• Idaden­fina02
    Fri 2 Dec 2022 15:27
    3580 visningar
    28 svar
    28
    3580

    Är inte Marie ett tantnamn?

    Såg en flicka med namnet marie. tyckte så synd om henne. Alltid förknippat Marie med 60 åringar. Varför överhuvdtaget vill man att ens barn ska heta så. Bättre me Maria då 

  • Svar på tråden Är inte Marie ett tantnamn?
  • Anonym (Masse­korven­)
    Fri 2 Dec 2022 15:28
    #1

    Jo håller me, fruktansvärt tantigt namn. Förstår inte. Men tydligen har tantnamnen kommit tillbaka. Hemskt . för mig är Marie en tant 

  • Fri 2 Dec 2022 15:34
    #2
    +1

    Tänk på att dessa gamla kärringar som heter Marie har faktiskt varit små och är med största sannolikhet namngivna av sina föräldrar..

    Så dessa "tantnamn" har faktiskt varit vanliga barnnamn, och inte förknippat med "tanter", innan ni blev födda.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tant?­)
    Fri 2 Dec 2022 15:34
    #3

    Hoppsan. Då är jag och alla i 50-årsåldern tanter då. För det är ett vanligt namn bland oss runt 50-55. Tant för mig är nån betydligt äldre, men, men tycker ni så så gör ni väl.  
    Tantnamn för mig är Edit, Svea, Märta, Iris- dvs namn jag förknippar med en generation eller tom 2 före mig. Och de är ju vanliga bland småbarn. Marie tycker jag i så fall bättre om som namn.

  • Fri 2 Dec 2022 15:49
    #4

    Medelåldern för alla som heter Marie är 53,3 år enligt SCB. Jag tycker det är ett fint namn. 

  • Anonym (Jätte­fint)
    Fri 2 Dec 2022 15:58
    #5

    Men Marie är ju jättefint! Så gulligt på ett barn dessutom. Vet massor i 40-45 års åldern som heter det och har aldrig tänkt på det som ett tantnamn... Vet ett barn på förskolan i kanske tvåårsåldern som heter Karin. Också så himla gulligt på ett barn. Udda i den åldern och inget namn jag skulle tänka på själv om jag skulle namnge ett barn...men när jag såg det så bara "men ååh, en liten Karin"

  • Anonym
    Fri 2 Dec 2022 16:11
    #6
    Anonym (Tant?) skrev 2022-12-02 15:34:56 följande:

    Hoppsan. Då är jag och alla i 50-årsåldern tanter då. För det är ett vanligt namn bland oss runt 50-55. Tant för mig är nån betydligt äldre, men, men tycker ni så så gör ni väl.  
    Tantnamn för mig är Edit, Svea, Märta, Iris- dvs namn jag förknippar med en generation eller tom 2 före mig. Och de är ju vanliga bland småbarn. Marie tycker jag i så fall bättre om som namn.


    Instämmer till 100%, dock tror jag att de som skrivit innan dig är ungdomar i 20- till 30-årsåldern.
    De som döper sina stackars döttrar till Edit, Märta och Iris.
  • Fri 2 Dec 2022 16:15
    #7

    Tantnamn? Även hyfsat vanligt i mina kretsar, med 30-35åringar.
    Ganska ovanligt på barn idag dock men det är ju många namn. 

  • Anonym (Masse­korven­)
    Fri 2 Dec 2022 16:19
    #8

    Marie är ett fruktansvärt namn. då mitt ex farmor hette så. Hon va en ragata 

  • Anonym
    Fri 2 Dec 2022 16:48
    #9
    Anonym (Massekorven) skrev 2022-12-02 16:19:14 följande:

    Marie är ett fruktansvärt namn. då mitt ex farmor hette så. Hon va en ragata 


    Och du är 12 gissar jag.
  • Anonym (Tant?­)
    Fri 2 Dec 2022 17:36
    #10
    Citronella skrev 2022-12-02 15:49:01 följande:

    Medelåldern för alla som heter Marie är 53,3 år enligt SCB. Jag tycker det är ett fint namn. 


    Inte förvånande alls. Min bästa vän som barn hette Marie, vi är båda 54. Vet inte hur ung den yngsta är jag hört hetat Marie, men tror det är en Mari som är 40 år.
Svar på tråden Är inte Marie ett tantnamn?