Anonym (Suck) skrev 2022-11-26 10:55:40 följande:
Kvinnor lärs att efterlikna män? I vilken värld då? Menar du att jag får rösta? Utbilda mig och ta min högre examina? Fortsätta jobba? Välja vem jag vill gifta mig med? Ha byxor? Ha kort hår?
Eller vad exakt menar du som är så fel i att en kvinna får göra det män har fått göra?
Förklara dig.
Det är ju precis den synen som finns idag, att det är kvinnoförtryckande att inte kunna göra precis som män. Som ett exempel som togs upp tidigare så är det här med kläder. Nu menar jag inte när någon vill ha kort hår eller byxor, utan att man anser att det är kvinnoförtryckande att kvinnor inte kan visa lika mycket av sina kroppar som män. Eller så gäller det kanske bara när det handlar om Islam?
Kropparna är olika, män och kvinnor är olika och därför är det inte ett dugg konstigt att det finns regler (eller lagar) som innebär att kvinnor ska täcka sig mer än män.
Annars gäller det rent allmänt om att det är bättre kvinnosyn ju mer kvinnor blir som män enligt väldigt många. Ännu ett exempel (i Sverige) är det här med föräldraledigheten. Den är tydligen så viktig för "jämställdheten" att politiker vill lägga sig i hur den ska fördelas. Allt ska vara millimeterrättvisa och det män gör ska kvinnor också göra, trots att det går emot naturen eller drabbar familjen.
Notera att jag inte bryr mig om hur individer gör. Denna fråga kom upp då en person beskrev att problemet är att det är olika regler för könen (mest ang klädregler) och det var därför jag skrev att problemet är att man vill efterlikna män, dvs få andra länder att ta efter det man själv menar är något positivt för kvinnan och där menade jag att det inte är något att eftersträva eftersom könen är olika, det är okej med olika regler då.
Ta av dig offerkoftan förresten, vi båda är kvinnor och ingenting jag skrivit tyder på att jag skulle självhata på mitt eget kön genom att anse att kvinnor inte får rösta, utbilda sig, arbeta osv. Vad tror du om mig egentligen?