ToEm skrev 2023-09-16 10:53:06 följande:
Ja, tiden går väldigt, väldigt fort! Vår lilleman är sex veckor nu, har genomgått läkarkontrollen samt fått sitt första vaccin. Allt verkar gå bra! Vissa kvällar har han dock väldigt svårt för att komma till ro, gallskriker och nöjer sig inte med något. Ibland funkar det med några duttar amning men annars är det bara till att gå runt, vagga och typ titta ut genom fönstren. Jag tror inte det är kolik.. Känns som det skulle varit än mer outhärdligt.
Sedan han fyllde en vecka har hans ena öga varit "geggigt", kletigt, jag trodde först det var ögoninflammation men sköterskan på BVC menar att det är vanligt då deras tårkanaler är så trånga. Det börjar bli enerverande, tvättar med fuktig pad ett flertal gånger om dagen. Till nästa besök, när han är två månader, ska vi kolla lite närmre på det. Han är inte röd i själva ögat så jag vill tro att det inte gör ont.
Jag tycker att han snarkar en del också, jag upplever hans näsgångar som väldigt trånga och har även uttryckt oro över det, att han får panik då han inte riktigt får luft. Men även där menar sköterskan att det inte är någon fara då brosket är så mjukt. Dessa tre faktorer; oroliga kvällar, irriterande öga samt inte helt felfri andning är väl mina orosmoment men får lita på sköterskan som menar att samtliga är övergående!
Har du fått något leende ännu? Jag har fått något litet men undrar ibland om det är placebo, att jag så gärna vill se flera, haha! Känns som han är lite "sen" med det. Eller så får jag inse att jag är skittråkig, helt enkelt. Fick även en fråga från sköterskan om han svarar mig när jag snackar, att jag får något form av gensvar? Det har jag inte ens reflekterat över men ska ha det i beaktning framöver. Hoppas!
Hur går det själv?
Och hur många septemberbarn blev det nu då?

Vår gosse - som än inte har fått ett namn officiellt, känns hemskt - har typ samma av allt det du beskriver!! Han skriker verkligen som en tok i perioder, men tror inte heller att det är kolik för han lugnar sig så fort man plockar upp honom. Men när vi byter blöja, eller lägger ner honom för att göra någon hushållssyssla eller bara, ja, gå på toa så blir han som tokig. BVC sköterskan sa att hon aldrig hört en så liten människa med så starka lungor 🙉. Han är verkligen helnöjd och lugn så länge han får vara i famnen. KÄMPAR att försöka få honom att ta napp i hopp om att det kan vara lite tröst men han är inte ett fan av den.
Angående ögonklet så är vi också i samma båt där. Torkar och baddar heeeela tiden. Med min dotter så var det så extremt att jag tillslut bokade en tid hos läkare och det visade sig att hon hade ögoninfektion på båda ögonen och fick penicillin när hon var runt åtta veckor.
inget leende här ännu! Men en otrolig ögonkontakt som jag inte riktigt minns med min dotter, hennes huvud och ögon bobbade omkring som en trasdocka medan den här lille håller upp huvudet och stirrar rakt på mig hela tiden. Våra nätter är helt okej, vi har gått från konstanta uppvak till två amningstillfällen per natt och det är så skönt att inte känna sig som en trött zombie hela tiden!