• Anonym (Lotta undrar)

    Ensamstående skolplikt och sjukt syskon

    Hej!

    Jag kommer inom kort vara ensamstående på halvtid då barnen ska växelbo med mig och deras pappa.

    Ena barnet går på förskola, andra i förskoleklass och har alltså skolplikt.

    Om det yngsta syskonet blir sjuk - släpar ni med det sjuka syskonet till skolan då när ni lämnar? Eller låter ni båda barnen vara hemma? 

    Har inte bil, det är en promenad på 15 min i rask takt till skolan (men typ 20-25 med barn). Jag kommer inte låta barnet gå själv till skolan på väldigt många år. 


    Bara nyfiken hur andra gör..

  • Svar på tråden Ensamstående skolplikt och sjukt syskon
  • Anonym (Q)

    Japp - när det inte finns alternativ så tar vi med även sjuka barn för att lämna och hämta syskon. En vagn eller cykelkärra gör livet lättare när man inte har bil.

    Bygg också upp ett nätverk av familjer som bor nära och har barn i samma skola för utbyte av hämtningar och lämningar.

    Vid extrema fall, om något barn är typ mer akut sjukt, så får syskon vara hemma tills alternativ transport kan organiseras. Har väl hänt en gång.

  • Jemp
    Anonym (Lotta undrar) skrev 2022-12-08 01:37:14 följande:
    Ensamstående skolplikt och sjukt syskon

    Hej!

    Jag kommer inom kort vara ensamstående på halvtid då barnen ska växelbo med mig och deras pappa.

    Ena barnet går på förskola, andra i förskoleklass och har alltså skolplikt.

    Om det yngsta syskonet blir sjuk - släpar ni med det sjuka syskonet till skolan då när ni lämnar? Eller låter ni båda barnen vara hemma? 

    Har inte bil, det är en promenad på 15 min i rask takt till skolan (men typ 20-25 med barn). Jag kommer inte låta barnet gå själv till skolan på väldigt många år. 


    Bara nyfiken hur andra gör..


    Ja jag tar med det sjuka barnet och lämnar. 
  • Anonym (...)

    Jag kan inte minnas att detta någonsin har varit ett problem men ja, självklart sätter man det mindre barnet i vagnen och går iväg, nu har jag varit väldigt skonad från sjukdomar med bägge barnen men en del förskolebarn är ju sjuka varje månad och det är ju inte hållbart att då skolbarnen även ska vara hemma, förutom när det gäller magsjuka då såklart 

Svar på tråden Ensamstående skolplikt och sjukt syskon