Kanske är det så att unga män kanske faktiskt befinner sig i en mer osäker position än äldre män. De är i början på sitt arbetsliv och vet kanske inte om de kommer att få det arbete de vill ha, samtidigt som det kan finnas en föreställning om att de behöver försörja en familj.
? Det finns osäkerheter som inte nödvändigtvis är påhittade. Jag vill alltså inte peka ut unga män som dåliga människor. Men vår studie är definitivt en signal om att många unga män inte är en del av det stora jämställdhetssamtalet vi har i samhället.
Gefjon Off tror också att sociala medier kan ha bidragit till den negativa attityden mot kvinnors rättigheter och nämner exempelvis den populäre och självomnämnt misogyne influeraren Andrew Tate.
? Vi har inte studerat effekterna av att konsumera innehåll från honom, jag vet inte vad det gör med mottagaren, men något tror jag att det kan göra. Vi kan inte kontrollera sociala medier men att medvetandegöra de här frågorna både i hemmiljön och i skolan tror jag motverkar påverkan av den typen av innehåll.