• Anonym (Isande)

Normalt att det isar till i tänderna ibland?

Är det normalt att det isar till i speciellt en tand ibland när man dricker något kallt eller tom rumstempererat? Med normalt menar jag att det inte behöver vara fel på tanden för att få den ilningen ibland. Det händer också att samma tand reagear på en Baby Bel ost från kylskåpet. Det är inte alltid tanden reagerar men ibland. 

Tandläkaren ser inget fel så det är därför jag undrar om andra har samma känsla utan att ha en spricka eller något annat fel på tanden. 

• Svar på tråden Normalt att det isar till i tänderna ibland?
  • Anonym (l)

Ja, det kan vara övergående också så testa typ sensodyne

• Anonym (Isande)
    Anonym (l) skrev 2022-11-23 19:46:35 följande:
    Ja, det kan vara övergående också så testa typ sensodyne
    Det har jag använt i många år redan men tack att du tog dig tid.
  • Cusoon

Ja det kan bero på ditt tandkött, att du har känsliga tandhalsar. Parodontax brukar tandhygienist rekommendera mot ilningar. 

• Anonym (Isande)
    Cusoon skrev 2022-11-24 18:33:47 följande:
    Ja det kan bero på ditt tandkött, att du har känsliga tandhalsar. Parodontax brukar tandhygienist rekommendera mot ilningar. 
    Men jag tror, svårt att veta exakt, att det känns mitt uppepå tanden mest på tuggytan alltså. Kan det vara så även om det är tandhalsarna som spökar? 
  • Cusoon

Ja mitt i tanden går nerverna så det kan kännas även där. Tandläkaren borde ha informerat dig bättre när du blev undersökt. Jag rekommenderar dig att borsta med parodontax. Du kan också borsta med en sorts tandkräm på morgonen och en annan på kvällen, om du vill kombinera vad olika tandkrämer ger för effekt, exempelvis om du använder tandkräm med blekningseffekt. Både tandläkare och tandhygienist kan hjälpa dig att behandla ilningar med skyddande medel som dom har tillgång till.

• Anonym (Isande)
    Cusoon skrev 2022-11-25 15:54:55 följande:
    Ja mitt i tanden går nerverna så det kan kännas även där. Tandläkaren borde ha informerat dig bättre när du blev undersökt. Jag rekommenderar dig att borsta med parodontax. Du kan också borsta med en sorts tandkräm på morgonen och en annan på kvällen, om du vill kombinera vad olika tandkrämer ger för effekt, exempelvis om du använder tandkräm med blekningseffekt. Både tandläkare och tandhygienist kan hjälpa dig att behandla ilningar med skyddande medel som dom har tillgång till.
    Så det kan göra ont mitt i tuggytan om vätska sköljer över, glass hamnar där eller man tuggar en kall ostbit men att det är "bara" tandhalsarna som gör ont? Inte ont som i "herregud, jag dör" heller utan mer ett "hm, aj det där är inte helt normalt". Och det är inte varje gång jag känner det utan kanske var tionde gång. 

Vill bara klargöra så att vi pratar om samma sak.  

Jag har eventuellt en spricka eller en infektion inuti rötterna men det har hållit på att spöka sen i somras och är inget som har synts vid undersökningar ännu. Det här att det isar till är bara en vecka gammalt. 

Använder Sensodyne utan blekning men ska köpa Parondontax också och varva, bra tips. 
  • Cusoon

Fast du skrev i trådstarten att du har varit på undersökning hos tandläkare som inte fann tandspricka och/eller pågående inflammation/infektion, men du tror att du har det ändå? 
    Har du haft besvär i närmare 6månader och din tandläkare inte kan hjälpa dig att bli besvärsfri så behöver du gå till en annan tandläkare som kan ställa rätt diagnos. Ilningar _kan_ bero på känsligt tandkött och känsliga tandhalsar. Du behöver inte ha det, men det är vanligt. 

saxat från tepe.com

Vad innebär ilningar i tänderna?

Man kan känna obehag vid enstaka tillfällen eller ha återkommande besvär som kan bero på exempelvis sprickor eller hål i tänderna. Oftast kommer ilningarna från att tandköttet dragit sig tillbaka så att tandhalsen har blottats. Detta kan ske på grund av en felaktig tandborstningsteknik, en för hård tandborste eller tandlossning.

Vanliga orsaker

Ilningar och känsliga tänder kan ställa till med tillfälliga eller permanenta besvär. Den vanligaste orsaken är blottade tandhalsar som orsakats av felaktig borstningsteknik eller en för hård tandborste. Det finns också andra orsaker till känsliga tänder, så som exponerade rotytor efter parodontit, hål i tänderna, sprickor och ibland efter att man har gnisslat tänder."

Svar på tråden Normalt att det isar till i tänderna ibland?