• Etttvåtrehej

Någon läkare/vårdpersonal här?

Hej! Jag har en fråga om dokumentation, journalanteckning. Min farfar blev illa bemött på vårdcentralen igår och innan vi skickade in ett klagomål/synpunkt till vårdcentralen tog vi del av journalanteckningen som var gjord samma dag klockan 12 enligt 1177. Vi skickade in klagomålet igår kväll och nu ikväll när vi tittar på samma anteckningen är den ändrad till läkarens fördel, men det står fortfarande att anteckningen är gjord igår klockan 12. Så två frågor, har en läkare rätt att ändra en anteckning och isf måste inte tiden för anteckningen redigeras så att man förstår att den ändras? 

• Svar på tråden Någon läkare/vårdpersonal här?
  • mammatill6

Man får inte äta bort i en dokumentation. ska någotnändras gör man en tilläggsantecknkng.

• Anonym (Alicia)
    mammatill6 skrev 2022-11-25 21:15:39 följande:

Man får inte äta bort i en dokumentation. ska någotnändras gör man en tilläggsantecknkng.

Nja. Är anteckningen osignerad kan man redigera bäst man vill utan att det i efterhand syns vad som är ändrat. Anteckningen är då att se som ett utkast. Är den signerad kan man också ändra i efterhand, men det syns då vad som är redigerat. 
  • Etttvåtrehej
    Anonym (Alicia) skrev 2022-11-25 22:11:23 följande:
    Nja. Är anteckningen osignerad kan man redigera bäst man vill utan att det i efterhand syns vad som är ändrat. Anteckningen är då att se som ett utkast. Är den signerad kan man också ändra i efterhand, men det syns då vad som är redigerat. 

Jag kan inte se på 1177 om en anteckning är signerad eller osignerad. Har även tittat på tidigare anteckningar och det framgår inte. Men jag får väl utgå ifrån att den var osignerad eftersom dag och klockslag för anteckningen inte ändrats/att det inte framkommer på annat sätt att en ändring har gjorts. 

Tycker fortfarande det är anmärkningsvärt att en läkare kan få kritik riktas mot sig och därefter skriva negativa tillägg om en patient. Blir en väldigt märklig hämndaktion. 

• Anonym (vårdanställd)

Kan man se osignerad info på 1177? Jobbar själv i utlandet och bara signerad info läggs ut. Isåfall äe ändringarna reggade i systemet.

• Anonym (Stina)
    Etttvåtrehej skrev 2022-11-25 22:43:08 följande:

Jag kan inte se på 1177 om en anteckning är signerad eller osignerad. Har även tittat på tidigare anteckningar och det framgår inte. Men jag får väl utgå ifrån att den var osignerad eftersom dag och klockslag för anteckningen inte ändrats/att det inte framkommer på annat sätt att en ändring har gjorts. 

Tycker fortfarande det är anmärkningsvärt att en läkare kan få kritik riktas mot sig och därefter skriva negativa tillägg om en patient. Blir en väldigt märklig hämndaktion. 

Märkligt. Jag ser det väldigt tydligt. Det är viktigt att ta skärmdumpar innan man klagar på något det gäller inte aa våden utan om man beställt en vara på nätet t.ex Nu är det försent men om det blir fler gånger.
  • Anonym (Lollo)

Ja det är inte alls ovanligt att man ändrar eller kompletterar en journalanteckning i efterhand. Jobbar själv som sjuksköterska och under arbetspassets gång skriver jag bara slarviga journalanteckningar i journalen för att inte glömma något. Mot arbetspassets slut när jag har mer tid så kan jag sätta mig och skriva rent och skriva mer utförlig innan jag signerar anteckningen. 

• Arnbjornsson3339

Hej,
    är läkare inom primärvård.
    Man kan bara se signerade provsvar/undersökningar och anteckningar.
    Man kan ändra i en osignerad anteckning. Gör du det i en signerad anteckning syns vad som är ändrat i journalsystemet. Regionerna har olika journalsystem. 

Svar på tråden Någon läkare/vårdpersonal här?