Anonym (Väninna) skrev 2022-11-28 17:25:22 följande:
Jag frågade vad ni tyckte för att veta om jag reagerat rätt på situationen (att den börjar bli överdriven) Eller om jag hade fel....
Detta beteendet eskalerade nu när corona fanns och man skulle lära sig att bunkra pch peppra för sämre tider och med varningarna att allt blir dyrare.
Visst har hon varit smart och köpt extra vid reor tidigare, men då kanske 4 st av varje sak så att hon fick plats med det. Det gör jag också.
Mixerskålen hon hade gick sönder så när hon beställde en ny köpte hon en till för det var samma fraktpris på en som två, alltså tjänade hon in på framtida frakt ansåg hon.
Hennes mamma är samlare och kan inte slänga någonting... Kan det gå i arv? Fast startar det bara helt plötsligt?
Okej! Nä, du överreagerar inte, utan snarare så tar det tid innan samlarbeteende syns. Dessutom är det ju så att olika människor har lite olika nivåer på vad som är okej! Att ha en samlare till förälder gör ju att man faktiskt inte lär dig rensa på samma sätt som barn till minimalister gör.
Enda sättet att faktiskt veta om någon som samlat ihop lite bra och ha faktiskt har problematiska hoarder-tendenser. Är att börja rensa och städa i ordning och rensa ut. Är det ångestfyllt att skänka och slänga saker som faktiskt inte fyller någon funktion så är det viktigt att söka stöd, efter rensning kan öka ångest och öka samlandet.
Är det "bara" att hon har tappat lite fokus, så kan hon lösa det hela lite enklare och faktiskt rensa.