• LejonSa

    ”Växtvärk” ofta! Någon som känner igen?

    Hej!

    min son snart 5 år har växtvärk jätteofta. Jag vet att min mamma sagt att även jag hade det som barn. Kan t.o.m. minnas det också. O jag har förstått att det är vanligt att en del barn har mer växtvärk o andra inte. Vårt andra barn har sällan Haft det t ex medan lillebror kan ha det 1-3 ggr i veckan vissa perioder. Sen kan det gå 1-2 veckor emellan o så kan han sen ha det 2 dagar på raken osv. 


    tänkte ringa VC imorgon och bara dubbelkolla. Ibland går det att massera bort men många ggr får jag ge en liten dos Alvedon. Han gråter och har så himla ont. 

    någon som har erfarenhet av att ha det så ofta? Har kanske pågått i snart 1 år. Men har då under året också haft längre uppehåll från det varpå man tänkt att det försvunnit men icke! 
    när försvinner det?! Finns det något man kan göra? Kan det bero på vitaminbrist? Han är inte direkt den som äter världens mest allsidiga kost? greppar kanske efter halmstrån här men ja jag tar emot alla tips så min lille slipper lida var och varannan natt!

  • Svar på tråden ”Växtvärk” ofta! Någon som känner igen?
  • Guldnovan

    Jag minns att jag hade det som barn och det var jobbigt. De la svala, fuktiga handdukar på benen när det hände. Det lindrade. 

  • Fliselisan

    Det är normalt. Men man ska reagera om det alltid bara är växtvärk i ett och samma ben. Min son har också då och då, han är snart 5, ligger o sparkar och ålar på nätterna, vaknar var 19e minut och gnyr. Brukar också ge lite Alvedon vid dessa tillfällen.

  • KCL

    Jag hade väldigt ofta växtvärk i benen som barn. Det som hjälpte mig var värme. Varma bad, bädda in benen varmt, tigerbalsam och högläge. Högläge var det allra bästa för benen. 

    Du kanske redan har pratat med VC? Annars kan det vara skönt att bara stämma av. Växtvärk är nog vanligare hos en del barn, men oroliga föräldrahjärtan behöver lite tröst ibland :)

  • LejonSa
    KCL skrev 2022-11-22 13:47:24 följande:

    Jag hade väldigt ofta växtvärk i benen som barn. Det som hjälpte mig var värme. Varma bad, bädda in benen varmt, tigerbalsam och högläge. Högläge var det allra bästa för benen. 

    Du kanske redan har pratat med VC? Annars kan det vara skönt att bara stämma av. Växtvärk är nog vanligare hos en del barn, men oroliga föräldrahjärtan behöver lite tröst ibland :)


    Tack! 


    jo jag pratade med VC och ssk ville dra det en vända med läkaren. Hon tyckte det lät som växtvärk men eftersom det förekommer så ofta och med sådan intensitet ville hon ändå stämma av. Läkaren gav beskedet att det låter som växtvärk men bad oss återkomma om besvären ytterligare intensifieras och centreras till ett ben El han börjar klaga på dagen samt halta. 


    känns lite lugnare. Tack för din kommentar :)

Svar på tråden ”Växtvärk” ofta! Någon som känner igen?