• Anonym (Trött­)
    Thu 8 Dec 2022 05:16
    1926 visningar
    5 svar
    5
    1926

    Lågt att underkänna för något man inte rår på

    Mitt barn har autism. Hon går i högstadiet och kämpar jättehårt för att få bra betyg. Hon klarar inte av vissa praktiska saker, tex kan hon fortfarande inte knyta sina skor... Och igår fick vi veta att hon blir underkänd i slöljd på grund av det? Tycker det är fruktansvärt att sänka någons självförtroende ännu mer för något man inte kan rå för, något som finns medicinska förklaringar till. 


    Hon säger efter var och varannan slöjdlektion att hon försökt få hjälp, men att läraren oftast ignorerar henne och går till någon som inte håller upp handen. 


    Jag vet att det inte är ett viktigt ämne i sig, men det är själv principen. Hon kämpar för att få till det och läraren hjälper inte. Hon kan inte hjälpa att hjärnan och händerna vägrar samarbeta.

  • Svar på tråden Lågt att underkänna för något man inte rår på
  • Anonym (ppp)
    Thu 8 Dec 2022 06:30
    #1

    Nu kanske du skriver lite för lite information men det låter som att eleven får underkänt för att denne inte kan knyta skor? Antar att du inte menar så. 

    Utgår från att skolan vet om elevens diagnos och hur den yttrar sig? Skolan bör sedan tidigare ha en pedagogisk kartläggning så att de vet exakt vilka svårigheter som finns. 
    Man ska göra anpassningar för att se om de kan göra så att eleven utvecklas och klarar en del mål.

    Du skriver inte i vilken årskurs eleven går, men på högstadiet händer det att elever får F i åk 7 eller 8, men man fortsätter givetvis mot målen i åk 9, och till slut kan det ske att eleven har nått alla mål i ämnet. Det är ju en och samma beskrivning av målen i högstadiet som gäller alla tre åren och när man slutar åk 9 ska man ha nått dem. 

    Det finns också i skollagen det som heter undantagsparagrafen, som ibland kan användas vid betygssättning MEN, mycket viktigt att veta att den enbart får användas vid enstaka mål. Den får också enbart användas om man provat flera olika anpassningar men inser att det verkligen inte går. Om en lärare ska sätta betyg med hjälp av denna paragraf ska denne ha pratat med specialpedagog och/eller rektor innan. 
    Om en elev trots anpassningar och trots olika lösningar ändå inte uppfyller flera mål i ett ämne så räcker inte undantagsparagrafen och då kan det vara rätt att eleven får F. 

    Jag tycker du ska kontakta rektor och /eller specialpedagog på skolan och fråga runt planen för just ditt barn. 

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Thu 8 Dec 2022 06:38
    #2
    Anonym (ppp) skrev 2022-12-08 06:30:05 följande:

    Nu kanske du skriver lite för lite information men det låter som att eleven får underkänt för att denne inte kan knyta skor? Antar att du inte menar så. 

    Utgår från att skolan vet om elevens diagnos och hur den yttrar sig? Skolan bör sedan tidigare ha en pedagogisk kartläggning så att de vet exakt vilka svårigheter som finns. 
    Man ska göra anpassningar för att se om de kan göra så att eleven utvecklas och klarar en del mål.

    Du skriver inte i vilken årskurs eleven går, men på högstadiet händer det att elever får F i åk 7 eller 8, men man fortsätter givetvis mot målen i åk 9, och till slut kan det ske att eleven har nått alla mål i ämnet. Det är ju en och samma beskrivning av målen i högstadiet som gäller alla tre åren och när man slutar åk 9 ska man ha nått dem. 

    Det finns också i skollagen det som heter undantagsparagrafen, som ibland kan användas vid betygssättning MEN, mycket viktigt att veta att den enbart får användas vid enstaka mål. Den får också enbart användas om man provat flera olika anpassningar men inser att det verkligen inte går. Om en lärare ska sätta betyg med hjälp av denna paragraf ska denne ha pratat med specialpedagog och/eller rektor innan. 
    Om en elev trots anpassningar och trots olika lösningar ändå inte uppfyller flera mål i ett ämne så räcker inte undantagsparagrafen och då kan det vara rätt att eleven får F. 

    Jag tycker du ska kontakta rektor och /eller specialpedagog på skolan och fråga runt planen för just ditt barn. 


    Nej såklart inte på grund av skorna, utan att hon inte klarar av pilliga saker. Sy på maskin etc kan hon, men sen hon började den här skolan i höstas har de bara stickat, virkat etc. Saker hon absolut inte klarar. Och läraren bryr sig inte tillräckligt för att hon ska förstå hur man gör.

    Jag har pratat med skolan fler gånger än jag kan räkna, men inget händer. Hon ska ha flera anpassningar, men de håller dem inte med argument om att "det inte fungerar" etc. 
  • Anonym (ppp)
    Thu 8 Dec 2022 07:43
    #3
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-08 06:38:27 följande:
    Nej såklart inte på grund av skorna, utan att hon inte klarar av pilliga saker. Sy på maskin etc kan hon, men sen hon började den här skolan i höstas har de bara stickat, virkat etc. Saker hon absolut inte klarar. Och läraren bryr sig inte tillräckligt för att hon ska förstå hur man gör.

