• vissli

BF Augusti 2023

Hoppar in jättesent i tråden! BF 15/8 här, andra barnet, och hoppas verkligen på inte en dag över tiden.

Har inte gått upp så mkt i vikt eller svullnat men jag är värmekänslig redan som ickegravid och värmen nu däckar mig. Lägg på pollennivåer genom taket så hoppas jag på duggregn nån dag och liiite svalare dagar framöver. 

• vissli
    HejsanJenny skrev 2023-06-14 10:04:35 följande:
    Hej och välkommen! ❤️ Tycker också det är grymt jobbigt med all pollen. Fick så sura blickar på jobbet när jag nämnde att det skulle vara härligt med lite regn. 😅
    Tack!

Ja, och värmen. Går under! Jag som tyckte augustibebis kändes så mysigt för kommande födelsedagar (enda sommarfödelsedagen i familjen) men just nu börjar det kännas motigt. 
  • vissli
    HejsanJenny skrev 2023-07-01 20:44:16 följande:

Tänk, nästa månad får vi träffa våra små! ❤️

Känns ju som evigheter dit dock! Jag som längtade efter den här graviditeten är verkligen helt nöjd nu, haha. V 35 här och bebis kan gärna få kika ut runt v 38, när den är fullgången. Behöver absolut inte stanna på övertid. 
  • vissli
    HejsanJenny skrev 2023-07-04 12:24:34 följande:
    Haha, håller med till 100%. I söndags hade jag extrema fosterrörelser, alltså det var cirkus deluxe i magen i flera timmar nonstop. Igår kunde jag knappt stå upp för jag hade så ont i ryggen och magen. Var otroligt nära att ringa in till förlossningen men lyckades somna tillslut. Tror att det eventuellt var bebisen som fixerade sig? I förra veckan var huvudet ruckbart hos barnmorskan. Spännande att se om de känner någon skillnad imorgon när jag ska in igen på kontroll. 🙈 Går in i vecka 34 på torsdag. 
    Jag har mycket rörelse med och mängder av sammandragningar även när jag vilar. Plus kramp i benen som gör ONT. Men så var det förra gången med, hoppades på bebis vid BF då men gick 9 dagar över. Hoppas på lite snabbare ankomst denna gång.
  • vissli
    ToEm skrev 2023-07-05 23:33:00 följande:

Gick in i vecka 37 idag! Under dagens besök hos BM kände hon att huvudet absolut var nedåt men fortfarande lite ?ruckbart?. I övrigt ser alla prover fortsatt bra ut, överraskande nog har mitt blodtryck sjunkit till ett mer normalt värde än i början av graviditeten. Skönt! 

Vi pratade lite om graviditeten generellt och förväntningar inför förlossningen. Jag har verkligen haft en tiopoängare till graviditet, tycker synd om er som inte alls mått/mår bra. Det enda jag har att klaga på är att jag fått karpaltunnelsyndrom och det kan göra jäkligt ont i högerhanden samt fingrarna emellanåt. Har blivit väldigt svullen och har även ont i fötterna efter för mycket gående, men något annat vore anmärkningsvärt! 

Jag har skrivit förlossningsbrev och lyckades hålla mig till en A4-sida, strongt för en annars så notorisk novellskrivare! Kort och gott är jag spänd på ett positivt sätt, överlämnar mig till barnmorskornas professionalism och tar det som det kommer. Har kommit ungefär halvvägs i boken ?Föda utan rädsla? och jag tycker den är väldigt bra och lättförståelig, lästips för den som inte hört talas om titeln.

I helgen kör jag och sambon en sväng till sjukan för att kolla var vi så småningom ska parkera och gå in. Det är väl också dags att packa den där berömda väskan. I övrigt har vi (förhoppningsvis) införskaffat det som anses nödvändigt! 

