Inlägg från: Anonym (de jure) |Visa alla inlägg
  • Anonym (de jure)

Rimlig fördelning av arv

EnAnonumius skrev 2022-11-21 16:45:17 följande:
    Det finns lagar i Sverige för arv och arvsfördelning..
    Arvet skall delas lika mellan bröstarvingarna, (kan man sammanfatta det med).

Och vill familjen frångå detta så skall familjen kontakta en jurist, så att juristen kan hjälpa dem om det är så viktigt för familjen att straffa barnet som har lyckats i livet med att hitta "rätt man", för att de andra barnet självmant jobbar i pappas företag.. 

Fast även om det blir dokumenterat så kan det barnet som drar det kortaste strået i förhandlingen ändå strida för sin rätt att få ut sin arvslott.
    Nu är du ute och cyklar.

Man får inte frånta bröstarvingar deras laglott i Sverige, är det enda som har betydelse.

Föräldern kan ge dottern 1/4 av arvet (d.v.s. hennes del av laglotten som är 2/4) och sonen 3/4 genom testamente, om hen finner detta rättvisast.

Eller vilken annan fördelning som helst däremellan, utan att någon kommer att ha framgång med att klandra testamentet.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-man-gora-sa-att-ett-barn-arver-mer-an-de-andra/~:text=Det%20%C3%A4r%20m%C3%B6jligt%20f%C3%B6r%20dig,g%C3%B6ra%20dina%20barn%20helt%20arvl%C3%B6sa.
  • Anonym (de jure)

Själv hade jag nog svårligen satt mer än 60-40 till sonens fördel,
    för att inte skapa total osämja mellan syskonen.

Eller så överför man istället en del av bolaget till sonen medan föräldern lever, som ett erkännande av att han har skapat ett värde där.

Jag tycker att man borde kunna förstå det erkännandet som syskon, men gud vet vad en spatokig hemmafru begriper av sånt.

• Anonym (de jure)
    EnAnonumius skrev 2022-11-21 18:55:34 följande:
    Och då är det ju bra att jag aldrig har hävdat att man får frånta bröstarvingar sin laglott.

Läs vad jag faktiskt skriver, i stället för att godtyckligt tillskriva mig något jag aldrig har skrivit..
    Jag citerar dig ovan:

Arvet skall delas lika mellan bröstarvingarna, (kan man sammanfatta det med).

Och vill familjen frångå detta så skall familjen kontakta en jurist,...

Hur går den meningen att tolka annorlunda än att de ska få hälften var av arvet menar du?

Och det behövs inte alls en jurist för att skriva ett bevittnat testamente och fördela olika enligt det jag skrev.
  • Anonym (de jure)
    Anonym (Lagen) skrev 2022-11-21 19:14:59 följande:

Du skrev att man kan få ut sin arvslott. Det kan man aldrig kräva. 

Laglotten kan inte fråntas ett barn om man befinner sig i Sverige. Då kan det förfördelade syskonet klandra testamentet i tingsrätt.

Däremot kan givetvis ingen hindra föräldern att leva upp eller skänka bort pengarna till tredje man innan de dör.

Vad gäller gåvor hamnar de ofta som förskott på arv om de befinnes kränka ett barns laglott.
  • Anonym (de jure)

Ja man förstår ju varför vissa behöver jurister...Drömmer

Svar på tråden Rimlig fördelning av arv