Inlägg från: Kockobello |Visa alla inlägg
  • Kockobello

Amortering

Hur kan ni inte veta skillnad mellan ränta och amortering? Att räntorna är på väg upp var allmänt känt i våras när ni köpte. 

Det ni kan göra är att jämföra bankers räntor och byta till den långivare som lägger bästa budet. Ja, såvida inte lånet är bundet, då lär ni betala för att komma ur.

Ni kan även ansöka om jämkning hos Skatteverket men då lär ni ha koll på en del uppgifter som ska anges.

• Kockobello

Bankens kalkylränta brukar väl vara en 6-7%. Det är den räntan man ska kunna klara av.

• Kockobello

Så runt 11 000 i ränta per månad bör ni klara enligt banken.

• Kockobello
    Anonym (Agnes) skrev 2022-11-24 08:16:24 följande:
    Mycket av det har dock ätits upp redan av andra ökade kostnader. Det känns inte som att vare sig bank eller enskild konsument/kund/husköpare tänker riktigt på det. Jag kanske klarar en ränta på 8% men inte samtidigt som jag även får dyrare bränsle till bilen, dyrare el och dyrare mat. 
    Man "borde" ha marginaler men folk verkar inte tänka så. Jag tycker ärligt talat synd om nya hus/lägenhetsköpare som köpt DYRA boenden de senaste 2-3 åren när priserna varit höga och som förköpt sig. Sneglat på vänner och grannar och bara kört på. 
    Ja, visst är det väl så. Det blir tufft för många framöver. Man får sluta konsumera annat än nödvändigt.
Svar på tråden Amortering