efter det man själv menar är något positivt för kvinnan och där menade jag att det inte är något att eftersträva eftersom könen är olika, det är okej med olika regler då. 

Ta av dig offerkoftan förresten, vi båda är kvinnor och ingenting jag skrivit tyder på att jag skulle självhata på mitt eget kön genom att anse att kvinnor inte får rösta, utbilda sig, arbeta osv. Vad tror du om mig egentligen?
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-26 14:05:56 följande:
    Så obildat och naivt. Klart du har förtroende för någon som motarbetar yttrande- och pressfrihet. Rimmar väl med diktatorusja statsskick. Hade samhället sett ut som du och de du vurmar för vill, hade det varit färdigchattat för din del - igår. 
     Jag har ingenting emot yttrandefriheten, tvärtom tycker jag, likt alla andra, att den är väldigt viktig. Den är dock inte absolut idag i Sverige, man får inte yttra sig precis som man vill utan konsekvenser. Jag tycker därför att det inte vore något negativt att begränsa den lite ytterligare för att värna om religionsfriheten. Detta anser också Partiet Nyans, det är ingen som är emot yttrandefriheten utan det man är emot är att den används på ett sätt för att förolämpa religiösa. 

Religionsfriheten kommer före någons rätt att bränna en helig bok. 
  • Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-27 07:44:32 följande:
    Jag måste nog säga att religion och politik inte bör blandas ihop. Religion ska vara en privatsak.
    Finns både kyrkor, synagogor, bahaitempel och sunnimoskéer i det shiamuslimska Iran.
    Trots att det är en "islamsk stat" så har de religionsfrihet (skulle tyvärr inte lita jättemycket på att den religionsfriheten efterlevs alla gånger) och folk borde därmed klä sig efter sin religion eller ickereligion.
    Tänk om alla i Sverige hade varit tvungna att klä sig på ett sätt? Tex gå ut nakna när det är varmt ute? ; )
    Vore det inte bättre att bara få klä sig hur man vill? I hela världen?
    Vet inte vad du har för speciellt hår och vem som beslutat att det är av sådant sexigt slag att du lockar alla heterosexuella män att begå synd om du är utan slöja. Mitt hår verkar inte ha den speciella påverkan på mina medmänniskor iaf...

Trist att man inte har alternativet att avsäga sig sin födelsereligion om man råkar födas som icketroende muslim som hellre vill vara ateist eller zoroastriker.
    Även om en stat bygger på islamiska lagar så ska det såklart även vara okej att det finns människor av andra religioner. Islam ska inte tvingas på icke-muslimer (som religion alltså, att de måste konvertera) men det är inte konstigt att behöva anpassa sig en del ändå. 

Håret är en del av det som ska täckas, inte allt. Men det gör större skillnad på utseendet än vad du tror. Sedan begås synden när kvinnan inte är korrekt klädd bland män, oavsett om mannen finner henne attraktiv eller inte. Det är där synden börjar, men kan såklart leda till andra synder också. 
    Och ur samhällets perspektiv så kommer det uppmuntra till just synd om man tar bort slöjkrav, och beroende på vad det är för land så är det inte självklart att man anser att individens rätt till att välja kläder själv går före.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-27 06:51:49 följande:
    Offerkofta kan du vara själv.

Vad jag tror om dig?

Jag tycker inte att du har en god människosyn helt enkelt utan att du är en väldigt inskränkt person, styrd av religion och seder, som får dig att skada dina barn och ha åsikter som faktiskt skadar andra. Jag tror inte du ser det själv utan tror att du inte är styrd, men av allt du skriver på FL är du det. Jag ser dig som någon som om du skulle få som du vill skulle samhället bli ett jag skulle vilja fly ifrån och ett där folks rättigheter skulle inskränkas.

Jag trycker också du lätt skyller på att alla avskyr islam när det är de seder som kommer med som det reageras emot och jag tror inte du någonin skulel kunna se kritiskt på någon del av din egen religion oavsett vad, vilket jag anser är extremt osunt och just indoktrinerat.
    Men varför ska jag behöva se kritiskt eller ifrågasätta en redan perfekt religion? 
  • Gullvivor
    Anonym (hur menar du?) skrev 2022-11-27 08:43:25 följande:
    Jag förstår fortfarande inte vad du menar med detta att kvinnor blir mer som män. Om man tittar på ursprungsbefolkningar är det ju verkligen inte så att det generellt ses som okvinnligt att inte täcka det mesta av kroppen och håret.

Blir jag t ex som en man bara jag arbetar med något yrke vad som helst, utanför hemmet? Eller bara om jag arbetar inom ett yrkesområde som idag betraktas som "manligt" - detta skiftar ju över tid. För 100 år sedan, var det ju t ex många fler män som arbetade som lärare, är det därför okvinnligt att arbeta som lärare för 11-12-åringar?
    Du har ju uppenbarligen missuppfattat mig och tolkat det som att jag menar något utseendemässigt, vilket inte var det jag syftade på. Jag bryr mig liksom inte om någon kvinna klär sig mindre "kvinnligt", det handlar ju inte om det. Har redan förklarat hur jag menar. 
  • Gullvivor
    Anonym (Solmåne) skrev 2022-11-20 15:49:16 följande:

Vi gjorde hål i öronen när vår flicka var 1 år. Det gick fort , hon blev ledsen men det är inget som är så farligt . Nu när hon är 11 år så säger hon att hon är glad att hon fick hål i öronen tidigt :) 
    gör det om det känns rätt för er , det är inget olagligt precis och trösta med nåt gott eller en napp !

Hej igen.
    Skulle vara mycket, mycket tacksam om du bara kunde svara lite kort om hur läkningen fungerade med en ettåring som kanske är nyfiken och pillar/drar. Något särskilt jag bör tänka på för att underlätta för henne?

Känner som sagt ingen som tagit hål så sent och börjar nu överväga att få det gjort nästa vecka men vill gärna ha ett svar från någon iaf med erfarenhet, om du har lust att svara. ❤
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?