Det är så surrealistiskt när man ser att det står ?27 dagar kvar? i Preglife-appen, jag förstår knappt att jag ens är gravid liksom? Är spänd på att få se vem det är som bott i mig så länge, och hur *han* kommer bli som person. Vi får se om det blir kärlek vid första ögonkastet eller om vi båda är lite svårflirtade 😉 Oavsett vilket år det helt okej och i sinom tid kommer det bli så bra! 

Hoppas de läser ditt brev. Jag fick aldrig ens chansen trots en utdragen igångsättning, att lämna över mitt brev senast. Det är en sån jag ska ska försöka förändra till denna gång.
  • vissli
    ToEm skrev 2023-07-12 09:09:51 följande:
    Skönt att höra, jag har haft semester sedan midsommarveckan och går så småningom på föräldraledighet. Så gött att vara ledig! Även fast det är lätt att fylla dagarna ändå, känner inte riktigt jag haft tid att chilla så som jag egentligen hade velat. 

Ja, jag går in i vecka 38 idag, makalöst! Är liksom du mest nyfiken på vem det är som bor i magen, hur ser den ut? Kommer den ha hår, ser man direkt likheter -  antingen mellan mig eller pappan? Jag är inställd på att det blir övervägande drag från pappan, tycker det är väldigt få förstfödda som är lik mamman. Tråkigt, även fast sambon såklart är snygg men jag vill hellre att den är lik mig, haha! Vi får helt enkelt se Skäms
    Fast det sista varierar! Min etta var väldigt VÄLDIGT lik sin pappa första halvåret men nu lite senare får jag mkt kommentarer hur lika vi är! Jag kan själv se en hel del drag från mig. Så det är inte skriver i sten att ettan bara liknar pappa!
  • vissli

Känner mig så klar med den här graviditeten nu, 36+0. Tyvärr kånner bebis inte samma, vände sig tillbaka till säte förra veckan. Men så mycket rejäla sammandragningar så fort jag gör nåt alls, och tryck (tror ibland barnet  försöker  pressa ut sig själv åt alla håll det kan testa) plus allmån känsla av otymplighet och andfåddhet.

• vissli
    ToEm skrev 2023-07-21 23:01:21 följande:

Nära ensiffrig nedräkning för mig nu! I onsdags var vi på förlossningsplanering på sjukhuset och fick se den lille för första gången sedan RUL:en. Eller ja, det var minsann inte så lätt att se längre, var mest en stor klump! Och nu har vi fått bekräftat att det är en pojke som snart ska komma ut och upptäcka världen Skäms Allt var i sin ordning, från mängden fostervatten till övrig cirkulation! 

Tycker synd om er som mår skit och undrar vad jag gjort för att förtjäna en räkmacka till graviditet. Hoppas bara inte det innebär att min förlossning blir ett helsike! Antingen eller, liksom. 

Någon som provat pressa ut lite råmjölk ännu? Såg någon föreläsning på Youtube där de rekommenderar att man börjar med det redan från vecka 38. Finns undervisningsfilm på babybaby.se för den som är intresserad, haha. Jag har små bröst så vetifasen hur jag ska lyckas, men tänker ge det några försök i veckan. 

Har inte känt av några sammandragningar tidigare mer än när jag slumpmässigt känt på magen och insett att den är väldigt spänd. Men i tycker jag nästan man kan känna hur (livmodern) drar ihop sig nu, dock ganska högt upp på magen? Typ där magen numer börjar sin utbuktning. Brukar känna det när jag är ute och går. I natt kände jag av lite mer mensvärk-style och blev lite nojig, haha, är så inställd på augustibebi! Men har inte känt något sådant mer idag Skäms

Ja, man vet ju aldrig hur det blir. Jag hade en väldigt bra graviditet med ettan men där gick jag över tiden och det blev igångsättning och utdraget. Bebis trivdes helt  enkelt alldeles för bra verkade det som.

