• Nisse70

Vem ska en kvinnlig akademiker gifta sig med?

Sociologiska studier visar hur heterosexuella mäns och kvinnors partnerval skiljer sig. Kvinnor tenderar att söka sig till män med högre status och lön.

Vad händer när svenska akademikerkullar i allt högre grad kommer att bestå av kvinnor?

Oftast är det ju akademiska studier som ger statusen och inkomsten. Kommer de sociala normerna att förändras?

kvartal.se/artiklar/vem-ska-en-kvinnlig-akademiker-gifta-sig-med/

• Svar på tråden Vem ska en kvinnlig akademiker gifta sig med?
  • Anonym (300 hp)

Ser jag runt omkring mig ser jag att nästa alla kvinnor i min omgivning med akadmiska studier har bildat familj med någon som också har akadmiska studier.

• Anonym (Normalt)
    Anonym (300 hp) skrev 2022-11-24 09:51:34 följande:

Ser jag runt omkring mig ser jag att nästa alla kvinnor i min omgivning med akadmiska studier har bildat familj med någon som också har akadmiska studier.

Vilket bekräftar artikeln.
  • Tukt

Vad tycker du själv TS? Vad vill du diskutera? Att posta en länk på det där viset, känns mer som man vill hälla bränsle på en politisk agenda.

• Anonym (ändras)

Jag tror det där är något som kommer ändras i kommande generationer. När jag se på mig själv och min omgivning (40+) så har väl de flesta kvinnor med akademisk examen resp. som också har det (däremot vänner som inte har akademisk examen har till största delen inte män som har det heller). 

Men när jag ser på mina släktingar som är 20 år yngre så är nästan alla som stadgat sig tillsammans med män som är arbetare, alla dessa kvinnor utom en har en akademisk examen eller håller på att utbilda sig. Men det hänger nog också ihop med att mansrollen ändras. De arbetarmännen är inte alls machomän utan mer sådana som absolut kommer ta halva föräldraledigheten och anammat de nya mjukare mansidealen. 

• Anonym (Normalt)
    Tukt skrev 2022-11-24 10:01:21 följande:

Vad tycker du själv TS? Vad vill du diskutera? Att posta en länk på det där viset, känns mer som man vill hälla bränsle på en politisk agenda.

Jag tycker frågorna är bra och har inget att tillägga.
  • Anonym (Facit)

Om nuvarande trend håller i sig under en längre period kommer vi således att få en stor andel akademikerkvinnor som närmar sig medelåldern besvikna och frustrerade över svårigheterna att finna den partner som de förväntat sig under sin uppväxt. Vi kommer dessutom ha ett utbudsproblem på partnermarknadens andra sida. Lågutbildade män kommer att finna det svårt att bilda familj och riskerar att förbli ensamma. Dessa två grupper har samma problem, men de kommer sannolikt inte att förenas.

... 

Vi får sannolikt vänja oss vid en fortsatt utveckling mot fler ofrivilligt ensamma högutbildade kvinnor, vilka tvingas sänka förväntningar eller bli frustrerade. Rådet till unga akademikerkvinnor blir således att inte dröja för länge med att leta efter en permanent partner. 

• Tukt
    Anonym (Normalt) skrev 2022-11-24 10:03:59 följande:
    Jag tycker frågorna är bra och har inget att tillägga.
    Kanske är det då det akademiska kvinnor väljer bort, snarare än de faktiska studierna. Oförmågan till självreflektion..
  • Anonym (Normalt)
    Tukt skrev 2022-11-24 10:25:14 följande:
    Kanske är det då det akademiska kvinnor väljer bort, snarare än de faktiska studierna. Oförmågan till självreflektion..
    Du verkar vara väldigt ovillig att diskutera frågorna i TS och då undrar jag vad du gör i tråden?
  • Tukt
    Anonym (Normalt) skrev 2022-11-24 10:33:17 följande:
    Du verkar vara väldigt ovillig att diskutera frågorna i TS och då undrar jag vad du gör i tråden?
    Jag är jätteintresserad av att diskutera frågan. Men ser gärna att TS själv har tankar och åsikter. Det är allt för mycket sådana här inlägg i ett syfte att INTE diskutera, utan att sprida hat och polarisering. Vilket av de två föredrar du?
  • Anonym (Facit)
    Kanske är det så att unga män kanske faktiskt befinner sig i en mer osäker position än äldre män. De är i början på sitt arbetsliv och vet kanske inte om de kommer att få det arbete de vill ha, samtidigt som det kan finnas en föreställning om att de behöver försörja en familj.

? Det finns osäkerheter som inte nödvändigtvis är påhittade. Jag vill alltså inte peka ut unga män som dåliga människor. Men vår studie är definitivt en signal om att många unga män inte är en del av det stora jämställdhetssamtalet vi har i samhället.

Gefjon Off tror också att sociala medier kan ha bidragit till den negativa attityden mot kvinnors rättigheter och nämner exempelvis den populäre och självomnämnt misogyne influeraren Andrew Tate.

? Vi har inte studerat effekterna av att konsumera innehåll från honom, jag vet inte vad det gör med mottagaren, men något tror jag att det kan göra. Vi kan inte kontrollera sociala medier men att medvetandegöra de här frågorna både i hemmiljön och i skolan tror jag motverkar påverkan av den typen av innehåll.

Svar på tråden Vem ska en kvinnlig akademiker gifta sig med?