Inlägg från: Anonym (Också sjukpensionär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också sjukpensionär)

Bunkra billiga saker nu eller spara pengarna?

Jag är också sjukpensionär och jag köper också på mig vissa saker när det kommer extrapriser eller dyl, men det där låter som hoarding beteende, vilket jag också har men av ett annat slag.

Jag köper en årsförbrukning av städ och hygienprodukter när det dyker upp på extrapris om det börjar ta slut hemma men det är väl det. Jag har förstås inga barn. 

• Anonym (Också sjukpensionär)
    Anonym (Väninna) skrev 2022-11-28 17:25:22 följande:

Jag frågade vad ni tyckte för att veta om jag reagerat rätt på situationen (att den börjar bli överdriven) Eller om jag hade fel....

Detta beteendet eskalerade nu när corona fanns och man skulle lära sig att bunkra pch peppra för sämre tider och med varningarna att allt blir dyrare.

Visst har hon varit smart och köpt extra vid reor tidigare, men då kanske 4 st av varje sak så att hon fick plats med det. Det gör jag också.

Mixerskålen hon hade gick sönder så när hon beställde en ny köpte hon en till för det var samma fraktpris på en som två, alltså tjänade hon in på framtida frakt ansåg hon.

Hennes mamma är samlare och kan inte slänga någonting... Kan det gå i arv? Fast startar det bara helt plötsligt?

Det är förmodligen ärftligt och det triggas igång av någon slags kris oftast. Hoarding är ett sätt att hantera ångest. Man kan ha tendenser som eskalerar av krissituationer. För mig var det mina föräldrars död, för din kompis verkar det vara coronan som gjort att det tippat över. 
Svar på tråden Bunkra billiga saker nu eller spara pengarna?