• Anonym (Mathets)

Barn äter dåligt

Mitt barn är inte så himla matglad alltid.
    På kontroller på BVC ser vi en liten viktuppgång varje gång men får ändå höra att det är lite i underkant. De vill att vi låter barnet kladda med maten och att vi rör i fett i maten. 

När vi låter kladdet gå loss hamnar all mat på golvet. Det blir alltså rejält minus på intaget.

När vi har smör eller olja i så spottas maten ut. 

Barnet älskar gröt och äter tre portioner om dagen. Det har också två-tre favoriter av barnmat. Kan det var okej att snurra runt på dessa? Vi ger ersättning 1 gång på natten. 

Just nu är ger vi mat vid sju tillfällen per dygn. BVC hetsar med att vi ska ta varje tillfälle att få i mat. Så stressigt. Hinner knappt med något annat än att sitta vid matbordet. Det är också stressigt när vi är ute och ska äta bland andra människor. De är ofta kvicka med att komma med förslag.

Egentligen är jag inte orolig för barnet följer sin utveckling, är pigg och glad. 

Vi föräldrar är smala och långa. 

Har ni några tankar kring detta?

• Svar på tråden Barn äter dåligt
  • Anonym (2 sorter)

Hur gammalt är barnet? Bvc stressar nästan med alla med det där med matintro. Vår äldsta var inga problem alls. Från första smakisen gick precis allt ner med god aptit. Vår andra- not so much... Väldigt skeptisk till mat så där gick det långsamt. Inte förrän vid 8 månader fick jag till nåt som ens liknade en portion gröt. Hemgjord då. Jag gjorde all mat själv och ökade sakta på mängden. Ammade resten. Väldigt smal kille än idag, men har alltid mått bra så vissa ser bara såna ut.
    Man får se till helheten. Kissar och bajsar och är nöjd= låt dig inte stressas med maten. Ge det ungen gillar, prova ett nytt livsmedel i taget. 

• Anonym (räcker)
    Anonym (Mathets) skrev 2022-11-25 14:18:38 följande:
    Barn äter dåligt

Mitt barn är inte så himla matglad alltid.
    På kontroller på BVC ser vi en liten viktuppgång varje gång men får ändå höra att det är lite i underkant. De vill att vi låter barnet kladda med maten och att vi rör i fett i maten. 

När vi låter kladdet gå loss hamnar all mat på golvet. Det blir alltså rejält minus på intaget.

När vi har smör eller olja i så spottas maten ut. 

Barnet älskar gröt och äter tre portioner om dagen. Det har också två-tre favoriter av barnmat. Kan det var okej att snurra runt på dessa? Vi ger ersättning 1 gång på natten. 

Just nu är ger vi mat vid sju tillfällen per dygn. BVC hetsar med att vi ska ta varje tillfälle att få i mat. Så stressigt. Hinner knappt med något annat än att sitta vid matbordet. Det är också stressigt när vi är ute och ska äta bland andra människor. De är ofta kvicka med att komma med förslag.

Egentligen är jag inte orolig för barnet följer sin utveckling, är pigg och glad. 

Vi föräldrar är smala och långa. 

Har ni några tankar kring detta?

Vilken ålder är ditt barn och hur ser kurvan ut?

I vilket fall som helst så går det utmärkt att leva på gröt och några rätter mat under en lång period medan smaken på annan mat utvecklas. Utöver det kan ni låta barnet kladda och slänga annan mat, för rätt vad det är kanske det vill smaka lite nytt. 
  • Anonym (Mathets)
    Anonym (2 sorter) skrev 2022-11-25 14:33:12 följande:

Hur gammalt är barnet? Bvc stressar nästan med alla med det där med matintro. Vår äldsta var inga problem alls. Från första smakisen gick precis allt ner med god aptit. Vår andra- not so much... Väldigt skeptisk till mat så där gick det långsamt. Inte förrän vid 8 månader fick jag till nåt som ens liknade en portion gröt. Hemgjord då. Jag gjorde all mat själv och ökade sakta på mängden. Ammade resten. Väldigt smal kille än idag, men har alltid mått bra så vissa ser bara såna ut.
    Man får se till helheten. Kissar och bajsar och är nöjd= låt dig inte stressas med maten. Ge det ungen gillar, prova ett nytt livsmedel i taget. 

Barnet är 13 månader. Kiss och bajs går bra. Kan dock pendla mellan att vara lös och hård i magen. 
    Har därför introducerat pottan så vi slipper nästan alla bajsblöjor sedan ett par månader tillbaka. 

