• Eliiineliiin

    Blöjfri på natten - värt att fortsätta?

    Hej! Har en snart 3,5 åring. Varit blöjfri på dagen i ett år. Hade torra morgonblöjor i perioder men det känns längesedan nu. Vi har pratat om nattblöjan och hon vill inte ha kvar den. Testade inatt på hennes initiativ.
    Går egentligen och lägger sig 18 men pga väldigt lång sovmorgon somnade hon inte fören 20 och kissade precis före. Perfekt tänkte jag (vi åt mat fram till 17). Vaknade av andra orsaker 23 och jag lyckades få henne att kissa på pottan. Bingo. Sen kissade hon i sängen "på natten" okänt klockslag. OCH vid 06.20. Så från att hon brukar somna vid 18 så kissade hon 4 gånger fram till att vi brukar gå upp vid 06.30. Känns orimligt att kämpa med det utgångsläget? Magkänslan säger att invänta mognad men har noll erfarenhet. Kan det vara värt att fortsätta nu? "Lär" dom sig eller är det fysiska signaler? 

  • Svar på tråden Blöjfri på natten - värt att fortsätta?
  • Aliona

    Eftersom hon nu vill själv så hade jag nog gett det ett försök på några veckor. Eftersom hon har blöja har väl hennes kropp aldrig lärt sig att man ska hålla sig när man sover, men det kommer nog. Gå inte upp och kissa på natten (om det inte är akut då klart) utan försök komma in i rytmen att man håller sig till morgonen. Det lär väl bli många våta lakan i början, 
    men sen kommer det förhoppningsvis. Och gör det inte det så är det inte värre än att ni får sätta på blöjan och försöka om några månader igen. 

  • Eliiineliiin

    Precis så tänker jag med. För när hon slutade med blöja var hon torr på natten med men jag hängde inte på då, kanske sabbade lite för henne. Sen blev hon torr i somras med och då tog vi bort blöjan men då blev hon så förtvivlad när det blev olycks-nätter och ville ha blöjan så då fick hon ju det. Men dom andra gångerna vi har testat har hon kissat ner sig en gång per natt. Nu har blöjorna vara sååå tunga sista tiden så har ju fattat att det inte är en kissning i dom och det visade ju natten med... hm ja, kanske. Vet inte om jag orkar med 2-3 kissiga lakan per natt bara och duscha unge före fsk varje morgon. 

  • Anonym (--)

    Att vara torr på natten är något helt annat än att vara torr på dagen. Det går inte att "hålla sig" nattetid för ett så litet barn. Är de inte redo så är de inte. 

    Sätt på blöjan igen. När den varit torr på morgonen flera dagar i rad så provar ni igen. Se under tiden över vanor vad gäller drickande och toalettbesök under dagen. 

Svar på tråden Blöjfri på natten - värt att fortsätta?