• Mon 21 Nov 2022 13:53
    10670 visningar
    8 svar
    8
    10670

    Graviditetsdiabetes - stor bebis - igångsättning

    Hej! 
    Vill höra om andras erfarenheter med graviditetsdiabetes där bebis visat sig vara för stor (+35% här) runt vecka 37+1. Gjort tre hinnsvepningar på en vecka, nu 38+1, varav de första två inte haft någon direkt effekt och har bedömning av mognad i veckan med ev igångsättning. Blir åtminstone igångsättning innan BF. 

    Hur stor var er bebis enligt tillväxtultraljud samt vid födseln? Fick ni göra hinnsvepningar? Effekt? Om ingen effekt, när blev ni då igångsatta?
    Bara nyfiken hur andra haft det... 

  • Svar på tråden Graviditetsdiabetes - stor bebis - igångsättning
  • Wed 23 Nov 2022 19:59
    #3
    Anonym (Olika) skrev 2022-11-21 18:56:49 följande:

    Jag hade inte graviditetsdiabetes, men gjorde rätt många TUL med både första och andra barnet. Första låg som mest på +34% och föddes på +18.Så den faktiska födelsevikten behöver inte vara samma som beräknat. Blev igångsatt med båda. Av olika skäl blev det ks med båda.


    Blir igångsättning i veckan här nu. Blir spännande att se vad vikten blir jämfört med beräknat på TUL. 
  • Wed 23 Nov 2022 20:05
    #4
    amiCA89 skrev 2022-11-23 13:52:31 följande:

    Vad jag vet så brukar man bli startad om bebisen anses bli "för stor"? Min kusin har diabetes typ 1 och hon hade stora bebisar och blev kejsarsnittad båda gångerna.

    Finns egentligen inget vetenskapligt belägg för hinnsvepningar. Det är mer en trend just nu. Det är tydligen vanligt att ingenting händer vid just en hinnsvepning. Se detta inlägg för mer korrekt info om hinnsvepningar: 
    doktoreva.com/hinnsvepningar


    Blir igångsättning i veckan här nu pga vikten de beräknat på TUL.

    Tack för infon. Har också förstått att hinnsvepningar inte alltid hjälper eller om det är slump att det drar igång efter. Och har haft noll effekt mer än ont av mina första 3 och märker inget idag efter 4e men kroppen är kanske inte redo för förlossning heller helt enkelt om det annars skulle kunna vara det lilla som får förlossningen att starta. 
  • Wed 23 Nov 2022 22:24
    #6
    Anonym (Olika) skrev 2022-11-23 21:54:02 följande:
    Nog rätt vanligt att uppskattad vikt skiljer sig mot den faktiska vikten. Jag hoppas det blir åt rätt håll för dig. Min kusins fru hade en beräkning på drygt 4 kg och ut kom en på 5 kg och 57 lång! Men det är nog extremt ovanligt. Min var som sagt lite mindre.

    Lycka till med allt!
    Jo, det verkar så. Oj, då skiljde det en hel del ja. Så olika det kan vara då, men vi får se helt enkelt.

    Tack så jättemycket! :) 
  • Sat 17 Dec 2022 13:42
    #8
    tovikan skrev 2022-12-09 18:20:41 följande:

    hur gick det? :) var bebisen lika stor som de trodde? Blev det vaginal eller KS? 


    jag har också stor bebis och blir igångsatt om en vecka! Lite nervöst men födde en stor bebis för tre år sedan. Eller ja han var 4200g


    Hej!
    Nu svarar jag kanske för sent, inte varit inne här på ett tag. På ultraljudet i vecka 37+1 bedömdes bebis väga 4073 g och när hon föddes, efter igångsättning och vaginal födsel, i vecka 38+5 så vägde hon 4065 g. Så ja, vägde precis som de trodde eftersom det var +/-10% på ultraljudet. Men allt gick bra osv :)

    Hur gick det för dig? Hur blev igångsättningen? :) 
Svar på tråden Graviditetsdiabetes - stor bebis - igångsättning