Bunkra billiga saker nu eller spara pengarna?
Jag och min väninna går båda på sjukpension, hon har ca 1200 mer än mig i månaden, vi har var sin bil, ett barn, bor i hus med sambo, båda har skild ekonomi från sambon. Så rätt lika...
Hon har inställningen att köpa på sig mycket nu, för sedan kommer det bli dyrare i framtiden. Tvål, diskmedel, kattmat, regntunnor, extra regnkläder, skor, pussel, mjöl, extra visp, extra mixerskål om den första går sönder osv...
Det finns inte plats för allt i vanliga förråden, så det står massa kassar i vardagsrum, kök och båda hallarna. Det är riktigt dåligt mellan henne och sambon för han hatar ha det så stökigt, tycker hon slösar pengar (medan hon ser det som sparande till framtiden då de inte behöver köpa nytt på länge) Han vill inte ens vara hemma för det går inte få någon ordning.
Hon har inte råd att köpa kläder till barnet om han behöver något, utan tar det på kredit. Samt har hon dragit in hans månadspeng för hon känner att hon inte har råd att ge honom något. Han är 15.
Hon vill absolut inte handla på kredit och var sååå glad när den var nollad. Men hon ser inte nu hur hon skulle ha råd att inte ha krediten...
Jag försöker säga att hon kanske borde spara lite pengar varje månad så att hon har till kläder när barnet behöver eller något plötsligt skulle dyka upp och min tanke är att det är bättre att ha TILLGÅNG till pengar än att binda upp det i massa saker. Får hon punktering på ett däck hjälper det inte att hon har 15 refillpåsar med tvål...
Hur tänker ni? Bäst att bunkra billiga saker nu, eller ha tillgång till pengar även om det betyder att man får köpa saker lite dyrare i framtiden?