• Anonym (Kvinna 49)

JÄTTEont i brösten - känner klimakterietanter igen sig?

Är 49 och märker att klimakteriet närmar sig. Men detta undrar jag om det kan ha med klimakteriet att göra;

Har vissa perioder otroligt ont i brösten. Känns som en svidande, otroligt öm känsla i dem. Vänder jag mig i sömnen så vaknar jag av att de smärtat, mycket jobbigt

Kan detta vara ett klimakteriebesvär? Går det över i så fall?

• Svar på tråden JÄTTEont i brösten - känner klimakterietanter igen sig?
  • Anonym (A)

Ja! Mina bröst har i omgångar varit som tunga ömmande gravidbröst.

• Anonym (Kvinna 49)
    Anonym (A) skrev 2022-11-25 16:46:05 följande:

Ja! Mina bröst har i omgångar varit som tunga ömmande gravidbröst.

Skönt att höra att jag inte är ensam - men vad tusan kan man göra? KAN man ens göra något?
  • Anonym (B6)

Prova ät Pyridoxin. Det hjälper mot PMS och bla ömma bröst.

• Anonym (A)

Jag har bara låtit det passera. Är fullproppad av östrogen.

• Anonym (Jo)

Inget jag känner igen.

• McIris

Japp, hade ont i 3 månader i början av klimakteriet. otroligt ont! Det gick över.

• rocker

Nej jag har inte haft ont i brösten. Blir 52 om en vecka. 

Har däremot uppehåll i mensen till och från och blir fruktansvärt varm särskilt på kvällar i perioder.

• Anonym (Östrogendominans)

Ömma bröst kan bero på östrogendominans. Det betyder att du har för mycket östrogen i förhållande till progesteron. skicka efter ett saliv eller urintest för att kolla upp dina hormoner. Att ta blodprov ger inte lika bra svar eftersom det endast ger en ögonblicksbild över nivåerna precis när provet togs. 

Det finns tricks att ta till som hjälper. Bland annat kosttillskott och bioidentiska hormoner. 

Kilmakteriet kommer liksom inte över en natt utan det kommer lite pö om pö. 

Tyvärr finns inte så mycket hjälp att få från vården. Det ligger nog inte så mycket prestige i att forska om kvinnans avancerade hormonsystem. Därför finns inte någon vetenskap eller beprövad erfarenhet att ta fasta på. De vill också helst använda syntetiska hormoner som kan göra allt värre. 

• Anonym (Kvinna 49)
    Anonym (B6) skrev 2022-11-25 17:44:15 följande:

Prova ät Pyridoxin. Det hjälper mot PMS och bla ömma bröst.

Receptbelagt? 
  • Anonym (Kvinna 49)
    McIris skrev 2022-11-26 18:26:20 följande:

Japp, hade ont i 3 månader i början av klimakteriet. otroligt ont! Det gick över.

Detta har liksom kommit och gått för mig, men gör verkligen ont.
  • Anonym (Kvinna 49)
    rocker skrev 2022-11-26 20:13:49 följande:

Har däremot uppehåll i mensen till och från och blir fruktansvärt varm särskilt på kvällar i perioder.

Hade ett uppehåll på 6 veckor tror jag, då hoppades jag att mensen skulle vara väck. Men så plötsligt kom den igen, sedan fick jag den med 2 veckors mellanrum ett tag. 

Har vaknat upp någon period och svettats enormt på natten, men för tillfället är jag "som vanligt" vad gäller det.
  • Anonym (Kvinna 49)
    Anonym (Östrogendominans) skrev 2022-11-27 00:44:34 följande:

Ömma bröst kan bero på östrogendominans. Det betyder att du har för mycket östrogen i förhållande till progesteron. skicka efter ett saliv eller urintest för att kolla upp dina hormoner. Att ta blodprov ger inte lika bra svar eftersom det endast ger en ögonblicksbild över nivåerna precis när provet togs. 

Det finns tricks att ta till som hjälper. Bland annat kosttillskott och bioidentiska hormoner. 

Kilmakteriet kommer liksom inte över en natt utan det kommer lite pö om pö. 

Tyvärr finns inte så mycket hjälp att få från vården. Det ligger nog inte så mycket prestige i att forska om kvinnans avancerade hormonsystem. Därför finns inte någon vetenskap eller beprövad erfarenhet att ta fasta på. De vill också helst använda syntetiska hormoner som kan göra allt värre. 

Jag inser att det inte finns någon prestige i detta, för jag märker hur okunnig jag är om var jag ska vända mig eller vad jag kan göra. Min man blir bekymrad, han hör mig säga "ajajaj" i sömnen när jag vänder mig - känns bättre att ha BH för närvarande än att vara utan. Och då har jag bara en medelstor byst som inte ställt till det för mig tidigare, känns helt främmande att ha så ont nu!

Var beställer man sådana test ifrån?
  • Anonym (!!!)

Du är i klimakteriet och har östrogendominans. Gå till en gynekolog som har licens att skriva ut bioidentiskt progesteron. 

Svar på tråden JÄTTEont i brösten - känner klimakterietanter igen sig?