• Anonym (Ledsen)

    Att bli föräldralös tidigt i livet och högtider

    Hej! Kan inte sova och känner att jag behöver skriva av mig.
    Min pappa gick bort när jag var 8 år, han var min bästa vän. Mamma gick bort när jag var 21, det är nu 7 år sedan. Har ingen kontakt med övrig släkt.
    Åren som gått sen mamma gick bort har varit de tuffaste hittills i mitt liv. Jag bearbetade aldrig pappas död så det blev sorg på sorg när mamma gick bort. Och det blev så tydligt hur ensam jag är utan kontaktnät.
    Jag har nu senaste året hamnat på fötter igen, arbetstränar och klarar av en vanlig vardag. Sökte terapi sen mamma gick bort och fick äntligen hjälp för ett år sen, vilket har hjälpt mig till en normal vardag. Men den psykologkontakten avslutades tyvärr.
    Nu närmar sig julen som var mammas favorithögtid, och jag har ingen att fira med. Jag vet inte vad eller hur jag tänker kring det egentligen, det är bara ett stort ångestmoln framför mig. 
    Finns det någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Att bli föräldralös tidigt i livet och högtider
  • Anonym (Vänner?)

    Ensambarn antar jag? Har du vänner att ta stöd av? Barndomsvänner? Kan du ta upp kontakten med din släkt? Kusiner kanske?

  • Anonym (Kyrkan)

    Titta om någon kyrka har ett firande, de brukar vara bra på att hitta på lite sådant på jul. Vet några som varit på det och sagt att det är väldigt trevligt.  

    Eller fråga någon vän om ni kan fira ihop detta år. Jag hade sagt ja om jag vetat om situationen till en sådan vän. Lite knytkalas - du tar med dig nåt till julbordet och kanske en liten gåva till värdfamiljen.

  • Anonym (Hanna)

    Beklagar dina förluster. Du har fått flera goda råd om att fråga om du kan fira med några vänner eller återuppta kontakten med släktingar. Spontant tänker jag att du framöver ska fokusera på att skaffa dig en egen familj för att få ett skyddsnät att luta dig tillbaka på. Det är grundläggande för människor att vara del av en flock. 

  • Anonym (Pauline)

    Är inte i samma situation men håller med om att du bör försöka fokusera på en egen familj nu. Har du en sambo och ett eller flera barn så ingår du i ett nytt sammanhang. 


    Kanske kan du även ta kontakt med ev kusiner å sysslingar osv

  • Anonym (A)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-23 06:35:56 följande:
    Att bli föräldralös tidigt i livet och högtider

    Hej! Kan inte sova och känner att jag behöver skriva av mig.
    Min pappa gick bort när jag var 8 år, han var min bästa vän. Mamma gick bort när jag var 21, det är nu 7 år sedan. Har ingen kontakt med övrig släkt.
    Åren som gått sen mamma gick bort har varit de tuffaste hittills i mitt liv. Jag bearbetade aldrig pappas död så det blev sorg på sorg när mamma gick bort. Och det blev så tydligt hur ensam jag är utan kontaktnät.
    Jag har nu senaste året hamnat på fötter igen, arbetstränar och klarar av en vanlig vardag. Sökte terapi sen mamma gick bort och fick äntligen hjälp för ett år sen, vilket har hjälpt mig till en normal vardag. Men den psykologkontakten avslutades tyvärr.
    Nu närmar sig julen som var mammas favorithögtid, och jag har ingen att fira med. Jag vet inte vad eller hur jag tänker kring det egentligen, det är bara ett stort ångestmoln framför mig. 
    Finns det någon som känner igen sig?


    Detta är tyvärr risken med att vara ensambarn. Har ens föräldrar liten eller ingen kontakt med övrig familj och släkt, så blir barnet ensamt när båda föräldrarna gått bort. Och i ditt fall hände det alldeles för tidigt. Beklagar det. 

    Finns det möjlighet att kontakta dina släktingar, inte för att bjuda in dig, men för att få ett sammanhang och kanske på sikt få ett större umgänge?
  • Anonym (Tillsammans)

    Kyrkor, frikyrkor och andra föreningar brukar ha julfirande för ensamma. Kolla upp det.

  • Anonym (Q)

    Stor kram till dig! Jag känner igen mig själv för 10 år sedan när jag skulle börja vuxenlivet helt ensam.

    Jag jobbade extra på ett boende och var väldigt populär då jag alltid gick att lita på för att jobba på högtider. För mig var det samtidigt en livlina att få vara där. Annars måste du hitta ditt eget nätverk och så småningom din egen familj - hur den än kommer att se ut. Lättast är att söka bland människor som också letar efter nya kontakter och inte bland dem som redan har ett etablerat socialt nätverk. Nyinflyttade, nyanlända, studenter, gästforskare ... När du söker jobb så titta lika mycket på den sociala biten som på arbetet i sig - som väldigt ensam fick jag mycket av mitt sociala behov tillgodosett från mina arbetskompisar och studiekamrater. Det ska i alla fall inte vara en börda. Finns det utrymme i budgeten så unna dig en massage. Mänsklig beröring är helande.

    Leta inte efter en själsvän eller din stora kärlek eller den perfekta BFF. Uppskatta de små interaktionerna och de ofullkomliga vänskaperna som kommer att kanta vägen. De kommer att vara ovärderliga om du bara låter dem vara det.

  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-23 06:35:56 följande:
    Att bli föräldralös tidigt i livet och högtider

    Hej! Kan inte sova och känner att jag behöver skriva av mig.
    Min pappa gick bort när jag var 8 år, han var min bästa vän. Mamma gick bort när jag var 21, det är nu 7 år sedan. Har ingen kontakt med övrig släkt.
    Åren som gått sen mamma gick bort har varit de tuffaste hittills i mitt liv. Jag bearbetade aldrig pappas död så det blev sorg på sorg när mamma gick bort. Och det blev så tydligt hur ensam jag är utan kontaktnät.
    Jag har nu senaste året hamnat på fötter igen, arbetstränar och klarar av en vanlig vardag. Sökte terapi sen mamma gick bort och fick äntligen hjälp för ett år sen, vilket har hjälpt mig till en normal vardag. Men den psykologkontakten avslutades tyvärr.
    Nu närmar sig julen som var mammas favorithögtid, och jag har ingen att fira med. Jag vet inte vad eller hur jag tänker kring det egentligen, det är bara ett stort ångestmoln framför mig. 
    Finns det någon som känner igen sig?


    Japp! Jag har syskon, men efter min mor gick bort finns det absolut inte samma typ av sammanhang som när hon levde. 

    Jag vill också slå ett slag för att arbeta på jul! Julen är en tid då folk fortsatt behöver stöd i sin vardag, en tid då folk faktiskt uppskattar de som har en stund över för andra än närmare familjen och då det faktiskt är socialt accepterat att ta kontakt med släktingar med en julhälsning!
  • Pehrmedh

    Beklagar verkligen det du tvingats genomlida och förstår att det varit svårt att skapa ett fungerande liv i din situation.

    Låter som du behöver någon att prata med.

Svar på tråden Att bli föräldralös tidigt i livet och högtider