Ex-fru vägrar har skrivit över fritidsomsorgsfakturering på mig och vägrar därefter betala hälften
Fakturorna brukar skickas till den adress barnen är skrivna på. Vill man ändra får man aktivt göra det. Om ni bor i en kommun som delar upp fakturor så kan du be dem att skicka halva fakturan till dig och halva till henne. Bor du i en kommun som inte gör så (som jag gör tex) så säger de bara att tyvärr, ni får ordna med fördelningen själva.
Jag har en kompis där hennes ex inte betalat ett rött öre på flera år, vare sig för förskola eller fritids, just för att fakturorna kom till henne. Han bara ignorerade detta, och hon har inte fått pengarna. Det är många, många tusenlappar för två barn under, ja jag vet inte, 7-8 års tid kanske.
De var i vårdnadstvist till slut, pga samarbetssvårigheter. Hon tog då upp detta med att han inte betalat/betalar men det var tydligen inget hett ämne att ta upp i det sammanhanget, rätten ville bara titta framåt och inte bakåt. Det står i deras dom att de ska dela lika på kostnader men nu har barnen inte fritids längre, så han "kom undan", kan man säga.
Men börja med att ringa kommunen och fråga om de kan dela upp, så bör ju problemet lösas ganska enkelt.