BF Augusti 2023
Hej!
Väntar första barnet, är i vecka 17+4 och bryter just nu mitt löfte gentemot alla andra (samt mig själv) gällande att inte gå in här på Familjeliv och läsa om folks problem och spekulationer, haha..! Tänker att det kanske ändå hade varit roligt att ta del av folks tankar och erfarenheter. Kanske.
Ja, jag är då en av "de nojiga", trots jag inte anser mig vara en nojig person i grund och botten. Vi gjorde KUB 19/1 och är nöjda med resultatet, valde att inte gå vidare med NIPT. Gällande risken för downs syndrom kunde siffrorna kanske varit bättre, men likväl ingen anledning till oro. Jag är 33 år, förmodar det är anledningen till "sämre" siffror. Den 9/3 är det dags för nästa rutinultraljud, lååång väntan! Jag vill (såklart!) att allt ser fortsatt fint ut, känns som jag kommer kunna slappna av lite därefter (även fast jag förstår av alla andra att oron är en ständig faktor i ens liv så snart man fått reda på att man är gravid)
Har inte haft några större hälsobekymmer, lite illamående och möjligtvis lite mer känslig för dofter. Ömmande bröst med "kittlande" bröstvårtor. Gör ont som sören när det är för kallt ute, haha! Har tappat lust och ork för träning vilket innebär att magen vuxit men det känns inte som gravidmage, snarare chokladmage... Är ute och går varje dag och kör ett-två pass på crosstrainern/vecka. Får försöka skärpa mig!
Jag äter Lamotrigin och har fått öka dosen från 200 mg till 300 mg efter rådgivning med neurologen. Det tog mig emot då jag är införstådd med att risken för missbildning ökar, DOCK minimalt enligt min neurolog. Han säger att en "normal" graviditet för med sig en cirka 2% risk för missbildning, en som äter Lamotrigin löper en risk om 3%. Jag har inte epilepsi men fick ett stressutlöst anfall för cirka sex år sedan och äter Lamotrigin i förebyggande syfte, eller vad man ska säga.
Beräknad BF är 1/8, antar vi får mer specifikt datum den 9:e (om allt ser fortsatt bra ut!!!!). Tycker det fortfarande är heeelt surrealistiskt att jag ska bli mamma! Något som inte varit självklart men som nu känns helt rätt.
Ser fram emot att läsa om era resor framöver, hoppas vi kan hjälpas åt! 
Min syster som har två barn ska hänga med oss, känns rätt gött att ha med någon som kan och vet vilka saker som är mer av betydelse än andra, kvalitet och så vidare.