• Anonym (Mediciner)

Byte mellan antidepressiva, hur gjorde ni?

Ni som bytt till något annat preparat. Hur gick övergången till? 
    Läkaren vill jag slutar med min nuvarande ena dagen (står på lägsta dos), för att påbörja ny medicin dagen efter. 
    Lite rädd detta blir en chock och att jag kommer må skit.

Erfarenheter? 

• Svar på tråden Byte mellan antidepressiva, hur gjorde ni?
  • Anonym (Mediciner)
    FtS70 skrev 2022-12-07 22:48:00 följande:

Vilka byter du mellan?

Ska byta från Escitalopram till Venlafaxin
  • FtS70

Bytet brukar ske på det sätt du nämner. Har ett halvdussin patienter som gjort samma utan nämnvärda problem. Lycka till!

• Anonym (Mediciner)
    FtS70 skrev 2022-12-08 10:50:41 följande:

Bytet brukar ske på det sätt du nämner. Har ett halvdussin patienter som gjort samma utan nämnvärda problem. Lycka till!

Åh tack för ditt svar! Tog sista 5 mg Escitalopram igår. Och började med 37,5 mg Venlafaxin idag. 
  • Anonym (Mediciner)
    Ocdmänniska skrev 2022-12-08 11:51:25 följande:

Har personligen inte haft problem med byten, och äter själv velafaxin idag

Hur gjorde du bytet? Bytte från en dag till en annan? Hur mår du på Venlafaxin?
  • Ocdmänniska
    Anonym (Mediciner) skrev 2022-12-08 12:00:00 följande:
    Hur gjorde du bytet? Bytte från en dag till en annan? Hur mår du på Venlafaxin?
    Yes tror det var så, för mig funkar den medicinen bra, men man kan bli torr i munnen, och jag blöder lättare med den, och nån annan biverkning, som sover längre, och ibland får jag nattsvettningar och känns som hjärtat slår dubbel slag ibland. Oroar mig mindre om vardagliga saker också, fast delvis tror jag den smått tar av udden på alla känslor. Men jag mår mycket bättre med venlafaxin 
Svar på tråden Byte mellan antidepressiva, hur gjorde ni?