• Kung Kisstank

Kan man leva bara på soc?

En fråga av nyfikenhet. Kan man leva på enbart pengar från soc? Nu vet jag att frågan är ställd med lite dålig tajming med tanke på världsekonomin. Men jag tänker mig hur det var även innan dess.

Jag känner en handfull personer som går på soc och ingen av dem säger att de kan leva enbart på det. Alla drygar ut sin ekonomi med lite svartjobb, hjälp från föräldrar eller s.k. dumpster diving. Ingen av dem är några direkta storslösare (inga fall för Lyxfällan iaf) och bara en av dem röker.

Så frågan är om man kan leva 100% på bara soc utan pengar från annat håll?

• Svar på tråden Kan man leva bara på soc?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (B) skrev 2022-12-05 12:14:57 följande:
    Fast det går ju ej. Man får ej spara, utan om man ej använder så drar de av dessa pengar. Men visar ju kontoutdrag. Så var det iaf när jag hade. Försökte spara till en present men de tog dessa pengar med motiveringen ? du har 100 kr på kontot så därför får du 100kr mindre nästa månad
    Vadå "går ej", jag säger ju att det är exakt vad jag har gjort. Du vet, jag är så gammal att man kunde handla med kontanter på den tiden och inte bara med kort.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (A) skrev 2022-12-05 12:53:42 följande:
    Nej, du har rätt till att spara lite till något(finns lite info på google om det) och att du har kvar 100 kr påverkar inte nästa månads utbetalning, vore galet.
    Precis. Konton kontrollerades EN gång för min del, och det var före första utbetalningen. Utöver det redovisar man ju sina inkomster i varje ansökan, t ex om man fått bostadsbidrag, a-kassa eller annat, som då dras av gentemot riksnormen.
  • Anonym (Debit Kredit)
    Anonym (B) skrev 2022-12-05 12:14:57 följande:
    Fast det går ju ej. Man får ej spara, utan om man ej använder så drar de av dessa pengar. Men visar ju kontoutdrag. Så var det iaf när jag hade. Försökte spara till en present men de tog dessa pengar med motiveringen ? du har 100 kr på kontot så därför får du 100kr mindre nästa månad
    Det var taskigt. Men hur gör de om man har en kredit på kontot? Alltså på mitt kontoutdrag står det att jag har över 30'000 som disponibelt saldo, men det är bankens pengar - inte mina egna.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-05 13:11:31 följande:
    Precis. Konton kontrollerades EN gång för min del, och det var före första utbetalningen. Utöver det redovisar man ju sina inkomster i varje ansökan, t ex om man fått bostadsbidrag, a-kassa eller annat, som då dras av gentemot riksnormen.
    Lämnar dock kontoutdrag varje månad, tidigare handläggare brukade jag köra var tredje.
  • Anonym (det går)

Jo, det går. Att överleva, alltså. Leva, hmmm. Leva gott? Nej. Men det är ju inte meningen heller.

Jag har "gått på soc" i 7 år snart. Alla är överens om att jag inte kan arbeta förutom försäkringskassan, så det är därför.

Första året var ju ok. Jag hade vad jag behövde så pengarna behövde i princip bara räcka till mat, schampo, diskedel osv.

Men ju längre tiden går desto fler saker dyker upp och då blir det hårdprioritering. Jag har inte köpt nya kläder utöver strumpor och underbyxor på många år. I år var jag tvungen att kapitulera och köpa nya gympaskor. Jag går i gympaskor året om, även förra veckan i snöslasket, och den här veckan i minusgrader. De gamla, som då hängt med i 8 år, läckte, hade sömmar som gått upp, mm. Så jag köpte nya och eftersom de ska hänga med i några år kostade de nya 600 kr. 

Osv,

Jag får skriva mer senare,

• Anonym (Nfnf)

Klarade mig på det när jag hade det då jag blev utslängda hemifrån utan gymnasieutbildning och med ångest. Men jag förstår som sagt inte att man ens frågar detta. Man får inte ha andra inkomster, enligt reglerna. Får de reda på det då blir det nog inte så roligt. Synd att folk missbrukar systemet när det finns folk som verkligen behöver hjälpen av dem.

• Anonym (Nfnf)

Tanken är liksom inte att man ska ha soc som inkomst. Likadant är det ju med arbetsförmedlingen. men det verkar ju inte alla inse.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-05 14:36:05 följande:

Tanken är liksom inte att man ska ha soc som inkomst. Likadant är det ju med arbetsförmedlingen. men det verkar ju inte alla inse.

AF ger inga pengar.
  • Anonym (Fattiglapp)

Ja, beroende på skälen till varför man går på soc.pengar går det ju både överleva och leva. Men för vissa är det omöjligt få till ekonomin. En bekant till mig arbetade som socialsekreterare för länge sen. In kom en man som inte hade några pengar och sökte soc.bidrag. Han fick avslag eftersom han 2 månader tidigare vunnit en enorm summa på trav eller vad det nu var. Tror det var hela 100000. Och det var slut på två månader! Ovanpå allt blev hon mordhotad av mannen pga avslaget.

Hur eller hur... Jag överlevde en hel sommar på 500:- i månaden över sen hyran var betald. Åt utspädd nyponsoppa, hembakt tunnbröd och raggmunkar gjord på potatis jag fått gratis.

• Anonym (the)

Har en vän som lever enbart på soc, han lessna på stadslivet, sålde lägenheten, köpte ett hus några mil utanför, huset skrevs på hans bror.
    Brodern har även ett konto enbart för vännen, dit swish fungerar.

Huset värmer han med ved, han odlar mycket mat själv, samt djur.
    Extra pengar får han via catering, han är utbildad kock och mycket duktig på mat, baka.

Försäljning sker via swish, inga enorma belopp.
    Men han har soc som bas o grundinkomst, några hundringar extra lite här o var för mindre uppdrag. Det är inget rikt liv men han verkar trivas.

Visst går det o leva på soc om man knappt har utgifter.

Svar på tråden Kan man leva bara på soc?