• Anonym (Hur?)

Hyresrätt i Stockholm

Hur sjutton får man en hyresrätt i Stockholm om man inte har jättelång kötid i bostadskön? 
    Går det ens? Finns det privata värdar man kan söka hos? 
    Vill inte ha i någon osäker förort utan tänker mig i ett anständigt och trevligt område och fräsch lägenhet med modern standard 

• Svar på tråden Hyresrätt i Stockholm
  • Anonym (Huddinge)

Har bott i 4 olika hyresrätter i Skogås och Trångsund. Inga problem att få bostad och om det skulle räknas till ett "sämre" ställe var jag isf lyckligt ovetande om eftersom jag flyttade dit från Östersund. 

• Anonym (Annat)
    För att det är fan så mycket bekvämare?
    För att man behöver pengar som kan fås vid en försäljning?

Ja, det är anledningar såklart. Frågan var bara av nyfikenhet. Dock inte så billigt med HR alla gånger. Vår hyra bara stiger och stiger medan standarden sjunker.
  • PH76

Sannigen är att det kommer att bli väldigt svårt för er om ni inte redan har lång kötid. Men för att komma med något förslag i alla fall så ska ni spana runt Täby Galopp, där byggs det väldigt mycket. Men det kommer inte vara gratis.

• LFF

Självklart finns det privata hyresvärdar som inte är anslutna till Stockholm Bostad. 

Heimstaden köpte upp alla Akelius fastigheter och har eget system.

Ikano har hyresrätter och kör via nån sida som heter HomeQ som verkar ha ett eget system där det verkar variera om det behövs köpoäng eller inte.

Sen finns det ju massvis med flera men dessa är de jag kommer på så här på rak arm.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Annat) skrev 2022-11-25 11:33:03 följande:
    Hur gör folk då, som inte vill eller kan äga sitt boende? Vi äger nu men vill testa hyresrätt, men det verkar ju som en omöjlighet 

Varför i hela friden vill testa HR om har en BR? Vi bor centralt i en HR, fint så men standarden är kass. Badrummet har 31 år på nacken, ingen plan på att renovera det finns på länge. Köket likaså men där gjorde vi själva ett upplyft för att stå ut.
    För att slippa lånen, smidigheten, ha pengar över till annat än boende. Kunna köpa landställe på sikt. Typ så. Vi bodde i hyresrätt innan vi köpte vår första Bostad. Ångrar än idag att vi sa upp den.
  • Anonym (Hur?)
    PH76 skrev 2022-11-25 12:22:22 följande:

Sannigen är att det kommer att bli väldigt svårt för er om ni inte redan har lång kötid. Men för att komma med något förslag i alla fall så ska ni spana runt Täby Galopp, där byggs det väldigt mycket. Men det kommer inte vara gratis.

Mannen ha 10 års kötid, jag har bara 3 år. Dum som jag var slutade jag betala, efter att jag i ett samtal med dem insåg att de inte kunde hjälpa mig där och då. var 21 och tänkte, om jag inte kan få bostad av dem nu när jag behöver, vad är vitsen med att betala. Dumsnål och tänkte inte längre än näsan räckte. 10 år senare gick jag med igen men de åren kommer jag inte långt med nu. Är även med i HomeQ men där kommer bara upp 2:a sortering...
  • Anonym (Annat)
    För att slippa lånen, smidigheten, ha pengar över till annat än boende. Kunna köpa landställe på sikt. Typ så. Vi bodde i hyresrätt innan vi köpte vår första Bostad. Ångrar än idag att vi sa upp den.

Jag förstår. Dock är en nyproducerad HR knappast billig att bo i som nämndes i ovan inlägg. 
    Vår kostar 12100 kr/mån och är som sagt orenoverad.
  • Anonym (Hur?)
    LFF skrev 2022-11-25 13:13:41 följande:

Självklart finns det privata hyresvärdar som inte är anslutna till Stockholm Bostad. 

Heimstaden köpte upp alla Akelius fastigheter och har eget system.

Ikano har hyresrätter och kör via nån sida som heter HomeQ som verkar ha ett eget system där det verkar variera om det behövs köpoäng eller inte.

Sen finns det ju massvis med flera men dessa är de jag kommer på så här på rak arm.

Kollar HomeQ men verkar bara finnas rått trista objekt. Är villig att betala mycket, men läget måste vara bra. Mycket i sämre förorter på HomeQ
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Annat) skrev 2022-11-25 13:39:00 följande:

Jag förstår. Dock är en nyproducerad HR knappast billig att bo i som nämndes i ovan inlägg. 
    Vår kostar 12100 kr/mån och är som sagt orenoverad.
    12 000 är långt mycket billigare än vi betalar idag med ökade räntor.. Visst är en del amortering men det är ju ändå pengar som ska fram. Med vår kontantinsats hade vi kunnat betala en sommarstuga kontant, och ha sommarstuga OCH hyresrätt för samma peng... Det är väl främsta drivkraften. 
  • Anonym (Annat)
    12 000 är långt mycket billigare än vi betalar idag med ökade räntor.. 

Mm, det är inte en så kul utveckling just nu på den fronten.

Vet inte hur deras kösystem funkar men Wallenstam producerar rätt mycket nytt. Kan vara värt att kika in där och se.
Svar på tråden Hyresrätt i Stockholm