Inlägg från: Anonym (olle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (olle)

Inte bjuda barnet

Min dotter fyller snart år och vill bjuda in kompisar från klassen.
    Tydligen pratade de om det i skolan idag och då kom barn A mitt barn av olika anledningar inte får umgås med fram och frågade "om hon får komma". Mitt barn svarade inte, men hennes bästis sa att "bara kompisar är bjudna".
    De är få i klassen och de övriga tjejerna kommer bjudas in, plus två av fem killar.

Vi har gjort klart att Barn A inte är välkommen hit igen, men nu fick jag meddelande från skolan om "att det inte är okej att bjuda in i skolan om inte alla bjuds in..." Men det har vi ju inte gjort! Att de pratade om det är inte samma sak som att någon bjudits in än?

• Svar på tråden Inte bjuda barnet
  • Anonym (olle)
    Steffi skrev 2022-11-24 17:29:47 följande:

En fråga: är alös tjejer i klassen inbjudna utom en? 

Ja
  • Anonym (olle)
    Anonym (Lärare och mamma) skrev 2022-11-24 17:31:37 följande:

Lämnas inbjudningarna i skolan så ska alla bjudas in.kan vara ok att bjuda alla killar eller alla tjejer.
    Sen ska barnen låta bli att prata om det på skolan.

Jag kan tycka att det är dumt att utesluta någon för gott. Barn är barn och de ändras hela tiden.

De kommer inte bjudas in i skolan. 
  • Anonym (olle)
    Citronella skrev 2022-11-24 17:34:14 följande:

Att bjuda in alla utom en skulle jag räkna som mobbning, det är inte okej. Skolan bestämmer däremot inte vad ni gör på fritiden de har säkert missförstått du kan bara berätta att ni inte bjöd in i skolan. 

Det är en konsekvens. Beter man sig illa kan man inte förvänta sig att få vara med.
  • Anonym (olle)
    Anonym (Hyfs) skrev 2022-11-24 17:38:09 följande:

Man bjuder inte alla utom en ! Det är mobbning.

Om det inte finns någon rimlig ursäkt håller jag med, men i det här fallet är det en konsekvens.
  • Anonym (olle)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-24 17:45:44 följande:
    Men då får ju ni vuxna ta ansvar och kontakta flickans föräldrar och förklara vad som precis har hänt i skolan och varför hon inte är bjuden.
    Och så får ni säga till dottern att respektera andras känslor och inte hålla på att skryta om sitt kalas inför dom stackare som är uteslutna.
    Föräldrarna vet redan. De skulle nog snarare bli chockade OM deras barn blev bjuden. Det är inte synd om henne.

Min dotter har inte skrytit, hon pratade med en kompis om det.
  • Anonym (olle)

Barnet i fråga har kommit med upprepade dödshot och flera gånger misshandlat mitt barn. Jag skiter fullkomligt i att "de är barn", hon kommer inte komma i närheten av mitt barn mer än de måste.
    De går i femman.

• Anonym (olle)
    Kockobello skrev 2022-11-24 18:06:19 följande:

Man bjuder alla naturlugtvis. Eller är du typ ett bergstroll utan hyfs.

Inte alls naturligtvis. 
  • Anonym (olle)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-24 18:26:50 följande:
    Löjlig trådstart. Om barnet har misshandlat och dödshotat ditt barn så är det självklart så att hon inte kan bli bjuden. Sa ni inte det i samtalet med skolan? Jag begriper ingenting av vad du vill få ut av denna tråden? Det är jättekonstigt att du undanhöll den infon i din trådstart. Rätt avgörande info, tycker du inte?

Skolan skyllde beteendet på att "hon har det jobbigt hemma" och tog det inte på något större allvar alls. Tjejen själv tyckte vi överdrev och att vi borde ha fattat att hon inte menade det på riktigt.

Jag sa att barnen inte får umgås längre, är inte det talande nog?

• Anonym (olle)
    Anonym (inte ok från er) skrev 2022-11-24 18:43:07 följande:

Förstår att det måste kännas hemskt att ens barn utsätts föd dödshot, men kan det vara så om barnet som sagt det har det jobbigt hemma att det är något som hon kan ha lärt sig är något man säger när man är arg? Skolan verkar ju inte riktigt tycka att det varit så allvarligt som ni tycker.

