• Sannasd

    Utebliven ägglossning trots plus?

    En undran. Hur vanligt är det att ägglossning uteblir trots plus på stickan? Sambon och jag beslutade för 6 månader sedan att försöka få ett syskon. De två första månaderna började mensen hoppa. den drog ut och kom efter 40 dagar, det inträffade två gånger i rad. Detta har aldrig hänt innan, utan varit relativt punktlig med mensen. Nu, sedan 4 månader tillbaka så kommer mensen som den ska, menscykeln är nu på 27 dagar. Jag plussar för ägglossning varje månad och ja, hoppet tänds för att sedan släckas. Vi har gjort en fertilitetsutredning (är 36 år och vill inte vänta längre än nödvändigt med andra barnet) enligt läkaren har jag något lägre antal ägg än vad genomsnittet har och förmodligen är det slut om ca 3-4 år. Dock ska det inte betyda att det är svårare för mig att bli gravid. Undrade om ägglossningstesten kan visa "falska" plus men det trodde inte läkaren på. Han rekommenderade IVF om vi inte blivit gravida till sommaren. Jag känner mig förtvivlad och maktlöst över situationen. är det någon annan som genomgått/genomgår samma sak? Eller har erfarenhet att min fråga i rubriken?
  • Svar på tråden Utebliven ägglossning trots plus?
  • Anonym (Fredag)

    Hej! Jag har inget vettigt svar egentligen men kan dela med mig av en märklig grej som hände mig en gång. En månad fick jag ett positivt äl-test (clearblue rosa). Cirka tio dgr senare fick jag mensvärk, kände mig uppsvälld etc. Trodde mensen var på väg men när det gått ett par dagar och den inte kommit tänkte jag att jag äntligen blivit gravid (detta var efter ca 7 månaders försök). Väntade några dagar till med att testa och blev helt ställd när testet var negativt. Mensen dröjde nån vecka till men sen kom den. När jag tänkte tillbaka i efterhand på de symptom som jag först trodde var mens på g och sedan hoppades var graviditietssymptom har jag landat i att det med stor sannolikhet var ägglossning, vilket också stämmer med när mensen sen kom. Dock återstår ju det stora frågetecknet varför ägglossningstestet blev positivt ca 10 dgr före? Jag har två teorier men ingen aning om någon av dem är trovärdig. Den ena är att jag hade det otroligt stressigt på jobbet då när äl-testet var positivt och jag funderar på om det på nåt sätt kan ha "drivit tillbaka" (skjutit fram) den ägglossning som var på gång. Den andra teorin är att jag möjligen fick en biokemisk graviditet månaden innan (mensen kom ovanligt tidigt då) och att det skulle förklara varför ägglossningen var sen månaden efter, men det förklarar ju inte varför ägglossningstestet var positivt. 

  • Baddräkten12

    Hej! 


    jag är i helt samma sits som du! gjort utredning och allt. Stickorna visar plus vid äl. Min slutsats är att äggen inte mognar och lossnar.. man kan tydligen ändå få utslag på äl stickor. 

    har provat i 6 år. ingenting funkar. Ätit alla receptfria vitaminer som finns, köpt hem rubbet. Helt åt skogen. 


    hoppas det kommer gå bra för er. Ge inte upp 

  • Voltex

    Jag vet inte om en LH-tipp garanterar ägglossning. Men ett progrestrontest ska väl göra det? Är ett hormon som tillverkas av den tomma äggsäcken. Har beställt ett blodtest för 350 kr, ska snart ringa för att boka tid. Har inte försökt i ett år än men ett halvår och vill därför dubbelkolla om jag har ägglossning och vill inte vänta i onödan. Har alltid positiva ägglossningstest varje månad.

    Har du frågat om det är värt för dig att frysa in ägg?

Svar på tråden Utebliven ägglossning trots plus?