• Anonym (Mamma mu)

Träna på att vara ensam hemma - socialen?

Vi har en sexåring, en mycket lugn och ansvarstagande sådan, som ibland får vara ensam hemma korta stunder. Det kan handla om tjugo minuter medan vi handlar, eller lämnar syskon på förskolan om hon är hemma sjuk. Nu senast ville hon testa på att vara ensam när det var mörkt och jag hämtade mat på restaurangen intill. Hon tycker att det är fantastiskt stort att få vara själv, sköter det perfekt och har en telefon att ringa från om det skulle vara något. 

Nu  har jag fått höra att det här är helt olämpligt och att det borde anmälas till socialen. Jag blev väldigt förvånad. Är det verkligen så illa att träna på att vara själv hemma som sexåring?

• Svar på tråden Träna på att vara ensam hemma - socialen?
  • Fröken Allvar

Det låter som om ni har en förtroendefull relation. Den som tyckte att det var ett fall för socialen kanske inte kände till alla detaljer, vilket visserligen inte jag heller gör.

Jag var en gång ett självständigt barn som också blev stärkt av att klara mig. Nackdelar med det var att jag fick en för stor tilltro till min egen styrka. Men så länge inte barnet lämnas ensamt med svåra känslor eller uppgifter som är för komplicerade för ett barn (I många hem som blir aktuella för insatser i socialtjänsten är det tyvärr så) så ser jag inte att ni skulle behöva ändra på något. 

• Anonym (A)

Ser inget konstigt med det alls. På 80-talet hade många barn nyckel hem redan från åk 1. Var ingen som tjoade om anmälan då.

• Anonym (SP)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-25 11:02:31 följande:

Det låter som om ni har en förtroendefull relation. Den som tyckte att det var ett fall för socialen kanske inte kände till alla detaljer, vilket visserligen inte jag heller gör.

Jag var en gång ett självständigt barn som också blev stärkt av att klara mig. Nackdelar med det var att jag fick en för stor tilltro till min egen styrka. Men så länge inte barnet lämnas ensamt med svåra känslor eller uppgifter som är för komplicerade för ett barn (I många hem som blir aktuella för insatser i socialtjänsten är det tyvärr så) så ser jag inte att ni skulle behöva ändra på något. 

Ensam med svåra känslor under 20 minuters tid?

Jag tycker inte att det är något problem att lämna ett så pass stort barn ensam en kort stund, när man springer ner till tvättstugan eller en restaurang i närheten som TS har gjort. När barn själva ber om att få testa något är de ofta mogna för att få prova lite. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Att vissa gastar Soc så fort de tycker att något är olämpligt, ska du inte bry dig om. I det här fallet skulle en sådan anmälan läggas ner direkt.

Våra barn har varit själva hemma korta stunder sen de var 6 år. Några timmar sen de var 8-9 år. Det är vanligt. Man märker om man har mogna barn som klarar det.

• Fröken Allvar
    Anonym (SP) skrev 2022-11-25 11:06:49 följande:
    Ensam med svåra känslor under 20 minuters tid?

Jag tycker inte att det är något problem att lämna ett så pass stort barn ensam en kort stund, när man springer ner till tvättstugan eller en restaurang i närheten som TS har gjort. När barn själva ber om att få testa något är de ofta mogna för att få prova lite. 
    Ja, precis. Vi är helt överens. Jag tyckte att det var spännande och växte av att göra saker självständigt. Det har varit till stor hjälp senare i livet.
    Men om ens föräldrar har för stor tilltro till ens förmågor kan man själv få samma problem med övermod. Ett bra föräldraskap tänker jag är när man förstår lite mer om barnet än det själv gör, fram till den dag det mognat till en vuxen individ. Men du har rätt i att det inte står något i tråden som indikerar ett föräldraskap aktuellt för socialtjänsten. 
  • Anonym (Mamma mu)

Detta barn har tjatat om att få vara ensam hemma sen hon var fyra år, så det är verkligen inget påtvingat. Hon ÄLSKAR att vara själv och få ta ansvar. Vi har också testat henne genom att ringa på dörren, men hon öppnar inte. Hon svarar om vi ringer och gör inget hon inte får, eftersom hon själv resonerat sig fram till att det bara leder till att hon inte får vara själv mer. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2022-11-25 11:34:41 följande:

Detta barn har tjatat om att få vara ensam hemma sen hon var fyra år, så det är verkligen inget påtvingat. Hon ÄLSKAR att vara själv och få ta ansvar. Vi har också testat henne genom att ringa på dörren, men hon öppnar inte. Hon svarar om vi ringer och gör inget hon inte får, eftersom hon själv resonerat sig fram till att det bara leder till att hon inte får vara själv mer. 

Då är det ju inget snack. Din dotter vill och klarar det.

Våra barn tjatade inte, men det har aldrig varit några problem. Ofta har de ju dessutom haft varandra.

Att låta barn sköta vissa saker själva (inklusive vara hemma själva) är ett utmärkt sätt att träna självständighet och ansvar. Det enda som varierar är när det är lämpligt med tanke på ålder och mognad.
  • Anonym (4-mamma)

Jag ser inget problem i att lämna så. 

• fornminne

Soc-anmälan för att en 6-åring är hemma själv en kvart?

Vissa är inte kloka.

Som om Soc inte har tillräckligt att göra. Allvarliga missförhållanden som inte anmäls eller inte hinns med osv.

Strunta i vad andra säger TS, gör som ni tycker är bäst. 

• Anonym (L)

Nu känner inte jag varken dig eller ditt barn men har du det förtroendet för ditt barn, att hon klarar att vara ensam en stund så är det väl bara bra. Man måste ju börja någonstans med att träna på att vara ensam! När ska man lämnas ensam första gången, när man är 12 och föräldern inte får vab:a längre? 

Låter som en jäkligt inskränkt och trångsynt person som tycker det är ett fall för socialen. 
    Att träna på att klara saker själv är ju en del av uppfostran. Det stärker självförtroende och självkänsla och är viktigt för utvecklingen.

Jag började träna mitt barn på att vara ensam när hen var 4, då kunde jag t ex gå till tvättstugan i 5-10 minuter och förklarade noga vad som gällde, att hen inte fick gå ut, satte på en film och gick och låste. Det var aldrig några problem. Hade hen sagt att hen inte ville vara ensam hade jag såklart tagit med barnet. 
    Från att hen var 6 har hen varit själv hemma längre stunder. Nu vid 10 års ålder är det inga problem att vara ensam 3-4 timmar eller mer, hen har telefon och jag har inte långt hem från jobbet om det skulle vara något. 

Jag var ensam hemma varje dag efter skolan tillsammans med mitt syskon när jag var 6 år och mitt syskon var 2... DET tycker jag är lite overkill och skulle inte göra i dagsläget, men det var annat på 80-talet...

Svar på tråden Träna på att vara ensam hemma - socialen?