• Thu 1 Dec 2022 16:16
    5007 visningar
    7 svar
    7
    5007

    Finns det liknande som dropbox, gratis?

    Vet någon om det finns andra molnlagringsmöjligheter? Jag har redan en dropbox och numera verkar det kosta pengar att skaffa. Vad är alternativen om man vill ladda upp foton och dela med släktingar?

  • Svar på tråden Finns det liknande som dropbox, gratis?
  • Thu 1 Dec 2022 16:57
    #1

    Google drive. 15gb gratis och så fixar du google photo så kan du få att alla bilder du tar kommer upp där. Dela albumen med vem du vill. Och om du vill överaska någon kam du skapa ett fotoalbum och med  ågra klick få det tryckt och skickad till vilken adress du vill. Var i Ungern hos min frus farmor då hon fick träffa barnbarnen. I bolen därifrån klickade jag in de bösta bilderna och inom 3 dagar fick hon albumet i brevlådan.. :)

  • Thu 1 Dec 2022 17:11
    #2

    Det är lagra du vill göra då? Inte överföra?

  • Thu 1 Dec 2022 18:07
    #3

    Nej, inte bara lagra, utan tanken är att 6 syskon alla ska kunna komma åt familjefoton. 

  • Thu 1 Dec 2022 18:08
    #4
    LMW75 skrev 2022-12-01 16:57:44 följande:

    Google drive. 15gb gratis och så fixar du google photo så kan du få att alla bilder du tar kommer upp där. Dela albumen med vem du vill. Och om du vill överaska någon kam du skapa ett fotoalbum och med  ågra klick få det tryckt och skickad till vilken adress du vill. Var i Ungern hos min frus farmor då hon fick träffa barnbarnen. I bolen därifrån klickade jag in de bösta bilderna och inom 3 dagar fick hon albumet i brevlådan.. :)


    Jaa... det hittade jag också något om när jag googlade. Jag har ju ett google-suite-konto på jobbet....
  • Wed 18 Jan 2023 16:10
    #5

    OneDrive såklart!
    Du får gratis 15Gb att utnyttja och du kan enkelt dela mappar osv. med andra utan någon kostnad..
    Finns såklart som app till mobilen så du kommer åt dessa bilder, filer, dina dokument etc. som du sparat i datorn var du än är i världen via mobilen...

  • Wed 18 Jan 2023 16:29
    #6
    SprucknaGummit skrev 2023-01-18 16:10:05 följande:

    OneDrive såklart!
    Du får gratis 15Gb att utnyttja och du kan enkelt dela mappar osv. med andra utan någon kostnad..
    Finns såklart som app till mobilen så du kommer åt dessa bilder, filer, dina dokument etc. som du sparat i datorn var du än är i världen via mobilen...


    Ska kolla. Tack! 
  • Sun 2 Apr 2023 10:05
    #7
    +1

    Som föreslagits så är Google Drive/Google photos nog det bästa alternativet och sen får man vackert betala 19kr/mån om man vill ha 100GB.

    Man får ha i åtanke att allt som lagras i en molntjänst lagras på faktiska hårddiskar. Vanligtvis görs detta på minst 2 olika platser för säkerställa att inte datan försvinner. Så för att erbjuda 100GB lagring måste företaget som tillhandahåller tjänsten ha 200GB lagring avsatt åt en i en serverhall vilket är långt ifrån gratis. Jag tror därför inte man vill hitta en gratistjänst för mer lagring än de 15GB man får av Google (för att dom vill att man ska köpa mer) då dom helt enkelt skulle vara tvugna att tjäna pengar på annat sätt och då troligtvis sälja uppgifter/innehåll från sina användare (även om Google och andra också gör det i viss utsträckning så tror jag dom i alla fall är bättre).

Svar på tråden Finns det liknande som dropbox, gratis?