• Anonym (Emma)

Är surrogatmödrarskap verkligen frivilligt?

Hur kan man säga att surrogatmammor är det av helt fri vilja? 

För hur kommer det sig att suget för att bära andras barn är som störst i länder med stor fattigdom? 

Är det verkligen ett aktivt val då? 

Ett aktivt val skulle väl i så fall vara mer jämt fördelad mellan världens alla länder om det finns en längtan hos många kvinnor att vara gravida åt andra familjer? 

• Svar på tråden Är surrogatmödrarskap verkligen frivilligt?
  • Citronella
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2022-11-21 17:13:53 följande:

Kan av någon anledning inte citera...

Förlåt Citronella, men förstår inte heller riktigt hur du menar att äggdonation och surrogatmödraskap skulle vara samma sak?

Likheten finns väl i att båda processerna sker via IVF med ett genetiskt annorlunda ägg. Oftast är det ju ändå partners spermier som används även om dubbeldonation numera är lagligt även i Sverige. 
    Annars är det ju stor skillnad i att bära ett barn åt sig själv vs att göra det åt någon annan. 

Som du säger så går IVFen till på samma sätt, att den biologiska kvinnans partnerns spermier används ändrar inget för surrogatmamman det spelar heller ingen roll varifrån ägget kommer. Jag anser att det alltid är hon som bär barnet som är mamman. 
  • Citronella
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2022-11-21 17:22:39 följande:

Jo det har stor betydelse faktiskt. Trodde också fram till nåt år sedan att biologisk och genetisk förälder var samma sak.

Biologisk förälder= Den som bär barnet
    Genetisk förälder= Den vars könscell barnet härstammar ifrån, alltså donatorn
    Social förälder= Den som uppfostrar, tar hand om barnet. 

Kan varken länka eller ta screenshot men googla definition biologisk genetisk förälder så kommer det upp :)

Visste inte att det hete olika men det ändrar ingenting. En kvinna som gör IVF med äggdonation är inte mer förälder än den som är surrogatmamma. Båda är biologiska föräldrar men inte genetiska enligt den definitionen. Jag anser att det alltid är den som bär barnet som ska räknas som juridisk förälder och att ingen ska kunna ta barnet ifrån henne. 
  • Anonym (Hur menar du?)

Vad som skapar en förälder kan ju diskuteras. Finns ju gott om både genetiska och biologiska föräldrar som inte klarar av att vara sociala föräldrar. Men det är en annan diskussion.

Den största skillnaden mellan en blivande mamma som erhållit en äggdonation och en surrogatmoder är väl avsikten. Avsikten i det ena fallet är att behålla och uppfostra ett barn medan det aldrig är avsikten i det andra. Psykologiskt lär det vara stor skillnad om inte annat. 
    I de länder där surrogatmödraskap är tillåtet brukar det vara ganska reglerat, dvs att behålla är inte ett alternativ.

• Citronella
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2022-11-21 18:28:57 följande:

Vad som skapar en förälder kan ju diskuteras. Finns ju gott om både genetiska och biologiska föräldrar som inte klarar av att vara sociala föräldrar. Men det är en annan diskussion.

Den största skillnaden mellan en blivande mamma som erhållit en äggdonation och en surrogatmoder är väl avsikten. Avsikten i det ena fallet är att behålla och uppfostra ett barn medan det aldrig är avsikten i det andra. Psykologiskt lär det vara stor skillnad om inte annat. 
    I de länder där surrogatmödraskap är tillåtet brukar det vara ganska reglerat, dvs att behålla är inte ett alternativ.

Vilket är fel. Jag anser inte att en mammas barn ska slitas ifrån hennes armar och barn ska inte vara en handelsvara som köps och säljs. Det är svårt att veta hur man kommer reagera på att adoptera bort sitt barn innan man är i den situationen. Hur man än vrider och vänder på det blir det inte bra därför anser jag att det ska vara olagligt, vad som sker i andra länder kan vi inte påverka men barnen ska inte få tas till Sverige hur som helst. 
  • Anonym (Så länge)

Jo det har stor betydelse faktiskt. Trodde också fram till nåt år sedan att biologisk och genetisk förälder var samma sak.

Kan varken länka eller ta screenshot men googla definition biologisk genetisk förälder så kommer det upp :)

När man menar biologisk förälder så menar man oftast också genetisk.
  • Anonym (Hur menar du?)

Generellt ja. Men kan vara bra att hålla isär begreppen i en diskussion om surrogatmödraskap och äggdonation :) Finns trots allt en skillnad.

• Anonym (Hur menar du?)

Citronella: Mina svar gällde dina tidigare inlägg om likheter/skillnader gällande surrogatmödraskap och äggdonation. Huvuddiskussionen gällande om surrogatmödraskap är rätt/fel, borde vara olagligt/lagligt får du diskutera med andra i tråden. Ha en trevlig kväll!

• Citronella
    Anonym (Hur menar du?) skrev 2022-11-21 21:56:19 följande:

Citronella: Mina svar gällde dina tidigare inlägg om likheter/skillnader gällande surrogatmödraskap och äggdonation. Huvuddiskussionen gällande om surrogatmödraskap är rätt/fel, borde vara olagligt/lagligt får du diskutera med andra i tråden. Ha en trevlig kväll!