• BuoBä
    Anonym (Mathets) skrev 2022-11-25 14:50:26 följande:

Barnet är 13 månader. Kiss och bajs går bra. Kan dock pendla mellan att vara lös och hård i magen. 
    Har därför introducerat pottan så vi slipper nästan alla bajsblöjor sedan ett par månader tillbaka. 

Då kan det vara läge att ta bort ersättning nattetid och istället försöka få barnet att äta mer dagtid. Det kan bli en ond spiral, att de äter dåligt på dagen, äter ikapp på natten för att ersättning är enkelt att äta och välkänt/gott, och så är de inte hungriga på dagen, och så fortsätter det.

Ett knep kan vara att ta ett par dagar då ni nästan inte gör något annat än äter, så barnet verkligen är mätt vid läggdags. Låt barnet gegga, men försök mata med sked samtidigt. Givetvis kan ni förstärka med ersättning dagtid om barnet gillar det. 
  • Anonym (Normalsmal)

Mitt barn är också smal, och lång!

Jag har hela tiden fått besvara frågor på BVC om vad barnet äter, hur ofta och vad för fett jag berikar med. Kurvan är normal men åt det lägre hållet. Inget jag bryr mig om faktiskt. Dom är så fruktansvärt insnöade på den där kurvan. Båda vi föräldrar har alltid varit smala, det är genetiskt. Jag kommer inte trilskas med maten så länge barnet mår bra, är glad och har energi så det räcker hela dagen. BVC får tjata bäst dom vill.

Det var lättare att berika mat när barnet blev matad men inte sen hen vill äta själv utan hjälp. Sås och kladd vill hen ej ha. Smör i gröt går ibland. Jag ger ost, korv och liknande med högre fetthalt. Jag värderar att sprida positivitet och glada stunder vid matbordet, jag erbjuder nytt/olika saker varje dag men ratas det då gör det det. Nån gång kommer hen säkert gilla sås och gräddig mat med mera, då blir det lättare med viktökning. Hen kommer vara smal ändå, det vet jag. Och det är faktiskt helt normalt. 

Du kan prova med smör i gröten. Gör pastasås på grädde och ost, det är fettrikt, ditt barn kanske gillar det eller är okej med att bli matad.
    Fet mat gör att barnet inte blir lika hungrig lika ofta, det är ett annat problem med mycket fett. Varierad kost är alltid det bästa.

• Anonym (2 sorter)

Vid den åldern får de ju äta allting så det är bara testa på. Köttfärssås gjord på grädde, dillsås med grädde till fisk, allt som ska stekas i mycket olja eller smör och framförallt krydda maten. Ersättning behövs inte längre. Ge en rejäl portion gröt på kvällen, kanske en macka också. Våga laga egen mat. Burkmaten är mycket vatten och rätt smaklös.

• Anonym (Mathets)

Tack för allas input.
    Vi ger en rejäl portion gröt till natten. Kanske ska prova med lite smör där och öka sakta. Har framför allt försökt se till att ge mat innan barnet är för trött. Annars gnälls det.
    Som jag skrev med ersättningen så har vi upplevt att det är lättare att ge mat på dagen sen vi började ge mat på natten igen. Vi har dessutom ökat mängden där med 60mL per mål.

Min teori är magen anpassar sig för en större mängd. 
    Och sen har det varit en del sjukdom så man är glad att de får i sig vätskan. 

Håller givetvis med om att det kan bli en dålig vana.

Det har varit svårt med maten ända sedan amning, till övergång med ersättning och sen matintro. 
    Gröten är absoluta favoriten.

• BuoBä

Det låter som ni gör vad ni kan. Ibland får man ju bara köra på det som funkar, och är det just nu gröt, ersättning och 2-3 olika burkar så kör på det. Men erbjud annat tex när ni äter, så barnet får möjlighet att smaka. Hamnar allt på golvet så toppar ni upp med ett av de säkra korten efteråt. 

• Anonym (Mathets)
    BuoBä skrev 2022-11-25 16:35:28 följande:

Det låter som ni gör vad ni kan. Ibland får man ju bara köra på det som funkar, och är det just nu gröt, ersättning och 2-3 olika burkar så kör på det. Men erbjud annat tex när ni äter, så barnet får möjlighet att smaka. Hamnar allt på golvet så toppar ni upp med ett av de säkra korten efteråt. 

Ja, det funkar ju också med alla sorters fruktpuré.
    Smörgåsrån, leverpastejmacka, yoghurt. 

Ger allt vi äter vid tillfälle. 

Vi ger ingen ersättning alls dagtid. 

Svar på tråden Barn äter dåligt