    Jag har pratat med skolan fler gånger än jag kan räkna, men inget händer. Hon ska ha flera anpassningar, men de håller dem inte med argument om att "det inte fungerar" etc. 
    Då måste du fortsätta att ställa krav. Det ÄR svårt för skolor ibland, absolut (jag arbetar själv som specialpedagog), men man man inte ha argumentet att anpassningarna inte fungerar och sen bara lämna det där. Antingen testar man då andra/fler anpassningar, eller så kan det vara fråga om ovan nämnda paragraf. Vore säkert skönt för er att veta hur skolan tänker framåt. 

    Har du läst vad som står om slöjdämnet för högstadiet, på Skolverket? Gör det, och försök själv markera vilka mål som eleven har uppvisat kunskaper i, och vilka inte, och sedan frågar du skolan hur/när de andra momentet kommer, och hur de i så fall kan anpassas. 

    Om läraren inte hinner med (gud ska veta att det inte är så enkelt att vara lärare alla gånger), så kan ju en fråga vara om tex en elevassistent skulle kunna närvara på slöjden under en period, för att vara en vuxen till i rummet, som då kanske skulle kunna ha tid att verkligen lära din dotter tex att virka.  Att virka är inte svårt och det är lätt att lära sig om man har en mellantjock virknål och mellantjockt garn (många gör felet att sätta för tjocka redskap i händerna på barnen och det kan faktiskt vara ganska. svårt) . Kan hon åtminstone luftmaskor kan man säkert anse att hon har testat, hon har lärt sig något på området. Det är väl inte meningen att ungarna ska bli virkdesigners eller proffs, liksom. 
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Thu 8 Dec 2022 07:54
    #4
    Anonym (ppp) skrev 2022-12-08 07:43:22 följande:
    Då måste du fortsätta att ställa krav. Det ÄR svårt för skolor ibland, absolut (jag arbetar själv som specialpedagog), men man man inte ha argumentet att anpassningarna inte fungerar och sen bara lämna det där. Antingen testar man då andra/fler anpassningar, eller så kan det vara fråga om ovan nämnda paragraf. Vore säkert skönt för er att veta hur skolan tänker framåt. 

    Har du läst vad som står om slöjdämnet för högstadiet, på Skolverket? Gör det, och försök själv markera vilka mål som eleven har uppvisat kunskaper i, och vilka inte, och sedan frågar du skolan hur/när de andra momentet kommer, och hur de i så fall kan anpassas. 

    Om läraren inte hinner med (gud ska veta att det inte är så enkelt att vara lärare alla gånger), så kan ju en fråga vara om tex en elevassistent skulle kunna närvara på slöjden under en period, för att vara en vuxen till i rummet, som då kanske skulle kunna ha tid att verkligen lära din dotter tex att virka.  Att virka är inte svårt och det är lätt att lära sig om man har en mellantjock virknål och mellantjockt garn (många gör felet att sätta för tjocka redskap i händerna på barnen och det kan faktiskt vara ganska. svårt) . Kan hon åtminstone luftmaskor kan man säkert anse att hon har testat, hon har lärt sig något på området. Det är väl inte meningen att ungarna ska bli virkdesigners eller proffs, liksom. 

    Anpassningarna fungerar för mitt barn, men inte för skolan. Tex behöver hon mer tid på sig vid prov. Hon fick det några gånger, sen tyckte läraren att det var ett problem att hon tog längre tid på sig och sen dess har hon inte fått det. 


    Hon säger att slöjdläraren går till andra som inte ens hållit upp handen och frågar om de undrar något, istället för att gå till henne. Ibland går läraren tydligen bara förbi henne trots att hon ber om hjälp.

  • Thu 8 Dec 2022 17:47
    #5
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-08 07:54:05 följande:

    Anpassningarna fungerar för mitt barn, men inte för skolan. Tex behöver hon mer tid på sig vid prov. Hon fick det några gånger, sen tyckte läraren att det var ett problem att hon tog längre tid på sig och sen dess har hon inte fått det. 


    Hon säger att slöjdläraren går till andra som inte ens hållit upp handen och frågar om de undrar något, istället för att gå till henne. Ibland går läraren tydligen bara förbi henne trots att hon ber om hjälp.


    Jag har själv barn med autism så jag vet vad jobbigt det kan vara när skolan inte möter upp och gör vad de ska enligt skollagen.

    Problemet med turordningen på slöjdlektionerna bör vara enkelt fixat. Om alla barn som vill ha hjälp skriver upp sitt namn på tavlan har läraren en lista att följa. Det skulle förenkla för både barn och pedagog tänker jag. 

    Men det är en allvarlig brist från din skola sida om din dotter har ett åtgärdsprogram som inte följs. I första hand så kontakta läraren som inte ger henne förlängd provtid och påtala problemet. Får du inte gehör där så gå vidare och kontakta rektorn för att informera att om de inte följer dotterns anpassningar tänker du ta ärendet vidare till skolans huvudman och sedan Skolinspektionen. 

    Jag har full förståelse för att det inte är lätt att vara pedagog i skolan idag, men det är inte lätt att vara förälder till barn med npf-diagnos heller och arbeta för att få allt att fungera på alla fronter för sitt barn. Kram på dig ts och kämpa på! 
Svar på tråden Lågt att underkänna för något man inte rår på