Har haft en rätt bra graviditet nu med, men känner mig mycket tyngre och tröttare nu i slutet än senast; kanske också pga att det nu finns syskon att hålla koll på också, så vilan är mindre. Går strax in i 37+0 och bebis är hjärtligt välkommen närhelst nu känner jag, när den är fullgången. Har mycket sammandragningar och det känns att bebis ligger lägre nu, så man kan väl få hoppas om en naturlig start lite innan BF iaf?
  • vissli
    Afterrain skrev 2023-07-24 18:44:58 följande:

Hur långt innan BF har ni tvättat bebiskläder o Lakan o så? Jag har bf 29 augusti men börjar få smått panik för att jag ej har tvättat bebiskläder o sorterat dem. Vill inte heller tvätta för tidigt så att kläderna hinner dra åt sig en massa damm.

Jag tänker att de inte blir SÅ dammiga om de ligger tvättade och vikta i en garderob.  Vädrar hellre ur dem en gång då än att tvätta om?
  • vissli
    HejsanJenny skrev 2023-07-27 18:48:03 följande:
    Idag var jag på förlossningsplanering, och jag vet inte, fick inte ut så väldans mycket av samtalet egentligen. Att jag ska bli igångsatt bestämdes av läkaren på MVC redan i vecka 12.
    Nu var det typ småprat, jaha hur mår du, okej kom tillbaka om två veckor så ser vi om vi *kanske* är redo att titta på en tid för igångsättningen. Gick in i vecka 37 idag och herregud vad sista tiden går långsamt?
    Ja, det går SÅ segt nu. Jag har massor av jobbiga men smärtfria sammandragningar så fort jag rör mig, och ett tryck nedåt, men inget verkar hända. Bara ett kraftigt sug i magen och att den blir stenhård gång, på gång på gång.
    Sammandragningar hade jag förra gången med och då gick jag långt över tiden och blev igångsatt, hoppas verkligen slippa det denna gång. 

V 37+2 och känner att även om det kommer bli tufft med sömnbrist och två barn så är den här orörligheten inte direkt kul den heller.
  • vissli

Nu vill jag att bebisen ska komma, ca en v till BF och jag är mer än klar. Sånt tryck nedåt, molvärk på nätter och sammandragningar hela dagarna. Funderar på att ägna morgondagen åt att bara gå i trappor eller något för att göra vad jag kan för att trigga detta. 

• vissli

Bebis har lagt sig lågt här nu men trycker samtidigt mot revbenen. Ljuvlig kombination, not. De här sista dagarna är LÅNGA.

• vissli
    HejsanJenny skrev 2023-08-10 20:21:47 följande:

Jag är redo att föda närsomhelst konstaterades det idag på läkarundersökning. 😳 4 cm öppen med utplånad tapp. Hinnsvepning gjord och nu står det i min journal att vid första värk som kommer ska jag få åka in direkt då det förmodligen kommer gå snabbt när det väl drar igång. 

Hur kom det sig att du fick en läkarundersökning så långt innan bf?
  • vissli

En vecka över tiden här. Bebisen mår toppklass i magen tydligen men vill inte ut.

Tappen var en del påverkad dock nu så hoppas att det bara är en sån förlossning som är långsam i starten men sen drar på rejält. Har såna i släkten så hoppas på genetiken.!

Pepp mottages gärna dock, vill helst undvika snitt, hatade återhämtningen senast.

• vissli
    ToEm skrev 2023-08-22 21:48:59 följande:
    Kämpa på! Var timme som går är en timme närmre till du får träffa den lille/lilla 😊 Hur ser det ut där du bor, hur långt efter BF får du gå innan det blir igångsättning? Förr skiljde det sig var i landet man bor, lite oklart om det är en vecka som gäller överallt nu. Håller tummarna för att det drar igång av sig självt snarast ✊🏼 
    Två veckor här för omföderskor.

Jag vill bara att det ska starta nu. Livrädd för snitt igen, det kommer sabotera så mkt för familjen, och min möjlighet att vara en bra mamma för mitt äldre barn.
Svar på tråden BF Augusti 2023