• flemens

Kvinnor lever under ständigt hot från män!

Jag är man och jag fattar det fullständigt. Skulle det hända mig att jag levt under hot, särskilt fysiska sådana, från någon pga. psykiska problem eller för all del en föredetta så skulle jag göra någonting åt saken om inte lagen kunde skydda mig.

Jag skulle planera för det för att inte åka fast. Vad jag inte skulle göra, i det fallet det skulle handla om en besatt kvinna, skulle vara att tänka på "hur fint vi har haft det" eller försöka rationalisera och ursäkta människan med att hon eller han "haft det jobbigt" Andra valet är att leva under hot och ägna resten av ens liv att undvika hotet. Vi har sett alltför många gånger hur det gått för kvinnor som försökt bortförklara hoten känslomässigt. Eller när de inte fått hjälp från samhället eftersom det anser att "alla människor är lika mycket värda" oavsett hur de beter sig mot andra.

Jag tänker så eftersom jag i min ungdom hade en kvinna som hade såna tendenser där jag kände mig kvävd. Det var inte direkta fysiska hot utan mer underliggande om att "förstöra min karriär" i jobbet jag hade då. Då tänkte jag inte så som jag gör idag, eftersom jag inte tänkte rationellt pga. min ungdom.

• flemens

Jag kan förstå känslan. Jag skulle förmodligen ha den om jag vore en kvinna. Jag har länge (och reagerar fortfarande instinktivt) värjt mig mot generaliseringen av män. Inte minst för att det är mer accepterat än generaliseringen av vad som helst allt annat. Men inte desto mindre förstår jag känslan.

Som kvinna kan du aldrig veta vilket sorts kräk du involverar dig med. Jag kan förvisso inte veta det hundraprocenting som man heller, men sannolikheten utefter sannolikhetslagarna är ofantligt större för en kvinna att utsättas för ett manligt kräk som med diverse våld försöker styra och mer eller mindre förslava en kvinna än det är för en man att råka ut för samma sak. Det är ett faktum som diverse anekdoter från några få män inte kan mäta sig med.

Frågan är vad man ska göra åt det? Nu har man i årtionden försökt "förstå" män som är dessa kräk. Man skyller på ditten och datten, inte minst i barndomen. Har någonting blivit bättre i ett förmodat jämställt samhälle som Sverige  är man gjort det? Ska vi tro feministerna så har det inte blivit så.

Kanske är det så att samhället ska tala till män på mäns vis istället för en massa jävla flum?

• flemens
    Anonym (M) skrev 2022-12-06 17:31:28 följande:
    Fast nu utgår du bara från dina fördomar, det handlar inte om några "anekdoter", realtiteten är att kvinnor håller på precis lika mycket. Skillnaden finns egentligen bara i det grova våldet där män dominerar, vilket inte är så konstigt eftersom män är fysisk starkare.

Kolla upp statistiken i stället för att sprida dina "pick me"-dynga. 
    "precis lika mycket" är en fantasi som jag skulle vilja ha bekräftat av lite fakta. Du gör det vanliga misstaget i sociala medier med att komma med ett påstående utan att hänvisa till några källor. Och sen förväntar du dig att man ska ta dig på allvar?
  • flemens
    Postman skrev 2022-12-06 18:07:15 följande:

Så hur menar du att samhället ska tala till män?
    Ja, på "männens språk" eftersom denna typen av män inte förstår något annat språk än "våld" från samhället. Du, och det svenska samhället, måste komma förbi feministföreställningar om att kvinnor och män är identiska "egentligen" eller den om att manlighet är en "konstruktion" som det så kallade "patriarkatet" tvingar på oss.
  • flemens
    Postman skrev 2022-12-06 18:29:17 följande:

Så hur ska samhället utöva männnens språk? Vad är männnens språk?
    "männens språk" är det män förstår direkt. Typ, gör du detta så blir konsekvensen detta. Som det visat sig, eftersom vissa mäns våld mot kvinnor inte minskat nämnvärt efter decennier av "uppfostring" enligt flumskolan, så måste man börja tänka utanför boxen istället för att följa gamla utnötta spår som inte leder någonstans, uppenbarligen.
Svar på tråden Kvinnor lever under ständigt hot från män!