Rätt att be om gratis bok?
Om en nära släkting eller vän till dig skulle ge ut en bok (som du vill läsa), tycker du då att du då att du borde få en gratis eller att du ska köpa den?
Om en nära släkting eller vän till dig skulle ge ut en bok (som du vill läsa), tycker du då att du då att du borde få en gratis eller att du ska köpa den?
Köper den självklart. Jag skulle aldrig be om att få den gratis. Däremot tacka om jag fick den gratis.
Köpa, helt klart! Särskilt om det är någonting jag vill läsa, men annars skulle jag ändå köpa boken för att stödja min släkting/vän 😊
Om han startade byggfirma, skulle du be om ett gratis takbyte eller hellre se till att kom igång genom att beställa ett?
Säljer författaren boken själv eller via ett förlag?
Oavsett så skulle jag betala, det är ju lön för ett arbete.
För mig är det isåfall självklart att jag köper boken. Jag vill läsa den för det är min nära släkting/vän som skrivit den, jag vill stötta hens bokförsäljningssiffror och jag tycker att när hen nu lagt ner mycket tid på detta så ska jag göra mitt för att släktingen/vännen ska kunna tjäna pengar på detta. Ska personen dela ut gratis böcker till släkten, vännerna, arbetskamraterna, grannar etc så tappar hen en massa intäkter.
Det är samma som att jag aldrig skulle kräva gratis klippning av min vän som är frisör, gratis service av min granne som är bilmekaniker, gratis hjälp med att bygga min uteplats med hjälp av släktingen som är snickare.
Alltså, rätt att få en gratis har man ju inte, men man kan alltid fråga. Själv brukar jag sitta på något tiotal ex just för att släkt och vänner, särskilt mindre bemedlade, ska kunna få. Få vågar dock fråga, och när jag erbjuder brukare de vilja betala.
Nej, det ber man inte om. Den som skriver får generellt några författarex men väljer själv hur de används. Jag har deltagit som medförfattare i två böcker och aldrig fått den frågan (men kanske var ingen intresserad av vår nördiga bok! ). När min släkting ger ut ny bok köper jag den (om jag vill ha den). Av en nära vän har jag fått ett exemplar. Av kollegor har jag aldrig fått.
Däremot brukar jag alltid be den jag känner signera boken. Det tycker jag är kul att ha!
Betalat såklart. De flesta författare behöver allt stöd de kan få och av någon anledning tycker många att de med kreativa yrken ska arbeta gratis det är ett stort problem.
Skulle köpa den.