• Anonym (Varför?)

    Olika löner

    Varför har jag olika bruttolöner? är anställd via ett bemaningsföretag men såg att jag har olika hela tiden 

  • Svar på tråden Olika löner
  • LFF
    Anonym (Varför?) skrev 2022-11-30 12:24:03 följande:
    Olika löner

    Varför har jag olika bruttolöner? är anställd via ett bemaningsföretag men såg att jag har olika hela tiden 


    För att du får betalt per timme och inte per månad (även om du får din lön utbetald per månad). Varje månad innehåller olika antal arbetsdagar vilket gör att det blir olika antal arbetade timmar varje månad. 

    Här hittar du antalet arbetsdagar per månad: xn--arbetsdagarperr-ulb.se/
  • LFF

    Så, för att räkna ut din bruttolön i förväg (om du vill kunna planera lite under förutsättningen att du inte blir sjuk) så tar du din timlön (står i ditt anställningskontrakt eller i din lönespec) och multiplicerar med 8 (om du jobbar 8 timmar per dag) och sen multiplicerat med antalet arbetsdagar den månad du vill beräkna för. 

    Vill du ha nettolönen kollar du upp din skattetabell på Skatteverket, letar upp din beräknade månadslön och drar av det skatteavdrag som står där. 

  • Anonym (Varför?)

    Tack! vad kommer hända nu, ska byta från ett bemanningsföretag till ett annat. har en insparad månad som jag inte ens fått ut ännu, det Är alltså 20 dagar jag ska få ut för antar jag? Som är eftersläpade?  


    så kommer jag få ut dessa med december lönen? Gör ju min sista dag i slutet av december 

  • Hum Hum Humla

    Det du jobbade i november borde du få på lönen i december. När man slutar på ett jobb är det vanligt att man får ut det sista (kan t.ex. vara innestående semesterersättning) månaden efter man slutat, så det kan komma lite mer i januari också, men bäst att kolla med arbetsgivaren. 

  • Anonym (Varför?)
    Hum Hum Humla skrev 2022-11-30 20:58:33 följande:

    Det du jobbade i november borde du få på lönen i december. När man slutar på ett jobb är det vanligt att man får ut det sista (kan t.ex. vara innestående semesterersättning) månaden efter man slutat, så det kan komma lite mer i januari också, men bäst att kolla med arbetsgivaren. 


    Fast på detta Företag var det en hel månad som har innestående.. så jag fick inte ut någon lön alls första månaden, hoppas verkligen inte de pengarna är låsta för det är en hel månadslön :(
  • mammatill6
    Anonym (Varför?) skrev 2022-11-30 22:15:44 följande:
    Fast på detta Företag var det en hel månad som har innestående.. så jag fick inte ut någon lön alls första månaden, hoppas verkligen inte de pengarna är låsta för det är en hel månadslön :(
    Ja det du jobbade i November får sybutiks i dcember.
  • Anonym (?)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-11-30 22:15:44 följande:
    Fast på detta Företag var det en hel månad som har innestående.. så jag fick inte ut någon lön alls första månaden, hoppas verkligen inte de pengarna är låsta för det är en hel månadslön :(
    Ja, du får lönen månaden efter. Det är väl inga konstigheter?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (?) skrev 2022-11-30 22:22:57 följande:
    Ja, du får lönen månaden efter. Det är väl inga konstigheter?

    Men jag började i juni och slutar nu i december. 


    i juni fick jag ingen lön alls. Alltså eftersläpar 1 Hel månadslön. Tyckte de sa att jag får dem när jag slutar. Att alla jobb gör så? 


     

  • EpicF

    Varför skulle pengarna vara låsta? Eftersom du har sk efterskottslön så får du en sista lön i januari, för det du jobbar i december. I januari får du även utbetalt eventuella semesterdagar och komptid.

Svar på tråden Olika löner