• Mimmiimimmii

Alkoholism

Hej
    Kortfattat. Min mans föräldrar dog tidigt o hans mamma var alhoholist. Började med att gömma smp glas whiskey o det var hemskt att se en så fin människa förändras så. Det blev så mycker konflikter o mycket pga alkoholen. Allt styrde den. Min man drack mycket när föräldrarna gick bort o tog ett stort lass med att ta över företaget. Nu är det 10 år sedan o han dricker varje dag. I början var det enl honom pg av föräldrarna o nu är det enl honom pg av mig.
    Jag fick dra ett jättelass hemma ensam o har varit utmattad sedan dess. Jag har fått en ständig ångest över att jag ska böi sjuk o att han ska bli kvar med barnen o dricka såhär. Han blir arg när han blir onykter men han börjar aldrig sluddra eller decka. Hab dricker varje dag  o jag vill inte lämna

• Svar på tråden Alkoholism
  • Mimmiimimmii

Vad gör man? Ska jag bara stå o titta på? Jag böir arg ber honom köra för att han ska motbevisa. Jag vill inte att han ska görq som sin mor ..hjälp kan man ringa någon anonymt? Barnen skyddar pappan om jag nämner något . 

• Cusoon

Googla anonyma alkoholister, ett stödenr borde komma upp relativt lätt.

• Mrs Moneybags

Du och dina barn har blivit medberoende.

Be honom inte köra bil! Det är ju väldigt dumt och dessutom olagligt. Han kan ju skada någon när han är berusad.

Det du gör är att du söker hjälp. Du behöver inte bestämma dig för att lämna på en gång, även om jag personligen tror att det vore bäst. Men hjälp måste ni ha. Du kan kontakta anonyma alkoholister eller vårdcentralen, så hjälper de dig vidare. 

• Maymom

Konfrontera. De flesta som söker hjälp gör det för att någon berättat för dem om sin oro och hur de ser på problemet.
    alkohollinjen kan nog ge dig stöd och råd i vad du kan säga och var ni kan vända er. tror det är lite olika i olika regioner vad för sorts stöd som finns.
    KBT är det som verkar ge bäst effekt. Du kan också få stöd/samtal. Det är sjukt jobbigt att sköta ett arbete, sköta barnen, sköta hemmet och dessutom oroa sig för hur det kommer gå med mannen konstant, 

Gruppsamtal är också bra, att få höra av andra som insett sina problem och se att alkoholister är inte bara lodisar och uteliggare, det är även vanligt bland folk med jobb och bra lön och ett problem behöver inte vara att man dricker sig redlös utan det räcker att man dricker lite men ofta. 

ta upp att du känner oro kring barnen och hans beteende,  det kan vara lättare för honom att förstå än att du tycker det är jobbigt. Nu skrev du inte barnens ålder men förr eller senare kommer barnen inse att pappa beter sig lite konstigt, busar lite för hårt, pratar lite för högt eller alltid dricker samma flaska...
    Berätta om barnen nämnt nåt sånt så han får höra det. 

Lycka till!!

Svar på tråden Alkoholism