Inlägg från: tamtamtam |Visa alla inlägg
  • tamtamtam

    Kränkande särbehandling som konsult; får gå.

    Kränkande särbehandling som konsult; får gå. 
    Hej, jag har kollat runt lite på olika trådar och på information från facket men får inget riktigt vettigt svar i mitt fall. Därför vänder jag till FL.se
    OK, så jag är en IT konsult som är anställd på konsultbolag och har varit placerat hos ett kundbolag sedan augusti i år. Kundbolaget har haft problem med att hitta någon med rätt kunskaper tills jag dök upp och sökte tjänsten som konsult.
    Allt var bra i början under några månader men under den senaste månaden har jag blivit utfryst i min grupp på kundbolaget. Kollegorna vägrar att utbilda mig i de komplicerade system och har aktivt undvikit och undergrävt mig. Jag tog upp det med chefen på platsen som har sett beteende och då ordnade han ett möte med de 2 berörda för att se varför de gör så.
    De är konflikträdda och kan inte svara varför de har gjort så mot mig och säger bara att jag inte passar in i gruppen. Feedbacken på övrigt har varit bra från andra kollegor och de andra kunder som vi supporterar. Jag har också bidragit till stabilare tekniska system i och med att jag löste ett problem som fanns i flera år.  
    Kundbolaget via chefen på plats har valt att säga upp konsult kontraktet (med uppsägningstid på 1 månad) som betyder att jag kommer sitta på bänken hos konsultbolaget utan arbete på obestämd tid tills konsultbolaget hittar ett annat uppdrag till mig. 
    För övrigt, är jag invandrare med ett europeiskt ursprung (vit), svenska är inte mitt modersmål men jag anser mig flytande i språket. Bott i Sverige sedan 2014 men är inte Svensk medborgare.
    Min fråga till er är har jag rätt att driva ovannämnda ärendet på rättsligt sätt?
    Som jag förstår det, kan man ta det via arbetsrätten men i dessa fall om jag är anställd på själva kundbolaget. Hur blir det pga att jag är konsult? Förväntas att jag ska ta det och försvinna?
    Vill ha juridiskt råd, eftersom jag är ledsen, kränkt och förbannad. 
    Tack på förhand.
    T
  • Svar på tråden Kränkande särbehandling som konsult; får gå.
  • tamtamtam

    Sorry för dubbla trådar, moderator kan stänga de gamla eftersom formateringen var helt fel. Vill gärna behålla den här version.

  • tamtamtam

    Jag har kommit fram till att jag inte driver någonting och försöker hålla god stämning under den tiden som finns kvar.
    Tack för alla svar.

Svar på tråden Kränkande särbehandling som konsult; får gå.