• Anonym (Fernw­ilter)
    Wed 7 Dec 2022 12:32
    1176 visningar
    4 svar
    4
    1176

    Bolån och räntebindning

    Jag har ett bostadsrätt och ett bolån på ungefär 800 000 kr. Räntan är bunden till 1,64% t o m 23-12-01. Det är ju lång tid dit men tiden går ju också fort så jag undrar om det är något jag ska tänka på när det börjar närma sig att bindningstiden går ut. Antar att världsläget gör det svårt att ge bra råd men åtminstone hur jag ska tänka och agera.

  • Svar på tråden Bolån och räntebindning
  • Anonym (FEK)
    Wed 7 Dec 2022 12:56
    #1

    Det handlar väl om trygget mot sannolikt lägre kostnad.

    Skulle en räntehöjning skapa stora besvär för er?
    Hur mycket är det värt att sova lugnt?
    Kan ni få bättre vilkor hos annan bank?
    Ska ni sälja snart?

  • Anonym (S)
    Wed 7 Dec 2022 13:13
    #2

    Det första du kan göra är att chocktesta din ekonomi, dvs lägga bort från inkomsterna som om du hade högre ränta typ 5% och spara mellanskillnaden.
    Klarar din ekonomi det eller behöver du kanske göra justeringar. Då har du ett år på dig att hitta lösningar...

  • Anonym (Oj)
    Wed 7 Dec 2022 13:43
    #3
    Anonym (Fernwilter) skrev 2022-12-07 12:32:49 följande:
    Bolån och räntebindning

    Jag har ett bostadsrätt och ett bolån på ungefär 800 000 kr. Räntan är bunden till 1,64% t o m 23-12-01. Det är ju lång tid dit men tiden går ju också fort så jag undrar om det är något jag ska tänka på när det börjar närma sig att bindningstiden går ut. Antar att världsläget gör det svårt att ge bra råd men åtminstone hur jag ska tänka och agera.


    Hur längt är ett snöre? Jättesvårt att svara på eftersom så många faktorer spelar in. 
    Men du vet väl hur din ekonomi ser ut och vilka marginaler du har?
  • Wed 7 Dec 2022 14:48
    #4

    Ett sätt att tänka är att kolla vad du skulle få för ränta om du binder på 10 år. Jämför sedan det med den ränta du får om du binder på 3 månader (det som brukar kallas rörlig ränta). Om du väljer 3 månaders-ränta, spara mellanskillnaden.

    T.ex. (siffror helt tagna ur luften, men för att exemplifiera med)
    10 års ränta 4,5%
    3 månaders ränta 3,5%

    Du ska då spara 1% av din lånesumma på ett sparkonto. Har du lån på två miljoner blir det då 20000 kronor om året eller strax under 1700 kronor per månad.

    Din ränta stiger sedan till 3,9%. Du ska nu spara 0,6% av lånesumman. Med två miljoner blir det då 12000 kronor per år eller 1000 kronor i månaden.

    Om räntan stiger över 4,5% (din erbjudna 10-års ränta) så sparar du inget. Istället använder du pengar från sparkontot för att betala det som  överstiger 4,5%. Om räntan t.ex. stiger till 4,8% får du då använda pengarna från sparkontot för de överskjutande 0,3%-enheterna. Vilket med lån på 2 miljoner blir 6000 kronor om året eller 500 kronor per månad.

    Med detta sätt får du ränta på pengarna under tiden och du har redan anpassat din ekonomi till ett högre ränteläge. Skulle räntan stiga ännu mer har du sparkontot som buffert för att slippa ännu mer ansträngd ekonomi. Nästa gång du förhandlar om lånet gör du på samma sätt. De redan sparade pengarna kan då flyttas till ett långsiktigt sparande om du så vill och du börjar om med ett nytt kortsiktigt sparande som säkerhet mot högre ränta.

    Det går att få minst 2% ränta på sparkonto med fria uttag. Sitter själv med 2,25% på mitt kortsiktiga sparande.

    Jag säger inte att detta passar alla, men det är ett sätt att tänka kring låneräntor. Hade jag inte haft räntan bunden i 7 år till med låg ränta hade jag gjort på det sättet.

Svar på tråden Bolån och räntebindning