Som sagt det är ingen skillnad mellan surrogatmödraskap och IVF med donerat ägg som jag precis sa. 
  • Anonym (Q)

Kan det stämma? Då kan en man aldrig bli biologisk förälder, bara genetisk.
  • Anonym (Olika)
    Citronella skrev 2022-11-20 15:21:04 följande:
    Jag vet inte vad du pratar om men det är helt off topic. Surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige. 
    Att surrugatmödraskap inte är godkänt i Sverige är jag medveten om, men det var inte det din fråga som jag besvarade handlade om, jag citerar dig:

Vad är skillnaden mellan surrogatmödraskap och att som kvinna genomgå IVF med donerat ägg? Det går till på samma sätt. 

slutcitat

Off topic? Om du anser mitt svar off topic kanske du ska sluta ställa frågor som är off topic (?).

Det är många, tillsammans med dig Citronella, som har dålig koll på just det du undrade över varpå jag tog mig tid att förklara skillnaden.
  • Anonym (sax)

Att det mest är kvinnor i fattiga länder som ställer upp och blir surrogatmödrar kan ju bero på att det är straffbart om en kvinna i välmående länder skulle välja göra det.

• Anonym (Olika)
    Anonym (sax) skrev 2022-11-23 14:18:36 följande:

Att det mest är kvinnor i fattiga länder som ställer upp och blir surrogatmödrar kan ju bero på att det är straffbart om en kvinna i välmående länder skulle välja göra det.

(Utan att varken ställa mig för eller emot surrogatmödraskap i Sverige.)
    Sett ur det perspektivet så skulle ju säkerligen antalet utlandsresor där svenska par tar hjälp av surrogatmödrar i u-länder att minska. Det finns nog många svenska kvinnor som skulle kunna tänka sig att ställa upp rent altruistiskt som surrogatmamma åt en nära släkting, vän, bekant eller helt okänd. Då skulle inte längre kvinnor i fattiga länder utnyttjas (som många menar att de gör) som surrogatmödrar i samma utsträckning.
  • Anonym (sax)
    Anonym (Olika) skrev 2022-11-25 18:05:29 följande:
    (Utan att varken ställa mig för eller emot surrogatmödraskap i Sverige.)
    Sett ur det perspektivet så skulle ju säkerligen antalet utlandsresor där svenska par tar hjälp av surrogatmödrar i u-länder att minska. Det finns nog många svenska kvinnor som skulle kunna tänka sig att ställa upp rent altruistiskt som surrogatmamma åt en nära släkting, vän, bekant eller helt okänd. Då skulle inte längre kvinnor i fattiga länder utnyttjas (som många menar att de gör) som surrogatmödrar i samma utsträckning.

Jag tror också det. Inte minst för att sannolikheten att kvinnor som kanske skulle välja det skulle göra det av altruistiska skäl just för att de lever i ett välmående samhälle där man inte behöver göra det om man inte vill för överlevnadens skull. En skälig ersättning för utebliven arbetsinkomst och problemen för att bära barnet är naturligtvis rimligt, och som adoptivföräldrarna (inte skattebetalarna) ska stå för. Visst, det blir av naturen att bara "rika" enligt svensk definition som då kan göra detta, men å andra sidan är det bara "rika" enligt svensk definition som kan importera barn från fattiga länder också. Så det skulle inte vara någon skillnad rent "moraliskt" om man nu hänger upp sig på såna föreställningar.

• AstridElizabeth

Det finns dokumentärer om surrogatmödraskap. Surrogatmamman från Tbilisi på Sveriges Radio samt Surrogat - att föda någon annans barn på SVT.

Det finns säkert någon som varit surrogat frivilligt. Komplicerade saker är sällan svartvita utan randiga med gråzoner. Men det stora flertalet gör det av ekonomiska skäl. Även i TV-dokumentären där det uppstår vänskapsrelationer mellan de tilltänkta föräldrarna och surrogaten är behovet av pengar för den senare involverade.

Att få biologiska barn är inte en rättighet. Surrogatmödraskap ÄR människohandel. Så länge det finns människor som anser sig ha rätt att köpa tillgång till andras kroppar kommer det finnas människor som erbjuder sina kroppar för att kunna ställa mat på bordet. Lyssna/titta på dokumentärerna och ni kommer få höra hur galet de barnlösa resonerar och hur utsatta surrogatmammorna är. 

• Anonym (sax)
    AstridElizabeth skrev 2022-11-28 13:11:47 följande:

Det finns dokumentärer om surrogatmödraskap. Surrogatmamman från Tbilisi på Sveriges Radio samt Surrogat - att föda någon annans barn på SVT.

Det finns säkert någon som varit surrogat frivilligt. Komplicerade saker är sällan svartvita utan randiga med gråzoner. Men det stora flertalet gör det av ekonomiska skäl. Även i TV-dokumentären där det uppstår vänskapsrelationer mellan de tilltänkta föräldrarna och surrogaten är behovet av pengar för den senare involverade.

Att få biologiska barn är inte en rättighet. Surrogatmödraskap ÄR människohandel. Så länge det finns människor som anser sig ha rätt att köpa tillgång till andras kroppar kommer det finnas människor som erbjuder sina kroppar för att kunna ställa mat på bordet. Lyssna/titta på dokumentärerna och ni kommer få höra hur galet de barnlösa resonerar och hur utsatta surrogatmammorna är. 

Ok, men vari ligger den moraliska skillnaden till att köpa sig barn från underutvecklade länder via adoptioner?
Svar på tråden Är surrogatmödrarskap verkligen frivilligt?