Och jag undrar också om din dotter kan ha någon del i det? Hon har pratat om kalaset i skolan - det har våra barn klarat av att inte göra från ungefär 6 års ålder. T ex är det jättevanligt att barn med npf blir retade och provocerade av andra barn tills de exploderar och får hela skulden.

Din dotter kan ju också förstås ha blivit oskyldigt påhoppad, men då hade jag följt de riktlinjer vi fått från vår förskola - antingen bjuder man alla, eller så en mindre grupp, mindre än hälften av klassen / tjejerna (inget de kan bestämma förstås, men eftersom det påverkar barn så otroligt mycket att bli uteslutna tycker jag det är jåttebra att de framfört det)

Mitt barn har adhd och autism och verkar oförmögen att hålla tyst om saker hon är exalterad inför.
    Vad menar du att mitt barn skulle ha en del i? Att hon blev hotad och slagen?

Skolan är skit, de viftar undan allt och tar inget på allvar. Hade vi kunnat hade vi bytt för länge sen.
  • Anonym (olle)
    Anonym (Pfft) skrev 2022-11-24 18:46:35 följande:
    Jag hoppas att du har gjort en orosanmälan? Konstigt att skolan inte agerade starkare.
    Ja, men skolan avrådde oss och sa att det redan är massa runt den familjen.. Samt att mamman blev så ledsen när hon fick veta. 

Som sagt, skolan är skit, för jag har en stark känsla av att de inte har lov att berätta sånt här för andra föräldrar.
  • Anonym (olle)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-24 18:50:29 följande:
    Nej, det är inte talande nog. Du vet nog också att det kan finnas miljoner olika skäl till att vuxna tycker att "barn inte får umgås". Jag tror att du känner dig kränkt av alltihopa och ville få ur dig lite ilska genom att skriva en ofullständig trådstart och bråka lite på familjeliv.
    Det BORDE iaf vara talande nog att något allvarligt hänt. Jag ville inte skriva detaljer ifall föräldrarna hänger här, men skitsamma. Det är ju inte som att de inte vet ändå.
  • Anonym (olle)
    Citronella skrev 2022-11-24 20:22:31 följande:
    Det där måste vara en efterkonstruktion. Att skolan inte vet om det låter ytterst märkligt. 
    Va?
  • Anonym (olle)
    Anonym (Fröken) skrev 2022-11-24 21:47:09 följande:

har barn i femman ens kalas längre? Jag jobbar i skolan och här slutar dom ha kalas i fyran kanske, en del i trean. Har egna barn i fyran och där har ingen kalas. Visst att man kanske har annat typ av firande, typ filmkväll med några få utvalda, men kalas?

De kallar det kalas ja. Är ju inte fiskedamm och lekar precis, men ordet kalas använder de.
  • Anonym (olle)
    Citronella skrev 2022-11-24 21:56:05 följande:
    Skolan lär knappast tycka att någon som är farlig ska gå hem till sitt offer på fritiden. 
    Har du läst vad jag berättat?
  • Anonym (olle)
    Anonym (Becca) skrev 2022-11-25 07:28:09 följande:
    Att skolan avråder från en orosanmälan tycker jag låter konstigt. Hot och misshandel är allvarliga saker, oavsett ålder. Du hade ju knappast struntat i att polisanmäla om barnet var äldre bara för att skolan sa det, eller? Barnet kanske får hjälp från diverse olika håll, skolan har tystnadsplikt om sånt, men gör du eller orosanmälan så läggs den till eventuella handlingar om det finns en pågående insats på soc, annars så kan det bli ett första steg mot att barnet får rätt hjälp. 
    Att skolan avråder från orosanmälningar tycker jag du ska ta vidare, först till rektor lyssnar inte den så kontakta kommunens skolchef och sista steget är skolinspektionen. 

När det gäller inbjudningar så ska väl barn kunna prata om det i skolan? Man bjuder ju i regel dom man leker/umgås med i skolan och på fritiden. 
    Rektorn är en av de som tycker vi överdriver, så där finns ingen hjälp att hämta. Vi fick ny rektor nu till hösten och hen är katastrof... Och då var inte ens förra rektorn bra heller, men föredrar helt klart hen över den nya.
Svar på tråden Inte bjuda barnet