• Mon 21 Nov 2022 11:28
    2348 visningar
    2 svar
    2
    2348

    Avundsjuk

    Hej jag behöver lite hjälp. Det är nämligen så att jag har märkt att jag är extremt avundsjuk av mig. Alltså jag är tillsammans med en kille nu som har varit i tidigare relationer. Han brukar aldrig gå in på detalj om dem då det inte har varit viktigt för oss men ibland brukar jag tänka och få sån grov avundsjuka inom mig jag vet inte hur jag ska beskriva den. Men brukar tänka tex. Att han haft de bättre med dem eller att de är snyggare än mig. Och sen känner jag mig så låg typ eller så värdelös. Till exempel idag så var jag inne på hans facebook med honom vi kollade igenom gamla arkiverade inlägg och då såg jag en bild på dem när hon bet hans kind och han såg jätteglad ut. Alltså vi snackar 3/4 år sedan. Jag kände inte ens honom då. Men det tog på mig så mycket att se den bilden. Kanske att de skulle väcka känslor hos honom? Han var så obrydd egentligen men jag däremot?jag brydde mig. Vad kan man göra åt detta? Har dessa känslor generellt och det kan såklart grunda sig i min självkänsla men det kan verkligen bli jobbigt. Hur gör jag?

  • Svar på tråden Avundsjuk
  • KyligS­ynaps
    Mon 21 Nov 2022 11:42
    #1

    Det grundar sig väl i att du vill bli lika uppskattad utav någon som du uppskattar dom?

    Lösningen är att sluta tänka i dåliga banor och fokusera på att ändra hela tankegången..

    Tex..

    Ni är unga.. Så förmodligen kommer ni inte lyckas hålla ihop hela livet.. Förhållanden i ung ålder varar ändå bara som mest 2-3 år, för de flesta är det sällsynt att något förhållande håller mkt längre.. Det bästa är o sluta fåna sig, o njuta utav han o njuta utav tiden..

    Sen har du väl kontrollbehov eller nått, o det är därför du är svartsjuk. O det är okej i små mängder.. Men i längden gör det inget annat än att öppna upp dig för att bli rejält överkörd av någon, o dessutom har det en tendens o förstöra väldigt många förhållanden.. 

    O det är väl inte det du vill ska hända eller? 

  • Anonym (Kaffe­draken­)
    Mon 21 Nov 2022 11:52
    #2
    +2

    Han hade säkert jättekul med den tjejen. DÅ.
    Nu är det dig som han vill ha. Det finns allltid nån som är snyggare än man själv är. 
    Dom tjejerna jag ville ha, fanns massor av tjejer som var snyggare och sexigare. Men dom jag föll för hade DET. 

    Alla är unika, och du har styrkor och svagheter som andra saknar, och tvärtom.

Svar på tråden Avundsjuk