• Anonym (Hur?)

Hyresrätt i Stockholm

Hur sjutton får man en hyresrätt i Stockholm om man inte har jättelång kötid i bostadskön? 
    Går det ens? Finns det privata värdar man kan söka hos? 
    Vill inte ha i någon osäker förort utan tänker mig i ett anständigt och trevligt område och fräsch lägenhet med modern standard 

• Svar på tråden Hyresrätt i Stockholm
  • Fröken Allvar

Många köper svart. Jag vet inte hur man gör det, men har förstått att det är därför en del människor har ett billigt och bra förstahandskontrakt hos privatvärd som inte går att få via bostadskön hur länge man än står i den. De lägenheterna kommer aldrig till kön. Tidigare skrev sig människor hos mormor också, men jag tror att det har minskat i takt med att bostadsrätt i allt högre grad ansetts vara den enda anständiga boendeformer för permanentboende.
    Det finns en sak du skriver och det är att du vill ha en fräsch lägenhet. Då finns det i vissa fall svindyr nyproduktion att tillgå via bostadsbolagens egna hemsidor. 

• Anonym (Hur?)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-25 11:19:42 följande:

Många köper svart. Jag vet inte hur man gör det, men har förstått att det är därför en del människor har ett billigt och bra förstahandskontrakt hos privatvärd som inte går att få via bostadskön hur länge man än står i den. De lägenheterna kommer aldrig till kön. Tidigare skrev sig människor hos mormor också, men jag tror att det har minskat i takt med att bostadsrätt i allt högre grad ansetts vara den enda anständiga boendeformer för permanentboende.
    Det finns en sak du skriver och det är att du vill ha en fräsch lägenhet. Då finns det i vissa fall svindyr nyproduktion att tillgå via bostadsbolagens egna hemsidor. 

Tack för svar. Köper folk fortfarande svart? Dom ändrade väl lagen typ 2019, så nu är det olagligt både att köpa och sälja svartkontrakt... Var ju lite halvkvädna profiler som åkte dit i någon härva och sen blev det lagändring. Men hursomhelst vill jag inte köpa svart. Får kolla nyproduktion, frågan är väl bara hur mycket som byggs nu iom annalkande lågkonjunktur. 
  • mammatill6

Om du vill ha ett kontrakt vitt i ett bättre område så får du vänta många år

• Anonym (Hur?)
    mammatill6 skrev 2022-11-25 11:28:48 följande:
    Hyresrätt i Stockholm

Om du vill ha ett kontrakt vitt i ett bättre område så får du vänta många år

Hur gör folk då, som inte vill eller kan äga sitt boende? Vi äger nu men vill testa hyresrätt, men det verkar ju som en omöjlighet 
  • Anonym (Nytt)

Vi fick lägenhet i Stockholm, i stan, efter några få år i kön. Det berodde sannolikt på att det var dyr nyproduktion och att området inte var klart utan skulle vara en byggarbetsplats ett år till. Idag är kötiden på samma lägenhet minst 20 år. 

Nyproduktion i nytt område, är alltså mitt hetaste tips. 

• Anonym (Annat)
    Hur gör folk då, som inte vill eller kan äga sitt boende? Vi äger nu men vill testa hyresrätt, men det verkar ju som en omöjlighet 

Varför i hela friden vill testa HR om har en BR? Vi bor centralt i en HR, fint så men standarden är kass. Badrummet har 31 år på nacken, ingen plan på att renovera det finns på länge. Köket likaså men där gjorde vi själva ett upplyft för att stå ut.
  • Anonym
    Anonym (Annat) skrev 2022-11-25 11:33:03 följande:

Varför i hela friden vill testa HR om har en BR? Vi bor centralt i en HR, fint så men standarden är kass. Badrummet har 31 år på nacken, ingen plan på att renovera det finns på länge. Köket likaså men där gjorde vi själva ett upplyft för att stå ut.
    För att det är fan så mycket bekvämare?
    För att man behöver pengar som kan fås vid en försäljning?
  • Fröken Allvar

Jag vet faktiskt inte om folk köper svart fortfarande. Jag har också noterat att lägenheter som "aldrig" blev lediga tidigare plötsligt blir lediga nu, antagligen för att folk tycker att det är rea på BR och dags att byta boendeform. Tipset du fick ovan om att flytta till byggarbetsplats är smart. Förra seklet när Hammarby Sjöstad byggdes fick människor lägenhet där på mindre än ett års kötid. 

• Anonym (stockholmare)

Det är oerhört svårt.

Hyresrätter har den nackdelen att de inte renoveras särskilt ofta och sedan gör värden en "renovräkning" där de totalrenoverar hela byggnaden och höjer hyrorna med stora summor.

Dessutom bor det fler utslagna i hyresrätter än i bostadsrätter, så många med barn söker sig därifrån. 

Undantaget är väl hyresrätter inne i Stockholms innerstad. Dessa lägenheter är ofta köpta svart, alternativt har folk stått i kö 20-30 år, eller bytt till sig på något sätt. 

De som inte har råd med BR får bosätta sig i HR långt från city. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Hur?) skrev 2022-11-25 11:30:24 följande:
    De bor i andra hand eller hemma, om de vill bo så som du beskriver. Det här är skälet till att ettor för denna grupp är så dyra, eftersom föräldrarna inte vill bo med sina barn hur länge som helst och därför köper bostadsrätter till barnen eller har sett till att spara under åren. 

Så som du vill bo i hyresrätt vill de flesta bo. Men de som bor i förorten och inte kan eller vill flytta bor antingen trångt eller väntar på att något blir ledigt. Det är sedan länge stor brist på hyresrätter i Stockholm i alla områden, även där du inte vill bo. 
Svar på tråden Hyresrätt i Stockholm