• Anonym3rrjrjsfs

    Barn som kommenterar utseende

    Hej, Jag är en kille som just nu har praktik på ett fritids, jag är alltid med barnen och leker egentligen så är jag inte så förtjust i barn men är ändå glad och trevlig!

    Iallafall så har jag det lite svårt när barn kommenterar saker på mig som har med utseende att göra. Har haft ätstörningar sen tidigare och när två barn i F-klassen som är lite sura på mig efter att jag skällt på dom en gång tidigare,började kommentera mitt tusende negativt så mår jag otroligt dåligt över det.. Jag vet att dom bara är barn men barn är också brutalt ärliga vilket gör mig så himla osäker och något som verkligen triggar mig!! 

    Någon som upplevt samma och har känt såhär?? 
  • Svar på tråden Barn som kommenterar utseende
  • Anonym

    Hej, prata med in handledare/chef hur du ska bemöta detta.
    Det är ju ett bra pedagogiskt tillfälle där barnen kan lära sig att man inte kommenterar någons utseende. 
    Det är ju jätteviktigt att personalen säger ifrån att detta inte är okej. Om du är osäker exakt på vad du ska säga fråga din handledare.
    Exempel på vad du kan säg
    "Varför kommenterar du mitt utseende? Det är inte ok"
    Då visar du alla barn på skolan att det inte är ok att göra så

  • Anonym3rrjrjsfs
    Anonym skrev 2022-11-29 18:22:18 följande:

    Hej, prata med in handledare/chef hur du ska bemöta detta.
    Det är ju ett bra pedagogiskt tillfälle där barnen kan lära sig att man inte kommenterar någons utseende. 
    Det är ju jätteviktigt att personalen säger ifrån att detta inte är okej. Om du är osäker exakt på vad du ska säga fråga din handledare.
    Exempel på vad du kan säg
    "Varför kommenterar du mitt utseende? Det är inte ok"
    Då visar du alla barn på skolan att det inte är ok att göra så


    Tack! väldigt bra tips
    Det som känns jobbigt nu är att jag tänker på det och att det triggade mig. 
    Absolut ska dom lära sig att inte säga såna saker till andra men nu när dom endå sagt det så bekräftar ju det för mig att jag inte är tillräckligt fin. 

    Har någon också mått såhär efter en negativ kommentar??
  • Anonym

    Ja man mår dåligt av negativa kommentarer. Det är ju det de är till för. Nämligen att såra.
    Tänk på att när du säger det så bidrar du till den bättre spiralen. Du säger ifrån mot de taskiga och visar på ett sätt att reagera för de barn som kommer få negativa kommentarer. De tar förhoppningsvis efter dig. 

  • Anonym (ååå)
    Anonym3rrjrjsfs skrev 2022-11-29 18:54:38 följande:
    Tack! väldigt bra tips
    Det som känns jobbigt nu är att jag tänker på det och att det triggade mig. 
    Absolut ska dom lära sig att inte säga såna saker till andra men nu när dom endå sagt det så bekräftar ju det för mig att jag inte är tillräckligt fin. 

    Har någon också mått såhär efter en negativ kommentar??
    nja jag tycker inte man ska göra så. Jag jobbar inom skolan. Det här handlar väl om rätt små barn, så då får man vara mer pedagogisk än att säga "varför kommenterar du mitt utseende" . Prata med någon mer erfaren på arbetsplatsen och berätta om händelsen och be dem om råd. 
  • Anonym (ååå)
    Anonym3rrjrjsfs skrev 2022-11-29 18:54:38 följande:
    Tack! väldigt bra tips
    Det som känns jobbigt nu är att jag tänker på det och att det triggade mig. 
    Absolut ska dom lära sig att inte säga såna saker till andra men nu när dom endå sagt det så bekräftar ju det för mig att jag inte är tillräckligt fin. 

    Har någon också mått såhär efter en negativ kommentar??
    Jag tänker på att du har issues, som du är medveten om.

    Du skriver också att du inte är så förtjust i barn. Är det kanske så att det här inte är rätt bransch för dig? Går du barn och fritidsprogammet eller varför är du ute på praktik just på ett fritids? 
  • Anonym (....)

    Jag tycker inte man ska ifrågasätta eleverna som kommenterar utseende utan bara förklara för dem att man inte gör det och varför.

    Men nu när skadan redan är skedd... Jag hade en elev (åk 5) som varje dag kommenterade min "tjocka röv". Jag kom på mig själv, hemma i soffan, med att tänka att jag nog var mindre värd pga den där röven. Det var då det slog mig hur ord verkligen kan sätta sig, hur påverkad man blir och hur ont det faktiskt gör! Jag kom också på att huruvida min röv var tjock eller ej hade absolut noll betydelse för någon annan än mig och han skulle då rakt inte kommentera det. Försök inse ditt värde trots att du kanske håller med i det eleverna säger. Man måste på inget sätt ha ett "perfekt" utseende för att vara lika mycket värd som världens vackraste människor!

  • Anonym3rrjrjsfs
    Anonym (....) skrev 2022-11-29 20:17:42 följande:

    Jag tycker inte man ska ifrågasätta eleverna som kommenterar utseende utan bara förklara för dem att man inte gör det och varför.

    Men nu när skadan redan är skedd... Jag hade en elev (åk 5) som varje dag kommenterade min "tjocka röv". Jag kom på mig själv, hemma i soffan, med att tänka att jag nog var mindre värd pga den där röven. Det var då det slog mig hur ord verkligen kan sätta sig, hur påverkad man blir och hur ont det faktiskt gör! Jag kom också på att huruvida min röv var tjock eller ej hade absolut noll betydelse för någon annan än mig och han skulle då rakt inte kommentera det. Försök inse ditt värde trots att du kanske håller med i det eleverna säger. Man måste på inget sätt ha ett "perfekt" utseende för att vara lika mycket värd som världens vackraste människor!


    Tack att du delar med dig! 
    Precis jag förstår att det inte finns något bra svar på min fråga men när jag ändå hade ångest så kändes det skönare att få berätta detta här och få lite anonyma berättelse/stöd .
  • Anonym3rrjrjsfs
    Anonym (ååå) skrev 2022-11-29 19:22:00 följande:
    Jag tänker på att du har issues, som du är medveten om.

    Du skriver också att du inte är så förtjust i barn. Är det kanske så att det här inte är rätt bransch för dig? Går du barn och fritidsprogammet eller varför är du ute på praktik just på ett fritids? 
    Japp,går barn och fritid programmet och även fast jag privat inte är så förtjust i barn så visar jag inte det utåt istället jobbar jag hårt för att i slutet få så bra betyg som möjligt. 

    Jag tror också att det handlar om att barnen är små och ej vet vad man får och inte får säga, dock försöker jag lära dom och förklara varför vissa saker kan såra andra. 

    Det kan vara jag som är överkänslig eller min ätstörningshjärna som bråkar.
  • lövet2

    Min erfarenhet är att det är samma barn som kommenterar alla. Framför allt två typer av barn; barn inom autismspektrum, som egentligen inte menar något illa, och så de där barnen som hatar världen. Av någon anledning är de arga på allt och alla och de slår, sparkar eller sårar med ord.

    Vi hade en kille på fritids, som verkligen hittade de känsligaste detaljerna i utseendet hos alla. En fröken fick höra hur tjock hon var, en fick kommentarer om sina framtänder, en om att han började bli flintis ... Sådana saker som man kanske har lite komplex över och absolut inte vill få kommentarer om.
    Det visade sig att den här killen fick stryk regelbundet av sin styvpappa.

  • Anonym3rrjrjsfs
    lövet2 skrev 2022-11-29 21:45:15 följande:

    Min erfarenhet är att det är samma barn som kommenterar alla. Framför allt två typer av barn; barn inom autismspektrum, som egentligen inte menar något illa, och så de där barnen som hatar världen. Av någon anledning är de arga på allt och alla och de slår, sparkar eller sårar med ord.

    Vi hade en kille på fritids, som verkligen hittade de känsligaste detaljerna i utseendet hos alla. En fröken fick höra hur tjock hon var, en fick kommentarer om sina framtänder, en om att han började bli flintis ... Sådana saker som man kanske har lite komplex över och absolut inte vill få kommentarer om.
    Det visade sig att den här killen fick stryk regelbundet av sin styvpappa.


    Oj så tragiskt, ja man får tänka på att detta barn egentligen kanske mår dåligt själva eller bara är för liten för att förstå vissa saker. 
    Tack för att du delar med dig! Det är nog min ätstörnings gärna som spökar också 
Svar på tråden Barn som kommenterar utseende